11 December 2008, 02:28
Geodendag
Sinds 2 dagen maakt mijn 245 polar uit 1991( met b200 uit italie inport x hands gekocht bij the gallery km stand 140000km ....goed mooie 245 ) hoog gierend geluid rechts achter. Na aankoop schakelde de bak na warm worden zwaar in 1e en 2e versnelling. Opgelost door lockplaatje voor achteruit opnieuw af te stellen . Daarna schakelde de bak zoals elke volvo . Ook nu na 20000km erbij nog steeds ok schakelen.
Zeer hoog piepend geluid kwam af en toe naar voren bij 168000km.
Is dus nu sinds 2 dagen( afhankelijk van belasting ) en soms wel en soms niet aanwezig. Geluid is snelheids ( de toonhoogte ) afhankelijk.
Rijden en dan links en rechts sturen geen invloed.
Testrit van garage,en conclusie Het is geen wiellager. Ook geen toplager. Bak schakeld goed.????
Verdenk op het moment olie in achteras. Ga ik morgen als het lukt checken met een magneet erbij.
Of misschien tussen lager wat zit tussen versnellingsbak en achteras. Misschien een versnellingsbaklager oid .....
Helaas geen info in haynes. Wel blij met info over achteras op de volvo site.
Heb helaas geen werkplaats thuis om ff te sleutelen cq checken maar ga morgen ff de achterasolie checken. De bakolie was bij aankoop vervangen dat zat bij de deal.
Goed heel verhaal, hoop dat iemand een idee heeft.
Vragen vooruit:
Wat kost een revisie achteras en of versnellingsbak.
Weet iemand een goed adres ( als het kan in friesland ) hiervoor.
Prijzen varieeren , heb al offertes voor olie wissel gevraagt.
Resutaat:
Olie vervangen ( bak en achteras )varieerde al van 70 tot 200 euri.
vervolg
Verdere update.
Vandaag auto opgekrikt en op blokken gezet. Zo kon ik er op straat onder. Achteras check/fill plug verwijderd en olie gecheckt. Dit was ok en er zat geen metaal in . Het was helder ( goudgeel )van kleur en rook naar transmissi olie en er zat ook geen water in. Ook nergens lek zweet sporen te zien.
Dus dat is ok.
Toen auto van 1 blok afgehaalt zodat er 1 achterwiel op de grond stond en de andere los van de grond. Blokken voor/achter de rest vd wielen geplaatst. Motor gestart en voorzichtig in zn 1 koppeling oplaten komen.
Wiel begon gelijk te draaien en auto bleef staan. Dus geen sperr achteras.
Het geluid begon vrij snel op te treden. Oplopend in freq en in elke versnelling. Geluid was meest hoorbaar midden onder auto.
Tussenlager wordt nu wel zeeer verdacht. Had geen tijd meer om andere kant op te krikken en het zelde te doen.
Heb daarna nog wat rond gereden en........ geluid verdwenen. Kwam af en toe niet opvallend terug in ieder geval veel zachter.
Iemand???
Grt jos
Sinds 2 dagen maakt mijn 245 polar uit 1991( met b200 uit italie inport x hands gekocht bij the gallery km stand 140000km ....goed mooie 245 ) hoog gierend geluid rechts achter. Na aankoop schakelde de bak na warm worden zwaar in 1e en 2e versnelling. Opgelost door lockplaatje voor achteruit opnieuw af te stellen . Daarna schakelde de bak zoals elke volvo . Ook nu na 20000km erbij nog steeds ok schakelen.
Zeer hoog piepend geluid kwam af en toe naar voren bij 168000km.
Is dus nu sinds 2 dagen( afhankelijk van belasting ) en soms wel en soms niet aanwezig. Geluid is snelheids ( de toonhoogte ) afhankelijk.
Rijden en dan links en rechts sturen geen invloed.
Testrit van garage,en conclusie Het is geen wiellager. Ook geen toplager. Bak schakeld goed.????
Verdenk op het moment olie in achteras. Ga ik morgen als het lukt checken met een magneet erbij.
Of misschien tussen lager wat zit tussen versnellingsbak en achteras. Misschien een versnellingsbaklager oid .....
Helaas geen info in haynes. Wel blij met info over achteras op de volvo site.
Heb helaas geen werkplaats thuis om ff te sleutelen cq checken maar ga morgen ff de achterasolie checken. De bakolie was bij aankoop vervangen dat zat bij de deal.
Goed heel verhaal, hoop dat iemand een idee heeft.
Vragen vooruit:
Wat kost een revisie achteras en of versnellingsbak.
Weet iemand een goed adres ( als het kan in friesland ) hiervoor.
Prijzen varieeren , heb al offertes voor olie wissel gevraagt.
Resutaat:
Olie vervangen ( bak en achteras )varieerde al van 70 tot 200 euri.
vervolg
Verdere update.
Vandaag auto opgekrikt en op blokken gezet. Zo kon ik er op straat onder. Achteras check/fill plug verwijderd en olie gecheckt. Dit was ok en er zat geen metaal in . Het was helder ( goudgeel )van kleur en rook naar transmissi olie en er zat ook geen water in. Ook nergens lek zweet sporen te zien.
Dus dat is ok.
Toen auto van 1 blok afgehaalt zodat er 1 achterwiel op de grond stond en de andere los van de grond. Blokken voor/achter de rest vd wielen geplaatst. Motor gestart en voorzichtig in zn 1 koppeling oplaten komen.
Wiel begon gelijk te draaien en auto bleef staan. Dus geen sperr achteras.
Het geluid begon vrij snel op te treden. Oplopend in freq en in elke versnelling. Geluid was meest hoorbaar midden onder auto.
Tussenlager wordt nu wel zeeer verdacht. Had geen tijd meer om andere kant op te krikken en het zelde te doen.
Heb daarna nog wat rond gereden en........ geluid verdwenen. Kwam af en toe niet opvallend terug in ieder geval veel zachter.
Iemand???
Grt jos