Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Probleem met koppeling (M46)
#1
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn koppeling. Toen ik van de week wilde wegrijden, drukte ik na drie keer schakelen dwarsdoor de koppelingspedaal heen. De druk was weg en ontkoppelen lukte niet meer, ook met draaiende motor was het onmogelijk om te schakelen. Aangezien de hulpkoppeling cilinder lekte dacht ik dat na revisie van deze cilinder het probleem zou zijn opgelost. Maar niets bleek minder waar.

De koppelingspedaal gaf weer druk, maar teveel druk. De gaffel van de koppeling kwam niet meer terug. De plunger van de koppeling cilinder bleef in uiterste positie staan.

Wat zou er met de koppeling aan de hand zijn? Ik vrees dat de drukgroep moet worden vervangen, maar klopt dat?
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#2
Het schijnt dat die gaffels wel eens verbuigen of doorslijten op het scharnierpunt. Dat kan je redelijk makkelijk controleren door in het koppelingshuis te kijken. Ik heb er toevallig nog eentje liggen van een 740 met M47.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Hoe kan ik redelijk gemakkelijk in het koppelingshuis kijken? Moet ik onder de auto kijken, of iets loshalen?
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#4
Je zal wel even onder auto moeten kruipen, bestuurderskant. Daar waar de gaffel het huis ingaat zit een rubberen afdichting, die trek je wat opzij en voila.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Je kunt de plunger wel terugdrukken met de hand. Probleem is dat de gaffel de plunger niet terugdrukt. Met een stok achter de gaffel kun je deze wel duwen, maar wanneer je de koppelingspedaal indrukt staat de gaffel weer vast. Er is geen rek meer in de gaffel.

Zou dit de drukgroep zijn die kapot is? Ik ga van weekend het koppelingshuis controleren, zoals Marc1970 adviseerde.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#6
Nou, ik heb het gevonden. Het is zo dat de kogelbout door de gaffel is heengedrukt. Gelukkig geen drukgroep vervangen.

Nu wil ik graag weten waar de gaffel van is gemaakt, want ik wil het gat (waar de kogelbout doorheen is gedrukt) weer gaan dichtlassen.

Is de gaffel van staal of aluminium gemaakt?
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
#7
Geperst 2-3 mm plaatstaal, maar je mag de mijne zo hebben als ik hem nog kan vinden in de onderdelenberg. Stuur maar een pm.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
OK, bedankt Marc.

Ik heb je een pb gestuurd.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Veer koppeling 245 Rin 2 1.251 6 June 2023, 21:14
Laatste bericht: Rin
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 6.734 7 May 2023, 22:05
Laatste bericht: Rin
  na motorswap 'schiet' de koppeling Piep28 5 5.846 29 May 2018, 12:32
Laatste bericht: Marc1970
  M90 hulpcilinder probleem. Volvorine 3 4.219 12 May 2018, 13:49
Laatste bericht: Volvorine
  Naaf afmetingen 850 T5 koppeling Bavadi 0 2.595 21 November 2016, 13:30
Laatste bericht: Bavadi
  Problemen dat koppeling blijf hangen en 3e versnelling tandwielengeluid lucvdbos 5 6.441 6 April 2016, 11:57
Laatste bericht: Jur
  Piepende koppeling en moeilijk schakelen Hanatarash 1 3.495 18 March 2016, 21:28
Laatste bericht: Marc1970
  Koppeling slipt met overschakelen M90 Knuif 0 2.678 8 March 2016, 19:52
Laatste bericht: Knuif
  Vervangen koppeling 1982, b21ft met M46 met overdrive Reinier 18 18.484 24 January 2016, 00:53
Laatste bericht: Reinier
  piepend geluid bij wegrijden met opkomende koppeling Boet 19 17.907 24 November 2015, 10:41
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)