Hallo, de intervalstand van mijn ruitenwissers werkt niet. Het relais werkt wel, daar ligt het niet aan. Heeft iemand elektrisch schema dat uitlegt hoe de intervalstand werkt? BVD!
Interval ruitenwisser werkt niet !!OPGELOST!!
|
18 February 2020, 17:32
http://cleanflametrap.com/wiper.html alle jaargangen
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
18 February 2020, 18:11
Dank! Ga dit eerst even goed bestuderen ?
12 April 2020, 18:12
Kom er niet uit. Relais werkt, maar komt na 1x klik niet meer terug. En andere 240 doet ie het wel. Dacht aan zwart-witte kabel die terug komt van ruitenwissermotor maar daar zie ik geen fouten...
Als iemand nog gouden tip heeft, graag!
13 April 2020, 10:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13 April 2020, 10:24 door Grey240Polar.)
Stapsgewijs elimineren is de "gouden tip".
Moet het zijn " In andere 240 doet ie het wel."? Zo ja, dan lijkt mij het relais uitgesloten als veroorzaker, maar heb je het andere relais ook uitgeprobeerd in de 240 waarvan de interval niet werkt? Je denkt aan de zwart witte kabel (W-SB, de zgn. "parking contact") die op contact 31b van het relais zit. Waarom? Blijft de wisser bij normaal gebruik na het uit zetten op een willekeurige plek op de ruit staan, of keert deze netjes terug naar de rustpositie onderaan de ruit? In dat laatste geval is deze ook OK. Die kabel is alleen in gebruik bij het "parkeren" van de ruitenwissers na het uit zetten.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
13 April 2020, 10:22
(13 April 2020, 10:09)Grey240Polar schreef: Stapsgewijs elimineren is de "gouden tip". Ja klopt, moest IN staan. Relais is uitgesloten. Hoewel aarding er goed uitziet ga ik die toch nogmaals opnieuw controleren. Dank voor meedenken.
13 April 2020, 10:40
Graag gedaan.
Slechte massa/aarding op de schakelaar in de motor zou betekenen dat die na het bereiken van de eindpositie zou kunnen doorschieten en alsnog een ronde doen (m.n. bij natte ruit en draaiende motor). Dat is niet het symptoom dat je hebt, maar goede aarding is altijd nodig voor de correcte werking van elektrische onderdelen. Als dat parkeren van de ruitenwissers ook netjes werkt zou mijn eerstvolgende verdenking richting de hendel gaan. Succes!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
14 April 2020, 00:44
Ik heb ooit eens een probleem gehad met de ruitenwissers in mijn 245 uit 92.
Die deden het perfect, tot ik ze uitzette, dan bleven ze ergens midden op de ruit staan. Ook de interval werkte niet goed, dan schoven ze telkens een stukje verder op over de ruit. Uiteindelijk de ruitenwissermotor eruit gehaald en het dekseltje eraf gehaald. Het bleek dat de aansluitingen op de koperbaan die de motor 'aan laat staan tot in ruststand' gecorrodeerd waren. Schoongemaakt en nooit meer last van gehad.
Amazon 1967 B18
245 1976 B21A 244 1979 B21E 244 1984 B23 (Suzuki WagonR 2001) (VW Polo 2008 TDI)
14 April 2020, 09:39
(14 April 2020, 00:44)MacVolvo schreef: Ik heb ooit eens een probleem gehad met de ruitenwissers in mijn 245 uit 92. Dank voor meedenken. Die contractjes zijn schoon, maar stand is wel kritisch (met name de buiging en veerspanning). Komen netjes terug in 0-stand. Ga verder over nadenken ?
14 April 2020, 13:32
Heb je je ruitenwissermotor pas vervangen? Bij oudere motoren wordt de intervalfunctie niet ondersteund
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)