Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
volvo 240 polar
#1
Geodendag
Sinds 2 dagen maakt mijn 245 polar uit 1991( met b200 uit italie inport x hands gekocht bij the gallery km stand 140000km ....goed mooie 245 ) hoog gierend geluid rechts achter. Na aankoop schakelde de bak na warm worden zwaar in 1e en 2e versnelling. Opgelost door lockplaatje voor achteruit opnieuw af te stellen . Daarna schakelde de bak zoals elke volvo . Ook nu na 20000km erbij nog steeds ok schakelen.
Zeer hoog piepend geluid kwam af en toe naar voren bij 168000km.
Is dus nu sinds 2 dagen( afhankelijk van belasting ) en soms wel en soms niet aanwezig. Geluid is snelheids ( de toonhoogte ) afhankelijk.
Rijden en dan links en rechts sturen geen invloed.
Testrit van garage,en conclusie Het is geen wiellager. Ook geen toplager. Bak schakeld goed.????

Verdenk op het moment olie in achteras. Ga ik morgen als het lukt checken met een magneet erbij.
Of misschien tussen lager wat zit tussen versnellingsbak en achteras. Misschien een versnellingsbaklager oid .....
Helaas geen info in haynes. Wel blij met info over achteras op de volvo site.

Heb helaas geen werkplaats thuis om ff te sleutelen cq checken maar ga morgen ff de achterasolie checken. De bakolie was bij aankoop vervangen dat zat bij de deal.
Goed heel verhaal, hoop dat iemand een idee heeft.

Vragen vooruit:
Wat kost een revisie achteras en of versnellingsbak.
Weet iemand een goed adres ( als het kan in friesland ) hiervoor.
Prijzen varieeren , heb al offertes voor olie wissel gevraagt.
Resutaat:
Olie vervangen ( bak en achteras )varieerde al van 70 tot 200 euri.

vervolg

Verdere update.
Vandaag auto opgekrikt en op blokken gezet. Zo kon ik er op straat onder. Achteras check/fill plug verwijderd en olie gecheckt. Dit was ok en er zat geen metaal in . Het was helder ( goudgeel )van kleur en rook naar transmissi olie en er zat ook geen water in. Ook nergens lek zweet sporen te zien.
Dus dat is ok.
Toen auto van 1 blok afgehaalt zodat er 1 achterwiel op de grond stond en de andere los van de grond. Blokken voor/achter de rest vd wielen geplaatst. Motor gestart en voorzichtig in zn 1 koppeling oplaten komen.
Wiel begon gelijk te draaien en auto bleef staan. Dus geen sperr achteras.
Het geluid begon vrij snel op te treden. Oplopend in freq en in elke versnelling. Geluid was meest hoorbaar midden onder auto.
Tussenlager wordt nu wel zeeer verdacht. Had geen tijd meer om andere kant op te krikken en het zelde te doen.
Heb daarna nog wat rond gereden en........ geluid verdwenen. Kwam af en toe niet opvallend terug in ieder geval veel zachter.


Iemand???
Grt jos







Antwoord
#2
Voor versn.bak en achterasrevisie moet je bij Flok Boer van Nordrive zijn in Drachten.
Is gespecialiseerd in Volvo.
Bekijk ook eens de kruiskoppelingen.
Maar zoals je zelf al aangeeft kan het ook het tunnellager zijn.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#3
kruiskoppelingen niet heel waarschijnlijk, dan zou je vlgs mij meer hard geknak horen in scherpe bochten? Tussenlager zou het idd kunnen zijn, heb zelf dat probleem nog nooit gehad. Als het geluid harder dan normaal was toen je m op blokken zette, zou het kunnen dat het je diff. is?

Maar bij 170dkm allemaal niet heel waarschijnlijk.... Wil je niet ongerust maken, maar die km.stand zou ik niet 100% vertrouwen als je niet de volledige historie vd auto erbij hebt. Dit soort klachten komen vlgs mij pas een paar 100dkm verderop aan de orde.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#4
mee eens. Italiaanse import auto's staan er om bekend vaker 'afwijkende' kilometerstanden te hebben dan eigenlijk waarheid zijn. Het is namelijk wel HEEL frappant dat al die auto's daarvandaan zo ontzettend weinig gereden hebben ten opzichte van hier in ons landje. Of ze hebben daar door het klimaat meer last van kapotte en dus vervangen kilometertellers. ;D

Maakt soms ook niet echt uit. Maar zeker met de problemen die jij noemt zou ik wel gaan twijfelen. En ook dan is het niet heel erg natuurlijk. Mits onderhoud aan de auto goed is gepleegd. Alleen je komt wel eens een lijk in een kast tegen zoals nu.

Begrijp me goed, kan iedereen overkomen en is zeker niet om je auto af te kraken!!! We willen je graag op weg helpen zodat je weer flink wat plezier hebt in je 'tank'!

Qua probleemvraag en bijbehorende suggestie voor oplossingen sluit ik me volledig aan bij het voorgaande.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#5
Wat betreft het italiaanse importverhaal schaar ik mij achter Ticcie en Siantman:

Ik heb inmiddels te veel italiaanse 240 ellende gezien waarbij de kilometerstanden onwaarschijnlijk laag waren tov de staat van de auto Sad Daar zaten zelfs exemplaren tussen die voor grof veel geld bij zeer welbekende Volvospecialisten vandaan kwamen :-X
Eerlijk is eerlijk: ik heb ook wel juweeltjes van Superpolars ed gezien hoor Smile

Wat Saintman al schrijft: het is niet om jouw trots af te kraken,willen je alleen verder helpen zodat je nog veel plezier in je 240 kunt beleven.de door jou genoemde problemen zouden niet bij die kilometerstand horen......
Antwoord
#6
Welkom!,

Zo te horen weer een mooie bolide in Friesland er bij.

heb je ook foto's?, altijd leuk Wink

Voor bak & as idd Nordrive
Als je iets verder wilt rijden, is de Combigarage een goed adres voor allerlei zaken omtrent je 245

Gelijk maar even inbreken in je topic.

Jij schreef:
Citaat:Na aankoop schakelde de bak na warm worden zwaar in 1e en 2e versnelling. Opgelost door lockplaatje voor achteruit opnieuw af te stellen . Daarna schakelde de bak zoals elke volvo


Kun je mij vertellen hoe je dit lockplaatje afstelt (en waar het überhaupt te vinden is).
Ik heb hetzelfde euvel namelijk.

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#7
Rob schreef:Kun je mij vertellen hoe je dit lockplaatje afstelt (en waar het überhaupt te vinden is).
Ik heb hetzelfde euvel namelijk.

0. Controleer eerst je bak en motorrubbers, een scheefhangende bak is het resultaat en niet de oorzaak !

1. Verwijder de 4 pluggen van het pookrubber, 2 voor en 2 achter.
2. Trek rubber omhoog.
3. Teken de slotplaat af
4. Los de 2x 5mm boutjes van de slotplaat.
5. Zorg ervoor dat de bak niet in achteruit kan maar wel soepel in 1 en 2 glijdt.
6. Zorg dat de bak bij achteruit ontgrendeling soepel in achteruit gaat.
7. Speling mag !, plek zat als je maar aan 5 en 6 voldoet.
8. Montage omgekeerd
[img][/img]
Antwoord
#8
Goedendag
Misschien wat laat maar toch.

Allen bedankt voor het meedenken.
Over de km stand:
Dat is het risico van zo n auto en aangezien ze het zeer lang volhouden en dacht ach , harde auto met mooie koets en werkende airco enz voor ok prijs . Weet inmiddels dat zo n km stand weing zegt. Auto rijdt zeer ok.
Verbruik in de stad zo rond 1 op 7 en lange stukken 1 op 10. Dus motortje is denk wel ouder dan 170000km.
Weet inmiddels wel zeer veel meer over de volvo en zn techniek. Haynes aangeschaft + info via volvologisch .
Heb inmiddels goed adres voor onderdelen en technische vragen gevonden. ( ex volvo monteur )
Voor onderdelen koopmans in raerd, is in friesland.

Maar...

Even update.
Geluid is verdwenen??? Misschien door het manipuleren van de achteras?? Ik weet het niet.
Zeker 2000km gereden zonder enig geluid dus wat moet je dan trouble shooten??
Alle olie is ok dus tja..

Inmiddels nieuwe schokdempers voor , elektrische storing opgelost enz.
Storing was losgetrilde bout waarmee koplamp vastzit en waaraan een aantal massa draden vast zaten. Dus niet meer. Storing was : licht aan en achterruiten wissers gingen aan. Knipper licht naar rechts en ook de sproeiers van koplampen en ruitenwissers. Koplamp onderdeel vervangen en klaar , weer als nieuw.
Toch handig dat ergens iets over massa te vinden was op het forum waar iets stond over zulke storingen.

Dat was het even tot zover.
Allen nogmaals bedankt .
Grtz Jos
Antwoord
#9
Blij te horen dat alles naar wens is.

Een fotootje doet het ook altijd goed Smile
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#10
Weer 1500 km verder.
Geen problemen.
Nieuwe schokbrekers op aanraden van volvo expert . Deze man heeft vroeger bij volvo gewerkt
en aan vele 240 series gesleuteld.

Resultaat nieuwe auto.
Tevens airco check laten doen. Was ok.

Laat binnenkort preventief tussnlager vervangen. Was volgens volvo man niet nodig maar ....

Voor mij is dit forum tot einde of iemand moet nog vragen hebben.
Grt
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lagers achteras Volvo 240 bertvolvo 3 380 10 November 2024, 13:11
Laatste bericht: Rin
  Super Polar schakelt niet meer - OPGELOST Boet 7 1.524 25 December 2023, 14:17
Laatste bericht: Rin
  trillen aandrijfas.. (cardan) Volvo 240 Joswloo 6 1.695 25 August 2023, 17:03
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 koppelingskabel Thomas Driessen 0 520 22 August 2023, 21:29
Laatste bericht: Thomas Driessen
  Volvo 264 GL B27E, bouwjaar 1978, handgeschakeld 4 versnellingen Walter Davo 12 6.124 17 August 2023, 10:27
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 6.289 7 May 2023, 22:05
Laatste bericht: Rin
  Cardanas Volvo 740 Archermusic 1 2.554 4 December 2019, 21:49
Laatste bericht: Mark244
  Geluidsmysterie Volvo 740 Archermusic 11 9.322 26 June 2019, 08:21
Laatste bericht: Archermusic
  Trillingen volvo 240 na vervangen lagers en kruiskoppelingen aandrijfas henri84 5 5.313 15 February 2019, 10:10
Laatste bericht: henri84
  'Schurend' geluid in 1e en 2e versnelling bij laag toerental Volvo 850 2.5i Kense 2 6.083 12 February 2019, 12:33
Laatste bericht: Vovo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)