Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hardnekkige slechte koude start
Hoi forumgebruikers,

Ik gebruik al langere tijd de threads in dit forum om mijn 1988 volvo 240 rijdend te houden en heb daar altijd veel aan gehad, dank daarvoor.

Helaas heb ik al langere tijd het probleem dat mijn auto extreem slecht start en ik kom daar helaas niet uit. Ik zal eerst beschrijven wat er gebeurt en daarna wat ik al geprobeerd heb.

Wat gebeurt er:
Na het draaien van de sleutel in het contact hoor ik de brandstofpomp aanslaan, de startmotor draait als ik naar stand III van het contact ga en de eerste of de tweede keer (afhankelijk van kou en natheid buiten) slaat de motor dan aan, om direct weer uit te vallen. Als ik stand II van het contact aanzet hoor ik ook gezoem in de boxen. Na 6-13 keer starten (lijkt me dat dit bewijst dat de accu goed is?) blijft de motor dan eindelijk lopen en het is te horen dat de stappenmotor corrigeert omdat het toerental na de start wat omhoog gaat, alsof 'ie 'm 'pakt'. Als ik dan in z'n vrij wat gas bij geef om de motor warm te laten lopen, hoor ik in de boxen een gezoem dat toerentalafhankelijk is en ook minder wordt na een tijdje rijden. Warm start de motor als een zonnetje, maar bij het draaien naar contactstand II hoor je altijd even het gezoem in de boxen. Laatste tijd hoor ik ook getik in de boxen als ik het knipperlicht aanzet (relais klinkt door oid). Na 10-20 seconden gedraagt de motor zich (als die eenmaal gestart is dus) normaal en heeft normaal vermogen en zelfs een behoorlijk goed verbruik (1:9 stad tot 1:11 lange afstanden).

Wat heb ik gedaan:
-De throttle position sensor gecontroleerd, stond goed (schakelt wanneer je gas geeft/stationair lopen)
-Stappenmotor gecontroleerd met circuitje en die klep gaat gewoon open en dicht
-Luchtfilter vervangen
-Gasklephuis schoongemaakt
-Bougies vervangen
-Stroomverdelerkap+bougiekabels vervangen
-Zekeringen gecontroleerd
-Koelvloeistof temperatuursensor vervangen
-Verschillende aardeconnecties schoongemaakt en opgeschuurd
-Remmenreiniger over het inlaatspruitstuk gespoten tijdens stationair lopen om te kijken of daar veel lucht lekt (dat is niet het geval)
-Gecontroleerd of lambdasonde goed vastzat/niet heel erg lekt
-Uren en urenlang gegoogled

Volgens de vorige eigenaar zijn bovendien (nu 12000 km geleden) de kleppen gesteld en de distributieriem vervangen door een garage.

Dus, beste volvoliefhebbers, ik kijk heel erg uit naar nieuwe ideëen over hoe ik dit zou kunnen aanpakken!

Alvast veel dank voor elk meedenken,

Merlijn
Antwoord
Lijkt me toch een brandstofdruk probleem, deze eens doormeten.
dit kan meerdere oorzaken hebben dat het rubbertje van je opvoerpomp kapot is dan doet ie t enkel goed met volle tank, of dat een pomp te weinig opbrengst heeft of je brandstofdrukregelaar lek is.
meten is weten.

Heb je hem ook al uitgelezen?

Zekeringen gewoon vervangen niet controleren, deze geven rare storingen.

Neem aan dat je de sleutel eerst 2-3sec op stand II zet aleer te starten?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
Hoi Boedr,

Bedankt voor je reactie. Zet inderdaad de sleutel even op II. Even uit nieuwsgierigheid: hoe kan het dat de motor met slechte brandstofdruk slecht start maar warm wel goed loopt en ook bij hoge snelheden (meer verbruik per tijd) geen problemen krijgt?

Brandstofdrukregelaar heb ik vervangen en het lijkt niet echt verschil te maken of de tank vol is of niet. Desalniettemin lijkt testen me geen slecht plan, ga ik deze week eens doen. Deze site heeft een goede handleiding denk ik, testcircuitje: http://cleanflametrap.com/transferPump.htm
Antwoord
Je zegt dat de koelvloeistoftemp.zender is vervangen ,maar is die ander (voor je ECU-signaal) ook gecontroleerd ?
In onderstaande foto is dat de " ICU thermostat "

https://www.google.co.uk/search?q=b230f&...3UY4AQM%3A
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Met bijna dezelfde problematiek als jij beschrijft, was het bij mij gelijk boedr beschrijft de brandstofdrukregelaar (het 'potje' boven op de benzinerail).
Vervangen en daarna starte de motor 'vroem' zonder gestotter of wat dan ook.
Antwoord
Inderdaad de Sensor voor de ECU ja. Ik zal mijn brandstofdrukregelaar en pomp eens testen, heb nog een bd-regelaar van de sloop liggen Smile
Antwoord
Omdat hij met een koude motor meer brandstof nodig heeft als met een warme motor.
En test of meet je? je moet het laatste doenWink
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
Volgens mij laat een slecht drukregelaar de druk alleen maar oplopen, tot de maximale pompdruk op de rail staat. ALs-ie stuk is lekt er continu benzine uit de vacuumslang ri. de motor, te rijk dus. Klopt niet met een keurig verbruik.

Uitlezen van de foutcodes zou ik zeker eens doen.

Het gezoem en getik in de boxen is misschien vreemd, maar vast verklaarbaar met elektromagnetische interferentie ergens, mijn radio fluit gezellig mee met het toerental, op LPG.

Als je start en de motor aanslaat, geef je dan een goeie vroem gas zoals mijn ome Johan, of laat je de motor zelf z'n gangetje gaan? Heb je de stat.regelklep echt overdreven blinkend schoon gemaakt? Heb je de gasklep wel eens gesteld?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Als je nou in de kofferbak je tapijt optilt en dan goed luistert bij het metalen klepje naar de brandstofpomp in je tank, hoor je die dan zachtjes zoemen? Of even goed luisteren bij de vulpijp van de tank met de dop eraf. Verder: brandstoffilter niet verstopt? Rotortje in orde? Luchtmassameter ok?

Trouwens, ik heb een vreemd voorgevoel dat je uit Utrecht komt. Ik wil als goede buur best een keer meekijken onder het genot van een biertje Wink
Antwoord
@Potvisboer: klopt, waar voel je dat zo aan? Heel erg leuk dat je even mee wil kijken! Dan haal ik wat goeds in huis. Heb je dit weekend tijd? Ik kijk even of ik je privÃberichtje kan sturen oid.

Je vermoedt waarschijnlijk dat de pomp in de tank stuk is? Brandstoffilter, rotor heb ik niet gecontroleerd, luchtmassameter staat op mijn programma maar de ECU foutcodes geven niets aan.

@Marc1970: Foutcodes heb ik recent uitgelezen, die gaf aan koelvloeistof temperatuursensor (voor ECU dus) en die heb ik vervangen. Nu zijn er geen foutmeldingen. Ik laat de motor zelf zijn gang gaan, want wanneer ik een dot gas geef slaat de motor direct af. Dat gezoem in de boxen vind ik overigens ontzettend vervelend, niet vanwege het geluid maar omdat er kennelijk ergens wat crossover of een slecht contact (aarde) is...
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 505 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 818 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.640 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.712 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.089 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 5.630 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Volvo 240 GLE 1993 start niet Lucca076 5 2.938 17 February 2021, 23:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo V60 2013: Kloppend/bonkend geluid bij koude start Romrom 2 2.459 14 February 2021, 18:13
Laatste bericht: Romrom
  B200 k jettronic start probleem Ruben240 4 3.206 7 October 2020, 20:46
Laatste bericht: Werkhovense
  auto start slecht andreolie 8 6.581 30 June 2020, 10:31
Laatste bericht: 245GLE1981

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)