Topics: 7
Hoi allemaal

,
Er gaan hier verschillende posts over LPG in verschillende type motors. Toch heb ik het nog niet helemaal op een rijtje voor mijn bak. Ik probeer te overzien welke mogelijkheden ik heb voor LPG in mijn 242 GT uit 78. Deze heeft een B21E motor waarvan een LPG inbouwcenter in mijn woonplaats heeft gezegd dat het een te riskant motor-type is voor LPG (Ik meen vanwege de mechanische injectie...?!)
Is het dus aan te raden om een ander type motor erin te gooien en dan LPG in te bouwen? Ik heb zelf niet de mogelijkheden en de handjes om te hobbieen dus moet het compleet uit handen geven

Heb ook geen idee wat een 2dehands sloop motor kost of een LPG inbouw (dacht dat dat laatste iets van 1500 euro kan zijn??).
Als iemand tips/ervaringen of links naar posts heeft die ik gemist heb hoor ik het graag.
Groetjes, Gerben.
Volvo 242 GT, 1978, B21E
Topics: 8
Volgende week laat ik op aanraden van mijn buurman die een garagebedrijf heeft, en zelf goede ervaringen heeft bij deze firma, bij autogas Hoorn op de Atoomweg in Hoorn LPG inbouwen. Kost me â¬1425, maar dan weet ik van te voren bijna zeker dat het geen "raar" adres is. Het systeem wat er in komt wordt als ik het goed begrepen heb gelevert door Vogel autogassystemen. Ik krijg de vuldop, op speciaal verzoek van mij, achter de kentekenplaat.
Topics: 22
Neem eens contact op met Van Orsouw
http://www.gebrvanorsouw.nl/
Ik was er met een 21A 1200 Eurie kwijt en werkt prima, goed afgesteld alles netjes weggewerkt.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Topics: 20
Zoals je wellicht hebt kunnen lezen heb ik, indien de motor in orde is, geen enkel probleem met LPG inbouw gehad met Ktronic.
Mijn huidige b23e loopt perfect op lpg. Wel in het begin je onderhoud wat vervroegen(Bougies met kabels, ontsteking, kleppen, verdeelkap/rotor). Ontsteking iets vroeger.
De b23e heeft nu 18 Dkm gelopen en ik jaag hem met nu 140 gps/km over de snelweg. Afgelopen week de kleppen gecontroleerd en alleen de uitlaatkleppen zijn wat nauwer geworden. Waarschijnlijk omdat de roetaanslag weg is ! ;D
Voor het blok hoef je het niet te laten. Je kan met een 230f blok wel wat zuiniger gaan rijden maar dat betekent dat je heel veel moet vervangen. Dan heb je een donorauto nodig !
[img][/img]
Topics: 0
Lachen hè met die LPG inbouwers. Altijd een reden om van garantie af te zien. Volvo blokken zijn zo ongeveer de beste om op LPG te zetten. Een 240 kop kan zeker 40.000 km mee na inbouwen van LPG. Ik heb er zo´n 60.000 mee gedaan in mijn GT, ook een b21E. Daarna werd het tijd voor nieuwe (gas)zeteltjes aan de uitlaatzijde.
Je kan 3 keuzes maken,
conventioneel ongeregeld. Verbruik ca 1 op 6 of 7. De auto loopt dan tot ca 120 netjes in AFR 1 op 15,5, daarboven schiet dit gauw naar veels te rijk.
lambda geregeld conventioneel, verbruik lager omdat te rijk mengsel weinig meer voorkomt.
injectie van bozzma, verwacht verbruik 1 op 9. dit is lambdageregeld en zelf programmeerbaar.
Prijzen, 1200 euro, 1500 euro, 2500 euro.
De waarde van de installatie betaald zich terug door plezier in het gebruik en door waardevastheid bij verkoop.
Dus als je de poen hebt.....
Tsja, gisteren bij de LPG boer in Valkenswaard geweest .... hij begint er niet aan. Verkoopt me graag een LPG installatie maar vind die K-Jetronic te riskant en hij wil graag achter zijn spul staan.
..... tja wat zal ik ermee doen.....
Volvo 242 GT, 1978, B21E
[quote=242G[erben]Als iemand tips/ervaringen of ]
Ik heb dezelfde twijfel bij een B21E in een 244GLE uit 1979.
Ook contact gehad met de Gebr van Orschouw in Eindhoven, en met Mandigers LPG in Son/Eindhoven.
Beiden zeggen dat het te doen is, mits onsteking, bougies enz enz goed onderhouden wordt, wellicht vaker dan anders.
Mandigers zat net onder de 1000,00.
Bel 'm eens op 0653583636 en laat me weten of je er wat aan hebt, ik ben uiteindelijke benieuwd wat je kiest!
Succes
sjaak schreef:Beiden zeggen dat het te doen is, mits onsteking, bougies enz enz goed onderhouden wordt, wellicht vaker dan anders.
He Sjaak,
Dit hoor ik inderdaad ook vaker, onder andere van HPO uit Osstelbeers en mijn garage waar ik 'm in onderhoud heb. Ook beweert deze laatste dat een rustige rijstijl er voor zorgt dat je geen backfires krijgt ...!?
Ik neig ernaar om het er gewoon op te gaan wagen. Als het dan toch doffe ellende wordt laat ik 'm misschien ombouwen naar carburateur. Maar ga morgen even polsen wat dit evt. zou kosten bij wat bedrijfjes.
Greetz.
Volvo 242 GT, 1978, B21E
Ben benieuwd, laat me wat weten en succes!
Mmm, al 1 bedrijf gehad voor carburateurombouw (Marans). Antwoord:
Dat raden ze af (ze hebben carb. niet voor niets afgeschaft zei hij). Zijn advies: praten met van Orsouw LPG inbouw....
Had ook effe snel een excelletje gemaakt om het omslagpunt te zoeken voor benzine vs LPG:
Uitgangspunten:
Benzine: 1.25 per liter, verbruik 1:8
Gas : 0,45 per liter, verbruik 1:6
Bij 1000 euro LPG inbouwkosten ligt het omslagpunt dan op +- 12.500 km. Rijd ik 1,5 jaar op denk ik dus vanaf dan ga ik geld overhouden. Maar dan heb ik geen extra onderhoud of reparatiekosten voor backfires meegeteld.....
Het blijft een lastige kwestie he
Volvo 242 GT, 1978, B21E