Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230F 240 vervangen door B230 FT 740
#1
BESTE LIEFHEBBERS!!

IK WIL MIJN 350DKM LPG MET BIJNA GEEN KLEPSTELRUIMTE MEER B230F IN 240 GL 1990 VERVANGEN VOOR EEN B230 FT UIT 740 1989

IK WEET DAT DE ONTSTEKING OP EEN ANDERE PLEK ZIT BIJ DE FT. (ACHTERAAN DE KOP).
WEET EEN VAN JULLIE OF HET MOGELIJK IS DE ONTSTEKING "GEWOON" OM TE ZETTEN? IK ZIE DAT HET BLOK VAN DE 740 WEL EEN BEVESTIGINGSMOGELIJKHEID BIEDT. OOK LEES IK OP DIT FORUM DAT ER EEN WIEL MEE ZOU MOETEN DRAAIEN OID BIJ EEN ZELFDE SOORT TOPIC, MAAR NÉT ANDERE MOTOREN. ( DAT VAN DIE KLOK MET DE KLEPEL) IK KAN HET BLOK+ TURBO (170DKM) VOOR EEN KLEIN PRIJSJE OVERNEMEN. IK ZOU HET OOK LEUK VINDEN OM TE GAAN DOEN, MAAR IK MOET VAN TE VOREN WEL WETEN OF HET ECHT KAN.
paceship 240 enterprise
Antwoord
#2
Hoi:

2 opties:

1. Als je de motor gaat wisselen, bouw dan de tussenas om die de verdeler en de oliepomp aandrijft. Je kan dan je verdeler gewoon plaatsen. Soms zit er al een tussenas met een wormwiel in de 740 motor. Kijken dus !

2. Je kan een sensorwiel plaatsen op de krukaspoelie en er een sensor naast hangen. Met een motormanagement systeem a-la Megasquirt of MegaJolt Lite kan je zeer eenvoudig de ontsteking ombouwen naar een dubbel bobine systeem (geen bewegende delen meer).

Laatste optie is wel wat duurder en vergt wat doorzettingsvermogen.

Je kan trouwens ook gewoon een stukje van je klepsteel afhalen. Dan kan je voorlopig wel weer even vooruit.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#3
Dank je wel,

Hier kan ik wel wat mee. Zeker is het mogelijk om de klepstelen wat korter te maken, maar is dat geen uitstel van executie?
Ik rij 45 dkm per jaar en nu kan ik voordelig een motor met de hele boel er omheen overnemen. 170 dkm heeft-ie gehad.

Bovendien lijkt het me leuk om te doen. Big Grin
paceship 240 enterprise
Antwoord
#4
Ik denk dat dat min of meer hetzelfde probleem wordt.. De motor is namelijk gebruikt. En 170.000 km is ook niet bepaald fris. Maar wellicht overdrijf ik een beetje.

Het is iig zeer goed mogelijk om de verdeler te verplaatsen of een andere ontstekingsoplossing te kiezen (die zuiverder en sterker is...)

Iemand tips over het overbouwen van de tussenas ? Moet wel goed gaan want je oliepomp draait erop !
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#5
let er wel op dat je ook een andere verdamper (lpg) nodig hebt
(200 euro) :? ivb met de turbo.

170 kkm is vind ik, een bijna nieuwe motor Smile

de orginele ontst. van de 240 gebruiken, en tussen as overzetten,
let op de merk tekens
olvo 244 gl 1980 lpg m47 B200k<br />Volvo 244 gle 1982 lpg Aw71L B23E<br />Volvo 740 gl 1987 lpg AW71L B230k<br />volvo 740 gle 1991 16 valve M46 B234F
Antwoord
#6
met een 240 van 1990 is dat goed te doen. De injectie van een turbo motor met LH 2.4 past met enige kleine ingrepen.

-luchtmassameter van de linkerkant naar de rechterkant verplaatsen ivm met andere plaats luchtinlaat (voor turbo). Gebruik wel afgeschermde kabel voor dat stuk.
-voorweerstanden voor de turbo injectoren erin zetten.
-een/enkele draadje(s) voor de gasklepschakelaar anders aansluiten.
-temperatuur sensor voor thermometer van 240 blok monteren.
-Verder kan ik zo nog niets bedenken....

Er zit bij de B230FT motoren ook een verwarming voor de terugvoer van olie-residu zodat dat niet te dik is als het de luchtinlaat van de turbo in gaat. Dat is gewoon op +12 volt te schakelen als de motor loopt, of gewoon weg laten en een ctach can monteren, dat is de beste optie.

Verder ook de brandstofpomp upgraden (die van de 740 turbo).

De ontsteking is idd gewoon om te bouwen. Andere tussenas + verdeler van 240 en klaar....
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#7
Beste mensen,

WAT GOED OM ZO BIJGESTAAN TE WORDEN. IK KOM NOG MAAR NÉT KIJKEN IN VOLVOLAND. EERDER HEERLIJK MB W116 GEREDEN TOTDAT EEN BELGISCHE VRACHTWAGENCHAUFFEUR ACHTEROP MIJN AANHANGER DOOK. DE WAGEN ZAT GOED VAST, WANT DE TREKHAAK NAM GEWOON DE BALKEN MEE WAAR-IE AAN VASTZAT. VOOR EEN MOOIE PRIJS EEN 240 UIT 1990 KUNNEN KOPEN. DE MOTOR IS WAT OP. DAAROM: OMBOUWEN MAAR.
TOP Idea TOP Idea TOP Idea AL DIE TIPS. IK KRIJG ER STEEDS MEER ZIN IN. TEGEN DE TIJD DAT MEVROUW ONDER HET MES MOET ZAL IK UITGEBREID VERSLAG VAN DE OPERATIE DOEN. MET PLAATJES VAN ALLE INGREPEN, MISKLEUNEN EN GESLAAGDE ZAKEN.

HET ZAL WEL JANUARI WORDEN.

=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>
paceship 240 enterprise
Antwoord
#8
Plaatjes en verslagen =D> , Daar zijn we gek op hier :!:
Als er dan ook nog een paar miskleunen bijzitten, kan het helemaal niet op :wink:
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#9
Pffft, als IK dit zo lees zakt de moed me toch wel weer in de schoenen hoor. Ik wil n.l. ook graag een 240, maar dan met een B230FK of FT. E.e.a. lijkt me toch meer werk dat ik dacht.

Maar idd, als je nu "even" al je acties adhv foto's en verslagen vastlegt, dan kan ik het wellicht ooit herhalen :-)

I.i.g. veel succes. Ik hoop dat het lukt!
Antwoord
#10
HàPeter (Peer),

Welkom hier. Had al gezegd dat je hier informatie kon inwinnen om je automotor om te bouwen.


Succes
V90 1998<br /><br />740GL gerestaureerd 1985<br /><br />Fiat Panda 2012
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.653 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  B230 FK hulpas Volvo240 2 699 10 July 2024, 09:50
Laatste bericht: sludge
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 808 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.287 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 596 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
Question B230 in 1974 244 DiedelsonKustoms 28 23.489 6 September 2022, 08:40
Laatste bericht: skidje
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.408 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 17.536 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.511 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.567 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)