Topics: 82
Toen ik de kleppen stelde vond ik dat de nokkenas er niet meer fris uitzag (B230F, 360 megameter). Het geslepen gedeelte, wat over de gehele omtrek als een soort strook "op" het ruwere gegoten deel ligt, was bij de punten vd nokken min of meer gelijk met het gegoten deel.
Klopt het dat deze nokkenas zijn beste tijd gehad heeft? Zou een A nokkenas een leuke vervanger zijn?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 78
Foto's willen we zien !!
Ter lering ende vermaak... ;D
Toch hoor ik nu voor het eerst dat een nokas van een B21 / B23 versleten is.
Ik weet dat de B18 / B20 notoire nokaseters zijn , maar een B21 / B23 toch niet.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Nou goed dan...
Het oppervlak aan beide zijden vd "loopbaan" is niet ruw zie ik nu. De tweede foto is een close-up van de eerste rechtonderin, je ziet dat het puntje helemaal vlakgepolijst is, en niet meer het versgeslepen uiterlijk heeft van de rest van de nok.
Topics: 78
Misschien dat 't er in werkelijkheid heel verschrikkelijk uit ziet,maar ik zie op de foto geen apen en beren...
En nokhoogte meten met en schuifmaat ?
Zijn er "pitting "verschijnselen op de vulplaatjes en op de nokken?
Trouwens een prachtig goudgele binnenkant.
Regelmatige oliebeurten zeker?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Zo'n kleur heeft olie meestal ook bij het rijden op lpg, dan wordt het nauwelijks vies lijkt wel. Misschien loopt ie daar op.
Marc kun je aan de auto merken als de nokkenas versleten is?
Ik wou het er nog bijzetten: "let vooral op mijn prachtige oliefilm". De laatste 60.000 km elke 15.000 km, en daarvoor was-ie ook al regelmatig onderhouden aan de stickers te zien. Loopt op LPG, dat scheelt ja.
Oppervlak vd stelplaatjes was volkomen normaal. Nokhoogte niet gemeten, ik was toen helemaal gefocused op het klepstelgebeuren. Goed idee wel.
Eigenlijk geen idee van hoe een normale M nokkenas eruit ziet van dichtbij, de enigen die foto's maken van hun nokkenas zijn turbobricks en andere petrolheads met dito T, VX en wat niet al assen.
Ik voel me altijd als een vorst in deze 240, rijd als een TGV. Ik rij normaal in de 144.
Topics: 1
Volgens mij zien de nokken er prima uit. Als een nok vesleten is wil dat meestal zeggen dat de harde laag doorgesleten is. Dat zie je door een soort vlekken van het zachtere materiaal wat er doorheen komt. Misschien het best te vergelijken met een gat in een leren zool waaronder je het andere materiaal ziet. Is mijns inziens hier in het geheel niet het geval. En dan inderdaad: meten is weten

.
Als een nok eenmaal door zijn harde materiaal heen is, gaat het in een rap tempo... Uiteindelijk bijna geen kleplift meer. die ervaring had ik met mijn b18 in een katterug.
Succes,
Oscar
Topics: 23
Komt mij bekent voor.
De oorzaak was toen dat ik te dunne stelplaatjes gebruikte die onder de rand van de klepstoter komen te liggen. Hierdoor raakt de nok deze rand, dit verklaart ook dat de nok niet in het midden is beschadigt maar wel aan de beide zijkanten.
245DL 1980 USA
Kop is een keer gereviseerd/vervangen (is nieuwer dan de auto), en wie weet wat de nokkenas allemaal heeft meegemaakt. Nu zitten er 3.60 tot 4.20 shims in dus die zijn dik zat.
Topics: 23
Heb daarna ook de kop gereviseerd en de nokkenas laten zitten nu zo'n 50.000 km mee gereden en geen centje pijn
245DL 1980 USA