Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dop's showroom
Badoem Tsss. inderdaad.

Vandaag in de weer geweest met het aansluiten van de kabelboom.
Ik heb een LH2.4 kabelboom uit een '93 er. Dus heb deze stekker.
[Afbeelding: DSCN0456.jpg]
De contra (rechts) heb ik helaas niet
[Afbeelding: DSCN0473.jpg]

Uitgaande van het onderstaande plaatje (die dus gebaseerd is op de wat eerdere connector heb ik alle bedrading uitgezocht.
Voorlopig ben ik zover dat ik alle draadjes in de juiste kleur naar het goede punt in de auto heb liggen.
[Afbeelding: pKsQTXU.jpg]

Ik heb het nog niet nagemeten, maar ik heb nu 2 dikke rode over en een lichtrose. De rest heb ik allemaal, maar ga dat dus nog wel even nameten.
Zoek nog een mooie 11pins connector. Die van dezelfde pinnetjes gebruikt maakt als volvo, zodat ik daar geen nieuwe uiteinden aan hoef te maken.

Wat ik nog niet snap is waarom er geen spanning op zekering 4 staat. Er zit namelijk al 2 geel-rood draden op zekering 4 maar heb nog niet ontdekt wat die doen. Volgens mij niets, staat nooit spanning op...
Of is het zo dat het relais de zekering voedt (dus ook vanaf de connector) en vanaf de zekering de brandstofpomp wordt gevoed (en ook de lambda sensor).
De dikke geel-rode van het relais (zie plaatje hierboven) is dan neem ik aan de voedende/aanvoer, en de dunne geel-rode een "afnemer" voor de lambda?

De 2 dikke rode draden die ik over heb zijn denk ik de voeding voor het systeem zelf, ik heb onder de motorkap helemaal niets wat dat betreft. Volgens mij hadden de oudere LH2.4 kabelbomen een zwevende zekering die hing bij de relais bij de accu. Binnenkort weer even verder meten en speuren.
Antwoord
Dopski schreef:Wat ik nog niet snap is waarom er geen spanning op zekering 4 staat. Er zit namelijk al 2 geel-rood draden op zekering 4 maar heb nog niet ontdekt wat die doen. Volgens mij niets, staat nooit spanning op...
Of is het zo dat het relais de zekering voedt (dus ook vanaf de connector) en vanaf de zekering de brandstofpomp wordt gevoed (en ook de lambda sensor)?
De dikke geel-rode van het relais (zie plaatje hierboven) is dan neem ik aan de voedende/aanvoer, en de dunne geel-rode een "afnemer" voor de lambda?
Aanvulling na bestuderen van bedradingsschema van een '93'er; dat is inderdaad zo.
Linkje, naar handige pdf die per onderdeel van de installatie een beknopt bedradingsschema heeft.
http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo...201993.pdf
Antwoord
De 2 geel/rode draden zijn voor brandstofpompen. 1 loopt door naar achterin de auto voor een in-tank pomp. De andere stopt net voor de achterbank voor een pomp onder de auto. En volgens mij moet je de dikke rood/gele van je stekker aansluiten op de "ingang" van zekering 4. Deze komt namelijk vanaf je injectie relay.

Dikke rode draden zijn inderdaad voeding. Kan je op je contactslot "aan" aansluiten.

Let op: Dit is hoe het volgens mij zit/hoort te zitten. Ik durf dit niet te garanderen.
Antwoord
ok ja dat zou ook kunnen dat de bekabeling voor de pompen al in de auto aanwezig is. Ik heb geen brandstofpompen, aangezien het een carburateur auto is. Maar ik moet die draden van de auto nog even nakijken, misschien is de boel al voorbereid op brandstofpompen, zou mooi zijn.
Wat je zegt wat die dikke geel/rode klopt ja had ik ook net gevonden.

De dikke rode moet op de batterij zag ik net op TB en het wiring diagram.
Antwoord
Vandaag het '93 connectortje nagelopen (11 pins). De kleuren komen nagenoeg overeen met de 9pins hierboven.
De 2 extra dikke draden voeden de ECU, ICU, Relais... en worden gevoed vanaf een dikke constante 12+.

Dan heb ik nog een rose over die verbonden zou moeten worden met de startermotor (pin 50), maar volgens mij is dat geen essentiële als ik het zo zie op sites al TB enzo. Op bovenstaand plaatje van de 9pins is het de BL/Y. Mocht hij noodzakelijk zijn kan het dan niet gewoon op de geschakelde 12+?
Iemand ervaring met die?

Zie ook P.23 van de PDF:
http://www.volvowiringdiagrams.com/volvo...201993.pdf

Als het straks allemaal werkt zal ik wel een overzichts schematje typen of een how to.
Antwoord
Volgens mij zat daar iets verneukeratiefs in. Bij de vroege 240-'s is bl/gl de geschakelde plus en bl het startmotor signaal, en bij de latere precies andersom. Of precies andersom dit verhaal... Hoe dan ook hoef je in principe maar vier van de draadjes van die contrastekker te verbinden.
Antwoord
Eerst ff naar de sloop om een mooie connector te scoren, in de winkel hadden ze zo snel niet wat.

Hoe had jij de blauwe draad (geschakelde +) gezekerd? Heb hem nu op zekering 13 geschoven die was in mijn auto zo goed als ongebruikt. Maar op de diagrammetjes komt het rechtstreeks van het contact (zonder zekering).
Antwoord
Eerst ff naar de sloop om een mooie connector te scoren, in de winkel hadden ze zo snel niet wat.

Hoe had jij de blauwe draad (geschakelde +) gezekerd? Heb hem nu op zekering 13 geschoven die was in mijn auto zo goed als ongebruikt. Maar op de diagrammetjes komt het rechtstreeks van het contact (zonder zekering).
Antwoord
Alles doorgemeten en de restjes uitgevoerd. Injectors klikken netjes en de stappenmotor doet ook wat hij zou moeten doen. Omdat de LMM, ontsteking en lambdasensor zijn nog niet aangesloten. Ook het brandstoftraject niet.
Maar vooralsnog geen storingen, allebei 1.1.1.
Ik heb hem een paar keer op lpg gestart en ook dan doet hij het prima. De stappenmotor houdt hem nog wel een beetje hoog in toeren net na de start. Als ik ff met het gaspedaal speel zakt hij weer netjes.

Mocht ik hem op lpg willen blijven rijden, hoe voorkom je dan dat de pompen en injectors blijven werken?
Antwoord
De ECU aardt de injectors via pin 18 en de koude startinjector via 32. Ze krijgen + vanaf pin 1 op het brandstofrelais: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=257191

Ik denk dat je het best een relais maakt ergens in het kabelboompje ri. de injectors, zodat ze geen + krijgen. De pompen blijven gewoon rondpompen in mijn 240.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)