Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: May 2008
Hallo,
Ik heb zojuist een 740 met B230K gekocht (met Pierburg carb, volgens mij 2B5), superblij natuurlijk! Er is alleen een dingetje wat de verkopen ook al meldde en tijdens de proefrit ook naar voren kwam. Komt ie: Als je voor bijvoorbeeld voor een stoplicht rustig je gas loslaat, en hij gaat stationair lopen, dan blijft hij rond 1200 rpm hangen. Geef je voordat (of tijdens) je stilstaat nog een dot gas, of laat je abrupt je gas los, dat loopt ie ineens 800 rpm stationair. Ook maf is dat als je de motor uitzet terwijl ie 1200 rpm stationair loopt, dan begint ie als een gek na te 'dieselen'. Als je daarvoor nog even een dot gas geeft, en hij weer op 800 rpm statonair loopt, dan is er bij het afzetten van de motor niks aan de hand.
Weet iemand wat het kan zijn? Ik heb er eerlijk gezegd nog niet echt lang naar gekeken, en m'n vader - die er veel meer over weet

- ook niet. De verkopen zei dat het probleem ergens 'achterin' de carb zit (op de volgende foto het kokervormige gedeelte rechts:
http://www.volvoracing.se/images/Bilder/...%202B7.jpg), maar als iemand anders nog ideeën/richtingen heeft?
Thanks!
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De B230K is niet in NL geleverd op de 240, wel op de 740. Bij het 700 forum of elders zitten ws. meer mensen die er iets van weten.
By the W, heb je niet het gevoel dat de gaskabel ergens blijft haken? Misschien is de veer in de gasklep te slap geworden om de laatste halve mm te sluiten.
Dit heb ik in elk geval met de carb van mijn B20 (even pedaal indrukken en de veer heeft "vaart" genoeg om de gasklep te sluiten).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
Ik denk ook dat je eerst kritisch moet kijken naar de afstelling van de gaskabel.
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 38
Topics: 1
Lid sinds: May 2008
Marc1970 schreef:.... heb je niet het gevoel dat de gaskabel ergens blijft haken?
Denk dat Marc1970 wel eens gelijk kan hebben. Dit is me een bekend voorval. Bij mij was het de gaskabel die wat bleef steken in de beschermgaine (mss wat roestvorming). De gaskabel losgemaakt aan de carburator, een beetje olie in de omhooggehouden gaine gedaan. Wat geen en terug met het pedaal en klaar was kees

.
Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: May 2008
Dank voor de suggesties! Gasveer moet ik nog naar kijken, ik denk dat ik meteen de hele carb eraf haal en maar eens ga nalopen/schoonmaken. Gaskabel is het volgens mij niet, aangezien de gaskabel bij de afstelschijf @ 1200 rpm niet aangespannen is. Het was ook mijn eerste ingeving, maar de gaskabel kan toch ook niet de oorzaak zijn van het nadieselen bij 1200 rpm? Misschien wel interessant om te vermelden: soms blijft het toerental ook hangen tijdens het rijden, dan moet ik dus weer een dot gasgeven om het weer te laten zakken. Verder heb ik euro 95 getankt, zal volgende keer euro 98 proberen, misschien dat het nog iets uitmaakt.
Berichten: 38
Topics: 1
Lid sinds: May 2008
Pinda schreef:... de oorzaak zijn van het nadieselen bij 1200 rpm? ... Verder heb ik euro 95 getankt, zal volgende keer euro 98 proberen, misschien dat het nog iets uitmaakt.
Naar mijn weten moet je steeds euro 98 tanken! :

Ik heb het ook eens geprobeerd om wat aan de brandstofprijs te doen door euro 95 te tanken (

) maar dat vond mijn B200 niet zo leuk en dieselde dan maar door. Met euro 98 doet hij het weer prima, alleen is het verbruik (sedert een lange stilstand van 5 jaar) veel te hoog.
Verder kan ik mss meegeven dat de gasklep ook nog een klein beetje kan blijven haperen in de carburator, na het zacht terugkomen met de gaspedaal. Als je de carburator er toch af hebt, moet je dit eens nagaan of het hendeltje op het einde niet wat stroef blijft hangen!
Berichten: 38
Topics: 1
Lid sinds: May 2008
Jelmar schreef:De discussie euro95 of euro98 is al eens (meerdere malen zelfs) gevoerd, en heeft niks met dit probleem te maken enigsinds on-topic blijven 
Het is absoluut niet mijn intensie om een gevoelig onderwerp (95 of 98) terug in de omloop te brengen :-[. Ik wou alleen maar vermelden dat mijn motor plots begon te detoneren als ik Ã
Ã
nmaal (een volle tank) 95 had getankt. Dit verdween nadien zonder instellingen aan de motor te wijzigen als ik 98 tank. Het gaat er mij om te trachten mensen te helpen die ook een beetje sleutelplezier zoeken bij hun geliefde vierwieler. Dus, sorry als het even niet volgens het boekje was. :'(
Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: May 2008
Oops, wist niet dat ik een oude discussie weer op gang bracht. :o Ik zal er dan ook niet lang over doorgaan, maar het is ieder geval niet dà oplossing, aangezien hij bij 800 rpm stationair niet nadieselt. Afijn, ik hoop deze week de carb eraf te halen en eens goed na te lopen en schoon te maken. Zal ook zo'n servicekit bestellen, kan geen kwaad lijkt me!