Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Heb dynamo eruit gehaald want zit speling in. Ik heb drie draden losgedraaid. Twee rode en een blauwe.
Nu wil ik de dynamo erin zetten en zie ik dat er nog een draad is [zwart]. Ik zie niet waar hij thuishoort en in de boeken staat ook alleen maar dat ik de los gehaalde draden weer op dezelfde manier moet aansluiten...
Het gaat om de draad links op de foto:
P6302018-2.jpg
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 63
Topics: 16
Lid sinds: Nov 2011
Is die niet van je oliedrukmeter er pal naast?
Volvo 240 superpolar 1992
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Is dat zo'n plug ter grootte van een bougie met dit dingetje erop?
Verzonden vanaf mijn iPhone
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
30 June 2015, 14:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 June 2015, 14:42 door Nicolaas H.)
Hoe moet dat precies vast gezet worden?
Eerst het draadje erdoorheen en dan samen vastklikken? Of eerst dat dingetje?
Het lijkt me zo'n slappe constructie ...
Verzonden vanaf mijn iPhone
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Bij de modernere 240 is het zo'n ronde plug, bij de oudere een plat stekkertje/schoentje.
Je moet even op de oliesensor kijken of er een rond pennetje aan zit of een plat lipje.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
In 1992 had je al wel die ronde stekker, die aan de zender klikt (op zich heel netjes systeempje), en die bij Nicolaas zo te zien uit elkaar gevallen is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Als je een dynamo los denkt te hebben en je tilt hem eruit, heb je niet door dat je een snoertje lostrekt, denk ik.
Ik ga hem er zo goed en zo kwaad als het gaat weer insteken.
Waar eindigt dat zwarte draadje en wat moet ik daar meten? Kan ik tenminste zien of ik het goed gedaan heb of niet ... ; )
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Als je dat draadje tegen de massa houdt gaat je olielampje branden.
Dat draadje is gewoon van die sensor, kan er maar op een manier op. Dus kan niet fout.
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Echt iets voor mij ; )
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
23 January 2016, 18:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 January 2016, 23:23 door Nicolaas H.)
Het is heel lang geleden dat ik dit begon en uiteindelijk heb ik de oude dynamo erin laten zitten. Vandaag moest ik de V-riem van de dynamo vervangen en dacht ik gelijk de dynamo maar te vervangen. Op zich lijkt het me geen probleem, Alleen zit er op mijn oude dynamo een rechthoekig zwart kastje [zie vraagtekentje] met een stekkertje dat op de dynamo is aangesloten. Wat doet dit kastje? Is van Bosch, staat op: 2.2 microF/100V- en nummer: 0290800 036. Is het nodig dit over te zetten op de nieuwe dynamo of zit dit in nieuwe dymano's al ingebouwd?
Er is geen schroefdraad in de nieuwe dynamo om hem in vast te draaien. Moet ik hem gewoon in de aluminium behuizing vastdraaien? Er lijkt wel een gat te zitten waarin ik de bout zou kunnen draaien.
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]