Berichten: 8
Topics: 3
Lid sinds: Aug 2008
Hallo,
ik heb een vraag over de motoren van volvo.
Ik ben van plan om een volvo met B23A blok aan te schaffen, nu heb ik horen zeggen dat ik beter kan gaan voor een B21, omdat de B23 minder betrouwbaar zou zijn. Deze zouden te veel opgeboord zijn.
Is er iemand die dat kan bevestigen of ontkennen. Alle ervaringen welkom.
gr. twijfelaar
Edit:Kan een turbo ook op LPG?
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
zou er niet zoôn probleem van maken, heb een B21ET met bijna 4 ton op de teller, en een B230E met ruim 6 ton, en compressie en prestaties zijn nog prima!
Volvo blokken zijn nu eenmaal overdegelijk, en kunnen, mist goed onderhouden, vele 100.000-enden km's mee.
je ziet niet voor niets veel Amazone's, 200 & 700/900 series, terwijl soort en leeftijdsgenoten sneller verdwijnen dan mijn salaris ;D ;D ;D ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb nog nooit van enig verschil gehoord op de tig forums die ik doorsnuffel, het enige wat wel eens wordt afgeraden is het opboren van een B18 (jaren '60 OHV blok) naar B21 zuigermaat, omdat dan de cilinderwand plaatselijk te dun kan worden door giet- en boorfoutjes uit de jaren '60.
Neem dan een B19, die is pas dik (boring 88.9 mm vs. B21 92 mm en B23 96mm). Alle blokken zijn uit dezelfde gietvorm geboord, dus het kleinste blok heeft de dikste wanden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
LPG op een Turbo is zeker mogelijk, gebruik maar even de zoekfunctie
Om je te helpen:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=4647.0
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
B21 opboren naar B23 is niet zon goed idee. het gaat soms wel, maar gaat ook wel eens mis. maar een B23 uit de fabriek is geen opgeboorde B21, de B23 heeft dik genoege wanden.
lpg en turbo gaat goed, maar zelf ben ik geen fan van K-jet met LPG. goed modern management werkt dan beter.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni