Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 244 diesel
Even een vraag. Bij mij zitten de vier bouten van de flens v.d. kruiskoppeling aan automatische versn.bakzijde niet geheel vast. (heet dit officieel de bevestiging aan de aandrijfplaat??) Ik kan denk ik de moeren nog een slag of vier aandraaien. Volgens mij moeten deze gewoon vast zitten en mogen geen speling hebben, tenzij de speling een functie zou hebben ???. Graag even zekerheid van iemand die dit weet.
Antwoord
Ik weet niet waarom, maar tot nu toe heb ik altijd alle boutjes in flenzen van kruiskoppelingen, en alle bouten en moeren in het algemeen, aangedraaid tot ze vast zitten. Sommige zelfs heel vast, en het bevalt me zo goed dat ik dit nog heel lang ga volhouden.

Goed dat je dit ontdekt heb, een aandrijfas die halverwege loskomt is nogal gevaarlijk.

De aandrijfplaat zit verder naar voren denk ik, waar bij een schakelauto het vliegwiel zou zitten. Ook in die plaat zitten 4 bouten, zou ik ook redelijk vast draaien.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Allereerst hartelijk welkom hier!

Boutjes moeten goed vastzitten anders bestaat inderdaad de kans op trillen bonken brommen enz.
Die klachten had je tenminste in je eerste posting,ik tikte een antwoord in en drukte op verzenden en daarna niets meer......... ???
Kennelijk verwijderde je je eerste posting, kon ik weer opnieuw beginnen maar dat geeft niet, houdt de vingers soepel. ;D

Ik zou even goed nagaan WAAROM de bouten /moeren loszitten.

- iemand vergat ze vast te zetten (recent onderhoud aan koppeling gehad o.i.d.?)
-bouten zijn losgelopen door trilling veroorzaakt door ;losse aandrijfasflens (die uit je bak komt),speling op je kruisstuk van je aandrijfas.

In ieder geval zou ik de bouten eerst even vastzetten en dan eens flink aan de aandrijfas rukken zodat je goed kunt zien of er speling in de aandrijflijn zit.Normaal gesproken lopen die bouten zomaar niet los.

Je zou de bouten evt. kunnen reinigen en een drupje blauwe loctite (borgmiddel) op de schroefdraad kunnen doen om loslopen in de toekomst te voorkomen.Of je haalt 4 nwe. bouten en zelfbogende moeren.

succes en bij vragen gewoon roepen want daar zijn we voor
Antwoord
Dank voor jullie snelle antwoord. De reden dat mijn eerste posting eraf ging was omdat ik een foto wou bijvoegen en dat ging niet. Ik ga morgen alles aandraaien en ik laat de afloop weten!
Antwoord
Vanmorgen heb ik alle moeren vastgedraaid. Zaten behoorlijk los. Ik was toch bezig dus gelijk alle bouten van de carterpan v.d. versnellingsbak aangedraaid. Ook deze zaten niet vast! Tja de auto is van 1983, heeft 150.000 km gelopen (oude eigenaar in Duitsland gaf aan de laatste jaren slechts 1000-2000 km per jaar met de auto te hebben gereden) dus ik zal het maar houden op natrekken omdat de auto net ingelopen is Wink

Helaas heeft de hele actie niet het gedreun weggenomen. Deze dreun begint bij 80km tot net iets voor de 100km daarna is het zo goed als weg.

Snelheidmeter zwabbert ook af en toe dus moet ik smeren of vervangen.

Gisteren Lokari Binnenschermen voor de achterwielkuipen geplaatst, komt mooi uit met al dat zout en sneeuw.

De achtergrond v.d. auto: komt uit Duitsland. Ik heb de oude eigenaar gesproken en deze wilde weten wat ik ervoor betaald had. Toen ik het bedrag noemde moest hij zowat gereanimeerd worden. Hij had een kale Renault Kangoo gekocht en voor de 244 een autoradio en twee speakers gekregen met de mededeling dat de volvo zelfs niet in Afrika te slijten was. De 244 is door de jaren heen tip top onderhouden en ziet eruit als nieuw.
Antwoord
Aangezien het gedreun nog aanwezig is zou dat de uiteindelijke oorzaak van het loslopen KUNNEN wezen.
Je kunt overwegen de auto een keer op een hefbrug te zetten en dan de achteras op 2 hoge assteunen te zetten zodat de wielen ongeveer 4cm loskomen van de rijplaten.
Laat een helper in de auto de kritische snelheid gaan "rijden" en probeer VOORZICHTIG MET DRAAIENDE DELEN!!!de bron van de brom / trilling te vinden.

Bij een 2 koloms hefbrug kan het ook maar moet je de stabiliteit in de gaten houden als je de as op de steunen laat zakken.
Dat de as ondersteund moet worden is puur om een realistisch beeld te krijgen, een onbelaste achteras hangt uit en geeft een andere hoek op je kruis-stukken van de aandrijfas.(dit kan van belang zijn voor juiste diagnose)

Als je ermee naar een gemiddelde dealer/garage gaat zullen ze de sleutels in ontvangst nemen en verdwijnt de auto een dagje uit zicht.
Je kunt dan beter naar een universele garage gaan, die zijn vaak wat laagdrempeliger met zulke "proefjes".
Ook een DHZ-garage is het overwegen waard, huur een brug voor 15,-/uur en je kunt even lekker op je gemak een indruk vormen van je auto.

Dat verhaal van die ruil 240/autoradio met boxen kan ik wel inkomen,de meeste garages/handelaren zien in een 240 slechts 6 cent de kilo en in dat licht is het een goede ruil.Als er dan toevallig een kenner langskomt die de 240 op waarde weet te schatten betaal jij uiteindelijk ook die waarde..........en daar is niets mis mee,het zegt meer over de onwetendheid / des-interesse van de inruildealert en misschien ook wel van de eerste eigenaar.
Antwoord
Citaat:Laat een helper in de auto de kritische snelheid gaan "rijden" en probeer VOORZICHTIG MET DRAAIENDE DELEN!!!
Uit de Gelderlander: ;D :o
Citaat:DRIEL - Een oude Rolls Royce is donderdagmiddag rond half een dwars door de damwand van een garage aan de Dorpsstraat in Driel gereden. Het voertuig kwam in de schuur van de buurman tot stilstand. Bij het ongeluk raakte een 52-jarige man uit Driel gewond. Hij was bezig de auto, die op een brug stond, te repareren.

Hij vroeg de 62-jarige eigenaar van de Rolls om het voertuig ietsje naar voren te rijden. De automaat schoot daarbij van de brug af. De 62-jarige schrok daar zo van dat hij per ongeluk gas gaf in plaats van te remmen. Voor hij door de muur reed raakte hij ook de Drielenaar.

De 52-jarige heeft waarschijnlijk hoofdletsel opgelopen en is naar het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem gebracht. De brandweer hielp om het schuurtje te stutten.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lagers achteras Volvo 240 bertvolvo 3 380 10 November 2024, 13:11
Laatste bericht: Rin
  trillen aandrijfas.. (cardan) Volvo 240 Joswloo 6 1.695 25 August 2023, 17:03
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 koppelingskabel Thomas Driessen 0 520 22 August 2023, 21:29
Laatste bericht: Thomas Driessen
  Volvo 264 GL B27E, bouwjaar 1978, handgeschakeld 4 versnellingen Walter Davo 12 6.124 17 August 2023, 10:27
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 6.289 7 May 2023, 22:05
Laatste bericht: Rin
  Cardanas Volvo 740 Archermusic 1 2.554 4 December 2019, 21:49
Laatste bericht: Mark244
  Geluidsmysterie Volvo 740 Archermusic 11 9.322 26 June 2019, 08:21
Laatste bericht: Archermusic
  Trillingen volvo 240 na vervangen lagers en kruiskoppelingen aandrijfas henri84 5 5.313 15 February 2019, 10:10
Laatste bericht: henri84
  'Schurend' geluid in 1e en 2e versnelling bij laag toerental Volvo 850 2.5i Kense 2 6.083 12 February 2019, 12:33
Laatste bericht: Vovo
  welke achteras volvo 240 voor een P1800es? gydomatra 12 15.215 28 September 2018, 15:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)