Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Raamrubber vervangen
Mijn achterste raam (rubber) aan bestuurderszijde lekt (met alle gevolgen van dien,… >Sad ). Nou wil ik hier een nieuw/ ander rubber in zetten met het idee dat dan het probleem verholpen is ;D.

Kan iemand mij vertellen het raam en het rubber te vervangen? En is dit een beetje te doen?
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Je bedoelt die van dat lange raam achterin de hoek? Volgens mij is dat meer een kwestie van roest. Daardoor gaat de lasnaad onder dat rubber bolstaan en sluit het rubber niet meer. Raam eruit duwen is goed te doen, rubber rondom optillen met stukjes plaat, hout, of wat dan ook, en voeten ertegen. Gaat niet kapot, ik heb zo eens een ruit een meter verderop doen landen, zonder dat-ie brak. En de roest verhelpen.

En azze ge het niet meer wit dan vatte ge kit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Het is idd het lange achterste raam.

Als ik het goed begrijp druk je van binnen naar buiten en druk je dus het raam inclusief het rubber ineens naar buiten (gelijktijdig het rubber optillend).

En wat die kit betreft,… had Sicaflex in mijn hoofd om e..e.a. op te lossen Big Grin
Antwoord
Ruit met rubber idd. Hte rubber zit natuurlijk vrij strak om de sponning, daarom help je het alvast opweg door er elke 5 cm blokjes, plaatjes oid onder te stoppen.
Weet je wat, op de DAF club site staat een soortgelijk verhaal met foto's en al, bij 'Techniek'.
Antwoord
Ik heb dat ook, althans ik denk en hoop dat ik vergeten ben bij het terug plaatsen de gaatjes te dichten die in de onderdorpel zitten. Volgens mij zitten die er voor een plastic stripje.

Verwijderen is makkelijk terug plaatsen ook alleen dat wel even met zijn tween doen. Veel WD40 touwtje met de uiteinde aan de onderkant eentje buiten de ruit op zijn plaats houden en flink duwen en eentje binnen aan de touwtjes trekken en klaar.
245 USA 1982&nbsp; + <br />Eend uit 1982
Antwoord
Hier staat inderdaad iets!

Samen met de houder van de Stom Stom eraan vast gezogen moet het lukken denk ik,... Zaterdagochtend maar even langs Staal om een rubber te scoren die zal vast nog wel wat hebben liggen.

Antwoord
Het is de bedoeling dat het rubber heel blijft, is mij altijd nog gelukt het opnieuw te gebruiken.

Ik zou het eigenlijk niet eens van de ruit halen, dan breken en/of buigen gegarandeerd je sierstrips.
Antwoord
ik heb de sierstrips eruit gehaald voordat ik de ruit heb verwijderd - dan gaat ie er redelijk makkelijk uit. Wellicht dat je m er ook uit krijgt met de strips.

Een paar degelijke grote zuignappen koop je bij de Karwei voor minder dan een tientje, vooral heel handig als je t in je eentje gaat doen.

Bij terugplaatsen eerst de strips in het rubber zetten, dan pas de ruit terugplaatsen, anders krijg je ze er nooit meer in (ik spreek uit ervaring >Sad)

Teroson heeft een flexibele kit die precies hiervoor bedoeld is: blijft flexibel en dicht beter af.

Je zult waarschijnlijk roest aantreffen onder het rubber: waardeloze constructie, want het plaatwerk aan de onderzijde vd ruit staat zo dat er water in blijft staan....goed ontroesten, primeren, verven (primer is meestal poreus), glad maken. Rubber HEEL goed schoonmaken!!! Zit veel roest aan. En dan alles terugplaatsen en pas dan afkitten. BIj de kit zit een dunne spuitmond die je tussen het rubber en het plaatwerk kunt steken. Nieuw rubber kost iets van E150.

Niet echt een leuk werkje...
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
Vandaag raam afgekit met raamkit van Sikaflex, rubber blijkt erg slecht te zijn. Al even geïnformeerd naar een nieuw rubber bij Nordicar €140,- excl. p/s :o Nou ja beter duur als niet te koop zeggen we dan maar (tenminste vind het een redelijk bedrag, x2 en exclusief de btw,... :-\).

Ook wat roest gezien dus zal wel andere rubbers nodig zijn,... als iemand nog een nieuwe ergens heeft liggen (linkse en rechtse ;D )

PS: kan iemand mij een doorsnede van het detail opgeven? Ben wel benieuwd hiernaar.

Antwoord
Ten zuiden van Friesland wordt aardig gebangerraced met 240's, ik denk dat je die rubbers daar wel voor minder kan vinden.

Welk detail?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Portier rubber vervangen 240 (1991) chrisvhout 9 1.363 27 September 2023, 17:14
Laatste bericht: chrisvhout
  Bekleding vervangen achterbank gydomatra 0 547 26 September 2023, 11:00
Laatste bericht: gydomatra
  kofferbak dempers vervangen Kogelman 16 4.470 24 April 2023, 08:46
Laatste bericht: Kogelman
  145 express dak vervangen gydomatra 9 2.080 1 October 2022, 16:54
Laatste bericht: Marc1970
  vervangen achterkant 265 welk plaatwerk nodig pepijnwk 4 3.817 12 August 2022, 16:48
Laatste bericht: pepijnwk
  mechanische teller kabel vervangen HSGHOR 9 3.659 4 December 2021, 15:19
Laatste bericht: Rin
  Elektrische zijspiegel vervangen 240. Hoe te doen??? Lucca076 1 1.520 27 July 2021, 20:32
Laatste bericht: Wijnand
  Raamlikker vervangen Biopowerenschede 3 2.232 7 July 2021, 17:16
Laatste bericht: Raymond_63
  Vervangen binnenspiegel 240 Biopowerenschede 2 2.239 7 July 2021, 15:49
Laatste bericht: Biopowerenschede
  Deuren 245 1976 vervangen voor nieuwe type 1978> JackRosario 4 3.184 8 May 2021, 09:57
Laatste bericht: Volvia240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)