18 February 2007, 23:33
Goedendag,
Ik moet mijn voorruit vervangen. Waar moet ik zoal op letten en heeft iemand nog tips??
Ik moet mijn voorruit vervangen. Waar moet ik zoal op letten en heeft iemand nog tips??
Waar op letten bij het vervangen van een geplakte voorruit
|
18 February 2007, 23:33
Goedendag,
Ik moet mijn voorruit vervangen. Waar moet ik zoal op letten en heeft iemand nog tips??
19 February 2007, 22:19
Dit is niet een klusje dat je op een achternamiddag even aanpakt.
Alleen het uitsnijden van je oude ruit vergt al e.e.a. aan vaardigheid en hulpmiddelen. Vervolgens heb je kans dat je tegen roest aanloopt en dat moet behandeld worden om problemen met hechting en lekkage te voorkomen. Je moet de oude plakrand een stuk "terugsnijden" maar een klein laagje laten zitten waarop je de nieuwe kitlaag weer laat hechten. Afhankelijk van het te gebruiken produkt moet je activator op je ruit aanbrengen een bep. tijd wachten en dan liefst verwarmde kit aanbrengen met een op maat gesneden tuitje op je kitspuit die een hoge mesvormige kitrups achterlaat op je nwe. ruit. Voor het kitten moet je trouwens ook nog een proefpassing doen en de juiste positie met tape markeren zodat je later een referentie hebt. Je moet bij het plaatsen namelijk in een keer goed zitten om je kitrups niet te ruiineren. Al met al denk ik dat je beter een bedrag meer neer kunt tellen en het door de glasspecialist laat doen. Ik heb nu met ervaren collega's meerdere ramen gedaan maar het blijft specialistisch werk. Bedenk bovendien dat het geplakte ruit onderdeel vormt van de stijfheid v.d. carrosserie en ook onderdeel is van je veiligheidssysteem.(je evt. airbag zet zich schrap tegen je gelijmde ruit ) De stijfheid van je 240 zal trouwens wel los lopen want er bestaan ook ruiten in rubber. V.w.b. je kitverbruik moet je rekenen op 2 tubes van 310cc. succes
20 February 2007, 23:52
Bedankt,
Ik volg je raad op en ga naar Autotaalglas oid. Groeten, Jaap
21 February 2007, 09:06
Jaap van der Sluis schreef:Bedankt, Volgens mij ben je bij de Volvodealer goedkoper uit dan bij bv Carglass. Ik moet nog mijn voorruit laten vervangen. Opgave gevraagd bij Carglass: ongeveer 450 euri. De Volvo dealer doet het voor bijna 100 euro minder... Hoeveel een Volvo specialist ervoor vraagt, weet ik nog niet. EÃn dezer dagen ga ik bij Sito informeren. @240diesel - die airbag is waarschijnlijk de reden dat er voor de laatste paar bouwjaren uberhaupt de overstap van rubber naar gelijmd is gemaakt.
Gegroet,
Erik Na 11 jaar nu zonder Volvo
21 February 2007, 20:43
Ook bij oude 200's zit de voorruit gekleefd, maar de sierranden zijn dikker (en de ruit kleiner). Bij de 200's is er echter nooit gebruik gemaakt van de keiharde kitsoorten die tegenwoordig worden gebruikt, waardoor er altijd iets beweging mogelijk is. Maar het is geen ruit die in de rubber over een flens wordt gedrukt of zo. Dus ook bij de oude modellen draagt de voorruit bij aan de stijfheid van de carrosserie.
21 February 2007, 21:20
scimitar schreef:Jaap van der Sluis schreef:Bedankt, 2 jaar geleden ook mijn voorruit laten vervangen door carglass was toen rond de 360 euro kwijt .
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
21 February 2007, 22:48
Ja da's waar ook HESJAN ,als ik wat dieper in m'n geheugen had gegraven had ik geweten dat de 200 ramen al lang geplakt zitten, mijn '81 245 had al een plakruit.
Ik denk dat ik even in de war was met de achterklep welke pas de laatste 2 / 3 jaren is geleverd met plakruit. Er zijn trouwens auto's waarmee je niet eens mag rijden zonder voorruit (om bijv. om de werkplaats / garage te rijden) omdat dan de carrosserie blijvend kan vervormen, c.q. de ruit er onder spaning in komt te zitten als gevolg van de vervorming.
22 February 2007, 11:29
240diesel schreef:Er zijn trouwens auto's waarmee je niet eens mag rijden zonder voorruit (om bijv. om de werkplaats / garage te rijden) omdat dan de carrosserie blijvend kan vervormen, c.q. de ruit er onder spaning in komt te zitten als gevolg van de vervorming. Maar als ik het goed begrepen heb mag het voor de APK wel zonder. Als je een ruit hebt moet die goed zijn, er mag geen gezichtsbelemmerende ster oid inzitten. Maar er schijnt niet uitdrukkelijk in te staan dat er een ruit in moet zitten... ![]() Maar geen ruit is niet belemmerend. wel moeten je wissers het doen, en de sproeiers. Die schijnen wel met name genoemd te worden in de APK eisen... Heb dit niet nagezocht kan 'broodje-aap' zijn. En waarschijnlijk zijn er onder jullie die er meer van weten.....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
22 February 2007, 12:17
Ik heb het een tijd geleden zelf gedaan samen met m'n pa.
Het viel reuze mee, ben met een stanleymesje helemaal tussen de ruit en carrosserie door gaan snijden totdat hij rondom los was en heb hem daarna er rustig uitgepakt. Er was geen roest, dus heel de boel schoongemaakt en met de ruit op de achterbank naar autoruitservice gereden. Die plakte hem er weer in voor 60 euro. Nieuwe klemmetjes voor sierstrip kreeg ik gratis van Carglass (vraag me niet waarom???) 60 euro ben je dus klaar, maar veel mensen zeiden wel dat het haast onmogelijk is om een ruit heel eruit te krijgen. En volgens mij is de jouwe kapot, toch?
22 February 2007, 22:56
het verwijderen is ook wel zelf te doen en het voordeel is;
NIEMAND IS ZO VOORZICHTIG ALS JIJ maar als je toch door de lak heensnijdt hoe miniscuul ook heb je na verloop van tijd een lelijk en duur probleem. Daarmee is niet gezegd dat de glasspecialist nooit eens wat raakt maar die hebben hele goeie primer om dat snel te herstellen. Als je voorruit toch weggegooid wordt is het niet zo'n slecht idee om het ruit zelf te verwijderen na overleg en instructie van je glasspecialist |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|