Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: Oct 2006
BESTE LIEFHEBBERS!!
IK WIL MIJN 350DKM LPG MET BIJNA GEEN KLEPSTELRUIMTE MEER B230F IN 240 GL 1990 VERVANGEN VOOR EEN B230 FT UIT 740 1989
IK WEET DAT DE ONTSTEKING OP EEN ANDERE PLEK ZIT BIJ DE FT. (ACHTERAAN DE KOP).
WEET EEN VAN JULLIE OF HET MOGELIJK IS DE ONTSTEKING "GEWOON" OM TE ZETTEN? IK ZIE DAT HET BLOK VAN DE 740 WEL EEN BEVESTIGINGSMOGELIJKHEID BIEDT. OOK LEES IK OP DIT FORUM DAT ER EEN WIEL MEE ZOU MOETEN DRAAIEN OID BIJ EEN ZELFDE SOORT TOPIC, MAAR NÃâ°T ANDERE MOTOREN. ( DAT VAN DIE KLOK MET DE KLEPEL) IK KAN HET BLOK+ TURBO (170DKM) VOOR EEN KLEIN PRIJSJE OVERNEMEN. IK ZOU HET OOK LEUK VINDEN OM TE GAAN DOEN, MAAR IK MOET VAN TE VOREN WEL WETEN OF HET ECHT KAN.
paceship 240 enterprise
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Hoi:
2 opties:
1. Als je de motor gaat wisselen, bouw dan de tussenas om die de verdeler en de oliepomp aandrijft. Je kan dan je verdeler gewoon plaatsen. Soms zit er al een tussenas met een wormwiel in de 740 motor. Kijken dus !
2. Je kan een sensorwiel plaatsen op de krukaspoelie en er een sensor naast hangen. Met een motormanagement systeem a-la Megasquirt of MegaJolt Lite kan je zeer eenvoudig de ontsteking ombouwen naar een dubbel bobine systeem (geen bewegende delen meer).
Laatste optie is wel wat duurder en vergt wat doorzettingsvermogen.
Je kan trouwens ook gewoon een stukje van je klepsteel afhalen. Dan kan je voorlopig wel weer even vooruit.
Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: Oct 2006
Dank je wel,
Hier kan ik wel wat mee. Zeker is het mogelijk om de klepstelen wat korter te maken, maar is dat geen uitstel van executie?
Ik rij 45 dkm per jaar en nu kan ik voordelig een motor met de hele boel er omheen overnemen. 170 dkm heeft-ie gehad.
Bovendien lijkt het me leuk om te doen.
paceship 240 enterprise
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ik denk dat dat min of meer hetzelfde probleem wordt.. De motor is namelijk gebruikt. En 170.000 km is ook niet bepaald fris. Maar wellicht overdrijf ik een beetje.
Het is iig zeer goed mogelijk om de verdeler te verplaatsen of een andere ontstekingsoplossing te kiezen (die zuiverder en sterker is...)
Iemand tips over het overbouwen van de tussenas ? Moet wel goed gaan want je oliepomp draait erop !
Berichten: 112
Topics: 2
Lid sinds: Jul 2006
let er wel op dat je ook een andere verdamper (lpg) nodig hebt
(200 euro) :? ivb met de turbo.
170 kkm is vind ik, een bijna nieuwe motor
de orginele ontst. van de 240 gebruiken, en tussen as overzetten,
let op de merk tekens
olvo 244 gl 1980 lpg m47 B200k<br />Volvo 244 gle 1982 lpg Aw71L B23E<br />Volvo 740 gl 1987 lpg AW71L B230k<br />volvo 740 gle 1991 16 valve M46 B234F
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
met een 240 van 1990 is dat goed te doen. De injectie van een turbo motor met LH 2.4 past met enige kleine ingrepen.
-luchtmassameter van de linkerkant naar de rechterkant verplaatsen ivm met andere plaats luchtinlaat (voor turbo). Gebruik wel afgeschermde kabel voor dat stuk.
-voorweerstanden voor de turbo injectoren erin zetten.
-een/enkele draadje(s) voor de gasklepschakelaar anders aansluiten.
-temperatuur sensor voor thermometer van 240 blok monteren.
-Verder kan ik zo nog niets bedenken....
Er zit bij de B230FT motoren ook een verwarming voor de terugvoer van olie-residu zodat dat niet te dik is als het de luchtinlaat van de turbo in gaat. Dat is gewoon op +12 volt te schakelen als de motor loopt, of gewoon weg laten en een ctach can monteren, dat is de beste optie.
Verder ook de brandstofpomp upgraden (die van de 740 turbo).
De ontsteking is idd gewoon om te bouwen. Andere tussenas + verdeler van 240 en klaar....
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 5
Topics: 1
Lid sinds: Oct 2006
Beste mensen,
WAT GOED OM ZO BIJGESTAAN TE WORDEN. IK KOM NOG MAAR NÃâ°T KIJKEN IN VOLVOLAND. EERDER HEERLIJK MB W116 GEREDEN TOTDAT EEN BELGISCHE VRACHTWAGENCHAUFFEUR ACHTEROP MIJN AANHANGER DOOK. DE WAGEN ZAT GOED VAST, WANT DE TREKHAAK NAM GEWOON DE BALKEN MEE WAAR-IE AAN VASTZAT. VOOR EEN MOOIE PRIJS EEN 240 UIT 1990 KUNNEN KOPEN. DE MOTOR IS WAT OP. DAAROM: OMBOUWEN MAAR.
TOP

TOP

TOP

AL DIE TIPS. IK KRIJG ER STEEDS MEER ZIN IN. TEGEN DE TIJD DAT MEVROUW ONDER HET MES MOET ZAL IK UITGEBREID VERSLAG VAN DE OPERATIE DOEN. MET PLAATJES VAN ALLE INGREPEN, MISKLEUNEN EN GESLAAGDE ZAKEN.
HET ZAL WEL JANUARI WORDEN.
=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
paceship 240 enterprise
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Plaatjes en verslagen =D> , Daar zijn we gek op hier :!:
Als er dan ook nog een paar miskleunen bijzitten, kan het helemaal niet op :wink:
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 131
Topics: 4
Lid sinds: Oct 2006
Pffft, als IK dit zo lees zakt de moed me toch wel weer in de schoenen hoor. Ik wil n.l. ook graag een 240, maar dan met een B230FK of FT. E.e.a. lijkt me toch meer werk dat ik dacht.
Maar idd, als je nu "even" al je acties adhv foto's en verslagen vastlegt, dan kan ik het wellicht ooit herhalen :-)
I.i.g. veel succes. Ik hoop dat het lukt!
Berichten: 845
Topics: 21
Lid sinds: May 2005
HÃÂ Peter (Peer),
Welkom hier. Had al gezegd dat je hier informatie kon inwinnen om je automotor om te bouwen.
Succes
V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012