Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
motor 164 E [ B30E]
#1
Hallo allemaal, ben hier op advies van mijn broer Carlos.
Heb een vraag: ik wil binnen kort een volvo tgb13 [ 6 wiel aangedreven terein wagen] uit zweden halen.
Hier zit een B30A motor in [ net zo als in de 164].
Nu verbruikt deze nogal een beetje benzine [ 1 op 4], dus nu komt de ombouw naar : of diesel of lpg.
Mijn vraag:Kun je op een B30E motor een lpi injectie zetten met de standaard injectie computer?
Of is het advies: een diesel [ hier zijn nog weinig voorbeelden van, alleen een mercedes OM603 motor uit een 300D, die nu 1 op 10 moet rijden, wat mij stug lijkt omdat hij dat in de 300D ook al niet haalde].
Wat denken jullie.
Groetjes Branko.
P.S. Hoop dat ik hier in het goede forum zit, anders sorry [ maar waar moet ik dan zijn.
Antwoord
#2
Hallo funsdaf.
Je hebt gelijk, erg duidelijk is het niet.
Er zit standaard een B30A met inderdaad 2 carberateurs in.
Inplaats hiervan wil ik er eventueel een B30E inzetten [ deze heeft een Bosch D-Jetronic, en die is dacht ik electronisch], als er hier een lpi injectie via injectoren op kan [ motor heeft al injectie, dus kan er ook lpi op, was mijn simpele denkwijze].
Waarom zul je afvragen: de B30A in de tgb13 is erg gevoelig voor backfires, en bij een injectie zal er zich minder gas in het inlaatspruitstuk bevinden [ hij word ja kort voor de cylinder ingespoten], dus ook minder kans op een backfire.
Dit zal inderdaad niet opgaan voor een conventionele lpg toevoeging via de luchtaanzuiging.
Van de megasquirt heb ik al gelezen [ en via Carlos, gehoort] klingt interessant, maar als het via de normale Bosch D-Jetronic, dan doe ik dat liever.
Diesel is inderdaad niet verkeerd, maar daar er nog geen of weinig ervaring mee is, weet ook niemand wat voor verbruik je kunt verwachten, en dat is wel belangrijk, want als je onder de 1op8 uitkomt, heeft het eigenlijk geen zin.
Buitendat moet je alles zelf uitdenken en maken, want er is geen dieselmotor die zo aan de versnellingsbak past, dus motorophanging, passtukken etc, etc moeten zelf gemaakt worden.
Wel een uitdaging, als iemand aan kan geven wat voor verbruik je kunt verwachten, denk ik voor een diesel te gaan, maar tot dan blijft lpg een heel goede andere optie.
Groetjes Branko.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 364 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 579 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.127 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.011 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.725 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.317 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.539 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.590 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.411 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 4.395 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)