Topics: 116
Beetje rare (waarschijnlijke domme vraag) maar vraag me toch af hoe het volgende kan gebeuren.
Ik heb de ama weer aan de praat (beetje gezeur met een dolgedraaide moer enzo) en merk het volgende:
ik moet (ondanks dat ik op lpg rij) de choke in het begin een beetje uittrekken. Maar merkte vandaag dat als ik vergeet deze weer in te doen (als de motor op temp. is) de motor bij stationair afslaat. Choke weer in en hij loopt netjes stationair. Ik heb eigenlijk het idee dat als ik de choke uit getrokken laat het stationair toerental juist hoger moet zijn dan met de choke in.
Iemand een idee hoe dit kan?
Thasnks!
Topics: 288
als je op benzine de choke uitgetrokken hebt geef je um meer benzine dan lucht, naarmate hij warmer wordt heeft ie dat minder nodig, uiteindelijk lijkt het op verzuipen..
een moderne motor doet dat electronisch, zelfs de zuinigheidswonders draaien vanaf koud, en vooral s'winters ntl, zo maar 1 op 6 of iets meer, naar mate je wat straten aflegt zakt dat uiteraard in rap tempo.. staat gewoon de "choke" open en loopt ie langzaam dicht.. zou ie dat niet doen dan gaat alles heel erg protesteren.. in geval van carb slaat ie gewoon af..
Klinkt logisch idd.
Gekke is alleen dat bij mijn "witte" (b23a, stromberg) op lpg het stationair gewoon omhoog gaat als ik de choke beroer en dus niet afslaat (bij warme motor). Snap dus niet waarom de ama wel afslaat en de "witte" niet.
Topics: 288
op LPG werkt de choke alleen maar als "handgas", er wordt immers geen benzine extra toegevoegd via het "verrijkingsmechanisme"..
Topics: 4
waarschijnlijk moet je je gastoevoer iets hoger zetten.
dit is vaak even zoeken naar het goede punt.
ik rijd altijd een paar rondjes in alle versnellingen en stel het net zo lang totdat ie goed oppakt qua gas geven en zo. in principe hoef je met LPG geen choke te gebruiken.
met de juiste afstelling kan je overigens ook nog een stuk voordeliger rijden. ik heb al een verschil gehad van 1:7 tot 1:8,5
V142 BJ1968
L.B. Racing
Topics: 82
Ik denk dat er in jouw Zenith 36VN carburateur een echte ouderwetse chokeklep zit. Die hangt gewoon in de luchtstroom en is dus een belemmering voor stationair op LPG lopen, warm of koud.
Waarom het met koude motor geen probleem is, snap ik niet.
Je kan proberen de choke zo af te stellen dat-ie de chokeklep nauwelijks sluit en toch de gasklep openduwt (zodat de 'handgas' functie behouden blijft).
Op V44 forum zijn vast wel meer mensen met die carburateur en LPG.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 3
Een choke is heel simpel (in principe). Dit is het idee: het brandstof-lucht mengsel moet ongeveer 1-op-15 zijn, dus een deel benzine op 15 delen lucht. Je carburateur zorgt ervoor via de diameter van de sproeier en de dikte van de sproeijernaald dat je onder vrijwel alle omstandigheden (vanaf stationair tot volgas met hoge toeren) het juiste mengsel maakt. Maar als de motor koud is, heb je een probleem: een deel van de benzinedamp slaat dan neer (condenseert) op de koude onderdelen van het spruitstuk, en je hebt niet genoeg benzinedamp over voor een verbranding. Dus een choke! Een choke sluit de doorvoer van lucht af. Daardoor ontstaat meer onderdruk in de carburateur, waardoor je meer benzine kan aanzuigen.
Als je bij een koude motor de choke erop zet, krijg je een lekker rijk mengsel, waar de motor wel lekker op wil lopen. Je kan merken dat het mengsel te rijk omdat de uitlaatgassen stinken naar benzine (onverbrande benzine, dus), en eventueel een grijze of zwarte rook uit de uitlaat (teveel koolstof, dus teveel benzine). Zet je echter bij een warme motor de choke erop, dan krijg je veel te weinig lucht en veel te veel benzine, waardoor de boel resoluut afslaat.
Er zijn ook wat uitgebreidere varianten, met bijvoorbeeld een extra luchtkanaal, zodat je wel lekker veel onderdruk in de carb krijgt (dus lekker veel benzine) en tegelijkertijd ook lekker veel lucht. Dat geeft een wat betere regeling als de motor koud is.
Bij moderne auto's werkt dit hele feest via de temperatuur van het koelwater. Bij koude start wordt extra benzine ingespoten, en eventueel wordt de EGR ook speciaal geregeld. Overigens heeft het verhogen van het stationair toerental bij koude motor niet veel te maken met het "choken" - de electronica zou de boel keurig op normaal stationair kunnen afregelen. Maar om de uitstoot van schadelijke stoffen zoveel mogelijk te verminderen, gebruikt men een verhoogd stationair toerental om alles lekker snel op temperatuur te laten komen. Dan kan de katalysator beter werken, de motorolie wordt flink gepompt, er is voldoende reserve voor electrische verbruikers (stoel-, spiegelverwarming, interieurventilator, verlichting) en voor de motor is het ook beter (veel speling bij koude onderdelen levert slijtage op).
Thanks guys!
Leer steeds meer bij.
Marvin89 schreef:waarschijnlijk moet je je gastoevoer iets hoger zetten.
dit is vaak even zoeken naar het goede punt.
ik rijd altijd een paar rondjes in alle versnellingen en stel het net zo lang totdat ie goed oppakt qua gas geven en zo. in principe hoef je met LPG geen choke te gebruiken.
met de juiste afstelling kan je overigens ook nog een stuk voordeliger rijden. ik heb al een verschil gehad van 1:7 tot 1:8,5
@Marvin, bedoel je met gastoevoer hoger zetten het mengsel rijker maken?
Topics: 16
Vandaar dat de choke niet helemaal lekker werkt als cruisecontrol
Topics: 82
WvR: - Een choke sluit de doorvoer van lucht af. Daardoor ontstaat meer onderdruk in de carburateur, waardoor je meer benzine kan aanzuigen. -
De choke in de Stromberg en SU (en andere CD carburateurs) werkt precies andersom. Omdat het vacuum bij de sproeier en naald constant is (moet zijn), wordt in plaats daarvan de benzinedoorlaat vergroot om het mengsel te verrijken.
Bij de Stromberg gebeurt dit door een schijfje met 4 vaste openingen, waarvan je er steeds meer voor een boring draait en zo een steeds grotere kortsluiting met de vlotterkamer maakt.
Bij de SU HS6 door de hele sproeier naar beneden te trekken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969