Topics: 37
aangezien we volgende week op vakantie gaan met de volvo amazon combi
heb ik een vraagje over de warmte. ik weet niet of het aan het metertje ligt, maar na een tijdje rijden
hangt deze tegen het rode aan. ik weet niet of dit normaal is en of je er iets tegen kunt doen.
extra ventilator zet ik al aan bij langzaam rijden, en soms zelfs de kachel om de warmte af te voeren.
advies?
Topics: 107
Ik weet niet of je er ver mee op vakantie wilt,want anders zou mijn advies zijn om er niet mee op vakantie te gaan voordat je weet waarom de meter zo ver oploopt.
Als je met zoiets risico neemt kan dat je vakantie aardig vergallen lijkt me.
Hoe is de thermostaat, waterpomp en radiateur?
Thermosstaat kun je makkelijk controleren door in een pannetje water te gooien, vervolgens het water gaan koken met een thermometer erbij. Zo kun je zien bij hoeveel graden hij open gaat.
Topics: 38
enne.....wordt de motor wel echt te warm of geeft de meter te veel aan?
het zou niet de eerste keer zijn dat men "het bos ingestuurd wordt" door een meter die fout aangeeft.
maar als je aanwijzingen hebt in de richting van overkoken of stinken of andere symtomen dan kan je de meter wel vertrouwen vrees ik.
Topics: 0
Een hoge motortemperatuur komt veel voor bij amazons zeker icm met gas. Ik zou eerst kijken of de thermostaat nog goed is en als je dan toch je koelvloeistof aftapt meteen het systeem doorspoelen met de tuinslang hierna vullen met water met soda en een stuk gaan rijden of een nachtje laten staan (of allebei)hierna weer doorspoelen en dan koelvloeistof erin. Om je radiateur goed te spoelen moet je hem er eigenlijk even uit schroeven en op z'n kop doorspoelen, kun je meteen zien in welke staat hij verkeerd. Onderaan het blok onder het oliefilter zit ook een aftapkraantje deze open en ook het blok goed doorspoelen. zowel vanaf de kachelzijde als de radiateurzijde.
succes!
Topics: 8
Ik kan dit advies zeker bevestigen. Tis om te rotten als je met een warmgelopen motor een beklimming begint in de pyrineen. Moest je er problemen mee hebben helpt de verwarming volledig open zetten zeker maar ik zou je toch adviseren het probleem eerst op te lossen.
jos245 schreef:Ik weet niet of je er ver mee op vakantie wilt,want anders zou mijn advies zijn om er niet mee op vakantie te gaan voordat je weet waarom de meter zo ver oploopt.
Als je met zoiets risico neemt kan dat je vakantie aardig vergallen lijkt me.
Topics: 42
thermostaat vervangen is zo gepiept,zou ik zeker doen, al is het maar uit voorzorg, maar je kunt er ook nog een extra fan voor zetten, met een schakelaar op je dashboard.
had ik bij een oude 245 gedaan voordat ik richting zuiden ging, jaar of wat geleden; kwam uit een Peugeot, zit VOOR de radiator, kostte ⬠7,50 op de sloop en deed het prima: stond ik op de route du soleil stil, ging de temp. meter omhoog....... druk op de schakelaar en je ziet 'm weer zakken, scheelt een hoop gezweet

;D
maar zou voor de zekerheid ook je radiator checken, kan zomaar z'n koelende waarde verliezen, en zeker een ei meenemen :-*
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99