Berichten: 12
Topics: 4
Lid sinds: Jan 2009
Even een vraag. Bij mij zitten de vier bouten van de flens v.d. kruiskoppeling aan automatische versn.bakzijde niet geheel vast. (heet dit officieel de bevestiging aan de aandrijfplaat??) Ik kan denk ik de moeren nog een slag of vier aandraaien. Volgens mij moeten deze gewoon vast zitten en mogen geen speling hebben, tenzij de speling een functie zou hebben ???. Graag even zekerheid van iemand die dit weet.
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik weet niet waarom, maar tot nu toe heb ik altijd alle boutjes in flenzen van kruiskoppelingen, en alle bouten en moeren in het algemeen, aangedraaid tot ze vast zitten. Sommige zelfs heel vast, en het bevalt me zo goed dat ik dit nog heel lang ga volhouden.
Goed dat je dit ontdekt heb, een aandrijfas die halverwege loskomt is nogal gevaarlijk.
De aandrijfplaat zit verder naar voren denk ik, waar bij een schakelauto het vliegwiel zou zitten. Ook in die plaat zitten 4 bouten, zou ik ook redelijk vast draaien.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Allereerst hartelijk welkom hier!
Boutjes moeten goed vastzitten anders bestaat inderdaad de kans op trillen bonken brommen enz.
Die klachten had je tenminste in je eerste posting,ik tikte een antwoord in en drukte op verzenden en daarna niets meer......... ???
Kennelijk verwijderde je je eerste posting, kon ik weer opnieuw beginnen maar dat geeft niet, houdt de vingers soepel. ;D
Ik zou even goed nagaan WAAROM de bouten /moeren loszitten.
- iemand vergat ze vast te zetten (recent onderhoud aan koppeling gehad o.i.d.?)
-bouten zijn losgelopen door trilling veroorzaakt door ;losse aandrijfasflens (die uit je bak komt),speling op je kruisstuk van je aandrijfas.
In ieder geval zou ik de bouten eerst even vastzetten en dan eens flink aan de aandrijfas rukken zodat je goed kunt zien of er speling in de aandrijflijn zit.Normaal gesproken lopen die bouten zomaar niet los.
Je zou de bouten evt. kunnen reinigen en een drupje blauwe loctite (borgmiddel) op de schroefdraad kunnen doen om loslopen in de toekomst te voorkomen.Of je haalt 4 nwe. bouten en zelfbogende moeren.
succes en bij vragen gewoon roepen want daar zijn we voor
Berichten: 12
Topics: 4
Lid sinds: Jan 2009
Dank voor jullie snelle antwoord. De reden dat mijn eerste posting eraf ging was omdat ik een foto wou bijvoegen en dat ging niet. Ik ga morgen alles aandraaien en ik laat de afloop weten!
Berichten: 12
Topics: 4
Lid sinds: Jan 2009
Vanmorgen heb ik alle moeren vastgedraaid. Zaten behoorlijk los. Ik was toch bezig dus gelijk alle bouten van de carterpan v.d. versnellingsbak aangedraaid. Ook deze zaten niet vast! Tja de auto is van 1983, heeft 150.000 km gelopen (oude eigenaar in Duitsland gaf aan de laatste jaren slechts 1000-2000 km per jaar met de auto te hebben gereden) dus ik zal het maar houden op natrekken omdat de auto net ingelopen is
Helaas heeft de hele actie niet het gedreun weggenomen. Deze dreun begint bij 80km tot net iets voor de 100km daarna is het zo goed als weg.
Snelheidmeter zwabbert ook af en toe dus moet ik smeren of vervangen.
Gisteren Lokari Binnenschermen voor de achterwielkuipen geplaatst, komt mooi uit met al dat zout en sneeuw.
De achtergrond v.d. auto: komt uit Duitsland. Ik heb de oude eigenaar gesproken en deze wilde weten wat ik ervoor betaald had. Toen ik het bedrag noemde moest hij zowat gereanimeerd worden. Hij had een kale Renault Kangoo gekocht en voor de 244 een autoradio en twee speakers gekregen met de mededeling dat de volvo zelfs niet in Afrika te slijten was. De 244 is door de jaren heen tip top onderhouden en ziet eruit als nieuw.
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Aangezien het gedreun nog aanwezig is zou dat de uiteindelijke oorzaak van het loslopen KUNNEN wezen.
Je kunt overwegen de auto een keer op een hefbrug te zetten en dan de achteras op 2 hoge assteunen te zetten zodat de wielen ongeveer 4cm loskomen van de rijplaten.
Laat een helper in de auto de kritische snelheid gaan "rijden" en probeer VOORZICHTIG MET DRAAIENDE DELEN!!!de bron van de brom / trilling te vinden.
Bij een 2 koloms hefbrug kan het ook maar moet je de stabiliteit in de gaten houden als je de as op de steunen laat zakken.
Dat de as ondersteund moet worden is puur om een realistisch beeld te krijgen, een onbelaste achteras hangt uit en geeft een andere hoek op je kruis-stukken van de aandrijfas.(dit kan van belang zijn voor juiste diagnose)
Als je ermee naar een gemiddelde dealer/garage gaat zullen ze de sleutels in ontvangst nemen en verdwijnt de auto een dagje uit zicht.
Je kunt dan beter naar een universele garage gaan, die zijn vaak wat laagdrempeliger met zulke "proefjes".
Ook een DHZ-garage is het overwegen waard, huur een brug voor 15,-/uur en je kunt even lekker op je gemak een indruk vormen van je auto.
Dat verhaal van die ruil 240/autoradio met boxen kan ik wel inkomen,de meeste garages/handelaren zien in een 240 slechts 6 cent de kilo en in dat licht is het een goede ruil.Als er dan toevallig een kenner langskomt die de 240 op waarde weet te schatten betaal jij uiteindelijk ook die waarde..........en daar is niets mis mee,het zegt meer over de onwetendheid / des-interesse van de inruildealert en misschien ook wel van de eerste eigenaar.
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Citaat:Laat een helper in de auto de kritische snelheid gaan "rijden" en probeer VOORZICHTIG MET DRAAIENDE DELEN!!!
Uit de Gelderlander: ;D :o
Citaat:DRIEL - Een oude Rolls Royce is donderdagmiddag rond half een dwars door de damwand van een garage aan de Dorpsstraat in Driel gereden. Het voertuig kwam in de schuur van de buurman tot stilstand. Bij het ongeluk raakte een 52-jarige man uit Driel gewond. Hij was bezig de auto, die op een brug stond, te repareren.
Hij vroeg de 62-jarige eigenaar van de Rolls om het voertuig ietsje naar voren te rijden. De automaat schoot daarbij van de brug af. De 62-jarige schrok daar zo van dat hij per ongeluk gas gaf in plaats van te remmen. Voor hij door de muur reed raakte hij ook de Drielenaar.
De 52-jarige heeft waarschijnlijk hoofdletsel opgelopen en is naar het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem gebracht. De brandweer hielp om het schuurtje te stutten.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD