Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
aansluiten versterker PB-25VQ
Het leek me leuk de audio-installatie in de 244 een kleine upgrade te geven, met wat originele spullen. Voorheen zat er een mono radio in, met de output gesplitst voor de twee deurspeakers.
Die radio is inmiddels vervangen door zo'n stereo 4 cassettespeler. Dat was allemaal geen probleem, met de bedrading is nooit gerommeld, dus een kwestie van stekkers aansluiten en voila. Het geluid is al een stuk beter, maar wat extra volume is natuurlijk ook leuk. Daar moet een originele 2x20W High Power Booster voor zorgen (type BP-25VQ / onderdeelnr. 1129463). Degene die ik heb gevonden ziet er met het blote oog netjes uit, geleverd in originele doos met instructies. Daar kan ik alleen geen wijs uit worden.
Er zitten twee stekkers aan de versterker, die uiteraard aansluiten op de contrastekkers onder het dashboard en aan de radio. Daarnaast een losse massadraad.
Net even getest en... helemaal niks. Lijkt alsof zowel versterker als radio geen spanning krijgen. Als ik de versterker er tussenuit haal doet de radio het weer, dus daar ligt het niet aan. Het viel me ook op dat er aan de stekker onder het dashboard een rode draad bungelt, die heb ik wellicht per ongeluk eens losgetrokken, maar de radio heeft het altijd gewoon gedaan. De massadraad heb ik aan een van de stoelbouten vastgezet, dat zou toch massa genoeg moeten zijn.

Dus...

Heeft iemand ervaring met deze versterkers? Werkt de versterker sowieso met een radio met twee uitgangen? (lijkt me wel aangezien hij 2x20W levert, maar in de handleiding staat zo'n microprocessor of TE uitvoering aangegeven en die hebben volgens mij vier uitgangen) Is de versterker wellicht defect? (lijkt me niet eerlijk gezegd.)

Alle hulp is welkom, ik kan foto's maken van de handleiding en kabelbomen/stekkers van auto, radio en versterker, als dat de boel verduidelijkt.
Antwoord
Kleine update....

Ik ben net weer even onder het dashboard gekropen met multimeter en een wat jongere radio (RS-3000). Als ik die aansluit, werkt het allemaal prima, alleen vind ik die radio absoluut niet bij de auto passen. (Voelt ook een stuk goedkoper aan dan de RX-911VQ die er nu in zit). Wat me opviel is dat de aansluiting op de stekkers nogal verschilt. Vreemd genoeg lijkt de RS-3000 op het oog een slechtere match.

Heeft iemand een foto of beschrijving van hoe de aansluiting van alle draden op het stekkerblok moet zijn voor de RX-911VQ? Wellicht is daar ooit eens mee gerommeld, al werkt hij prima zonder de versterker.

PS die losse rode draad is volgens mij voor de automatische antenne (die bij mij niet gemonteerd is), nogal logisch dan dat die los hangt.
Antwoord
En weer een kleine update en volgens mij is de boosdoener boven water.

Compleet schema getekend, om er achter te komen dat de radio die het doet aangesloten staat op alleen de plus van het contact en de radio die het niet doet op de constante plus direct uit de zekeringenkast (nr 8, groen). De versterker heeft aansluitingen voor beide "plussen", de constante is direct doorverbonden, de andere loopt door de versterker heen (met een zekering ervoor)

Nu is dus mijn vraag, wat kan ik het beste doen? gewoon het draadje van de radio uit het blokje wurmen en opschuiven of is er wellicht toch iets met de versterker aan de hand? Als ik het draadje opschuif werkt de radio natuurlijk alleen als het contact aanstaat. Wel zo fijn tegen een lege accu, maar verder niet zo handig.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aansluiten bedrading b230 voor vonk bobine Keesrutten260 1 737 11 May 2024, 21:03
Laatste bericht: Marc1970
  Trekhaak aansluiten JanO 5 2.262 28 September 2022, 15:55
  Pinout Volvo 850 versterker Thijmen 4 3.478 31 January 2022, 15:30
Laatste bericht: Thijmen
  Versterker en HP audio.... S60 Age_D5 1 1.452 13 August 2021, 19:09
Laatste bericht: Kadettgek
  Snelheidsmeter aansluiten. Lubse 16 9.575 27 June 2021, 20:35
  Aansluiten hendel cruise control (86-) Nicolaas H 45 39.573 5 May 2021, 22:26
Laatste bericht: aeos
  electronische km. teller aansluiten jos245 10 11.500 7 July 2020, 08:51
  Aansluiten schakelaar elektrische spiegels Ijsbrand84 3 4.443 9 June 2020, 21:15
Laatste bericht: Arjan.
  Stoelverwarming aansluiten Nicolaas H 3 6.097 18 January 2017, 11:04
Laatste bericht: Nicolaas H
  Aansluiten economy meter Arjen van Hattem 4 5.464 22 June 2016, 13:44
Laatste bericht: Arjen van Hattem

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)