Berichten: 244
Topics: 47
Lid sinds: Jun 2005
dag allen,
ik ben van plan aanstaande zondag een volvo 240 turbo op te halen.
auto heeft apk etc en rijdt prime muv een kapotte injector.
heb hier geen verstand van, ben een carb man...
is het "gewoon" een kwestie van een injector meenemen en wat gereedschap?
verkoper zegt dat ie met huidige injector schade krijgt aan de motor...
wat te doen?
als ik een E-rijbewijs en een jeep had was dat nog een optie geweest maar daar heb ik nou niets aan ;-)
ben benieuwd naar reacties!
grts, Hugo
huidige auto's:
Portugese Toyota Corolla scheurbak 1988
Camper Iveco Turbodaily 1979
Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97 en V70 170pk ‘01
een 240 turbo is K-Jet! Let op dat dat dus geen standaard injectoren zijn!
Berichten: 1.780
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Neem ook de nieuwe O-ringen alvast mee .
-de dunne voor het kunststof huis
-de dikke voor de injector
En een bus kruipolie.De wartels kunnen ontzettend vastzitten.
Kijk uit dat je de leidingen niet stuk draait.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 244
Topics: 47
Lid sinds: Jun 2005
edwin schreef:Neem ook de nieuwe O-ringen alvast mee .
De wartels kunnen ontzettend vastzitten.
Kijk uit dat je de leidingen niet stuk draait.
daar was ik al bang voor
neem het zekere voor het onzekere (ik word oud ;D) en heb een autotransporter gehuurd
wat kosten die injectoren? denk dat ik ze beter alle vier in Ã
Ã
n keer kan vervangen of is dat onzin?
grts, Hugo
huidige auto's:
Portugese Toyota Corolla scheurbak 1988
Camper Iveco Turbodaily 1979
Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97 en V70 170pk ‘01
Berichten: 244
Topics: 47
Lid sinds: Jun 2005
HO WACHT STOP!!
het is wellicht vloeken in de kerk maar deze auto zal op gas gaan rijden!
is het dan een idee om op zoek te gaan naar een tweedehands setje?
zal immers slechts af en toe op benzine gaan rijden :
what to do?
huidige auto's:
Portugese Toyota Corolla scheurbak 1988
Camper Iveco Turbodaily 1979
Voorheen:
Amazon '68, 245 combi fabrieks-VAN '86, 245 combi homebrew-VAN '88, 245 B21ET '83, 245 B21A '76, 245 B21A ‘78, 740 combi '88, 850 combi '96, 2x 940 B230F ‘97 en V70 170pk ‘01
Berichten: 1.056
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
de injectoren vervangen is meestal onzin: ze zijn doorgaans vervuild, wat op te lossen is door ze ultrasoon te (laten) reinigen. Ik heb het zelf gedaan met een goedkoop ultrasoon-dingetje van E25, maar ben niet echt overtuigd van het resultaat.
En idd, naast het reinigen is het belangrijk de rubbertjes te vervangen, kosten bijna niks.
Als je 'm ophaalt kun je prima 1 goede reserve-injector meenemen en die monteren.
Het enige wat lastig kan zijn is dat als je de moer rond de leiding wilt losdraaien (zoals bij een remleiding), dat de leiding meedraait en dan draai je m dus kapot....... Heb ik nog geen goede oplossing voor gevonden behalve veel kruipolie, maar dat is vlgs mij niet DE oplossing.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
ja die gaan dan kapot.
Eigenlijk, normaal gesproken als twee dingen vast zitten is verarmen een optie, zodat het door verschil in uitzetting dan los komt van elkaar. Maar dat is gevaarlijk i.v.m. de benzine. Dus ik dacht aan een busje met spray waarmee je het heel koud kan maken? Bevriezen? Maar welk spul is daar geschikt voor? Of bestaat het gewoon al in de handel?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.056
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
ik heb een bus "freeze-n-release" van loctite die tot -40 gaat. Tot nu toe niet heel veel effect op de dingen waarop ik het geprobeerd heb. En in dit geval is het makkelijker de buitenzijde (moer) te verhitten, dan om de leiding erin af te koelen....
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
yep daarvoor is al spul in de handel;loctite heeft een spuitbusje dat een koude-shot af kan geven.
EDIT; SORRY TICCIE zag te laat dat jij ook al over loctite begon maar jouw indruk lijkt sterk op die van mij dus dat bijt elkaar niet.... Einde edit.
wij hebben op de zaak zo'n busje getest maar zijn niet onder de indruk.
in theorie zal het werken maar reken maar uit wat de uitzetting is als je zeg 50 graden koelt of 300 graden verwarmd............
maar ik ben benieuwd of er anderen zijn met goede gebruikerservaringen, ik hoor ze graag want loctite is niet de eerste de beste
wat wij vaak doen op de zaak bij vastzittende (hydrauliek-wartels) is het volgende;
pak een zware en een lichte hamer,plaats de zware hamer met enige druk tegen een vlak van het zeskant.
sla nu met de lichtere hamer tegen het tegenovergestelde vlak.
de wartelmoer zal hierdoor wat afplatten, als je dat (indien je ruimte hebt) met de andere vlakken ook doet is er geheid ruimte op je verbinding gekomen.
wat trouwens zo wie zo goed werkt is WD40, spuit dit ruim op de verbinding voor je hamertje tik gaat doen.
ik heb hiermee eigenlijk in 98% van de gevallen succes.
je kunt dit trouwens op veel meer verbindingen toepassen.
de grap is dat je door dat vervormen de roest in beweging brengt en er soms al tussenuitspoeld met WD40 tijdens het slaan.
probeer ook niet al maar los te draaien als er eenmaal beweging is, 1/4 slag links, 1/4 rechts etc. dan 1/2 li 1/2 re etc etc.
succes
Berichten: 1.056
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
het duurde even voor ik me de methode kon voorstellen, maar met 2 onzichtbare hamers in m'n hand snap ik m nu. Goeie tip, ga ik de vlgde keer zeker proberen.
Heb nooit iets van metaal-leer gevolgd, maar wellicht dat metaal veel sneller uitzet bij verwarming, dan krimpt bij afkoeling? Dat zou de matige werking van dat loctite busje verklaren.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...