2 August 2014, 10:30
Hej Haj,
Ik ben bezig met het revisieproject van mijn 244 Turbo met een B21ET. Het demonteren van de auto naar een kale bedoeling is bijna klaar. Enkel de motor en versnellingsbak nog eruit halen en ik kan beginnen met het laswerk aan de carrosserie.
Maar nu een vraag over het inspuitsysteem. Want ik wil kijken naar de mogelijkheden voor een openluchtfilter. Maar aangezien het insluitsysteem verbonden is met het luchtfilterhuis en de luchtklep vraag ik mij eigen af, of het inspuitdeel te scheiden is van het luchtfilterhuis? Heeft het inspuitsysteem daadwerkelijk die luchtklep nodig die in het luchtfilterhuis zit? Anders wil ik proberen om het inspuitstuk te demonteren van het luchtfilterhuis en dit deel ergens anders in de motorruimte te plaatsen. Dan kan ik op de plaats waar het luchtfilterhuis zit een openluchtfilter plaatsen.
Daarnaast wil ik heel graag een intercooler op mijn B21ET om meer vermogen uit de motor te halen en de opgewarmde lucht door de turbo te koelen. Ik weet nog niet of ik orgineel Volvo intercooler plaats achter de radiateur of dat ik een andere type intercooler neem en in de ruimte tussen de grill en de radiateur plaats. Maar als ik op internet kijk lijkt het erop dat turbomotoren van de 240 met intercooler een ander type inlaatspruitstuk heeft. Klopt dit? Want mijn inlaatluchtstroom voor het inlaatspruitstuk zit bovenop het inlaatspruitstuk en op andere foto's zie ik dat het inlaatdeel aan de linker zijkant van de auto zit, waar de lucht het inlaatsysteem in gaat.
Is er iemand die mij antwoord kan geven op deze vragen en mij misschien kan helpen in deze vragen, suggesties en ideeën altijd welkom!
Groeten,
Matti:biggrin:
Ik ben bezig met het revisieproject van mijn 244 Turbo met een B21ET. Het demonteren van de auto naar een kale bedoeling is bijna klaar. Enkel de motor en versnellingsbak nog eruit halen en ik kan beginnen met het laswerk aan de carrosserie.
Maar nu een vraag over het inspuitsysteem. Want ik wil kijken naar de mogelijkheden voor een openluchtfilter. Maar aangezien het insluitsysteem verbonden is met het luchtfilterhuis en de luchtklep vraag ik mij eigen af, of het inspuitdeel te scheiden is van het luchtfilterhuis? Heeft het inspuitsysteem daadwerkelijk die luchtklep nodig die in het luchtfilterhuis zit? Anders wil ik proberen om het inspuitstuk te demonteren van het luchtfilterhuis en dit deel ergens anders in de motorruimte te plaatsen. Dan kan ik op de plaats waar het luchtfilterhuis zit een openluchtfilter plaatsen.
Daarnaast wil ik heel graag een intercooler op mijn B21ET om meer vermogen uit de motor te halen en de opgewarmde lucht door de turbo te koelen. Ik weet nog niet of ik orgineel Volvo intercooler plaats achter de radiateur of dat ik een andere type intercooler neem en in de ruimte tussen de grill en de radiateur plaats. Maar als ik op internet kijk lijkt het erop dat turbomotoren van de 240 met intercooler een ander type inlaatspruitstuk heeft. Klopt dit? Want mijn inlaatluchtstroom voor het inlaatspruitstuk zit bovenop het inlaatspruitstuk en op andere foto's zie ik dat het inlaatdeel aan de linker zijkant van de auto zit, waar de lucht het inlaatsysteem in gaat.
Is er iemand die mij antwoord kan geven op deze vragen en mij misschien kan helpen in deze vragen, suggesties en ideeën altijd welkom!
Groeten,
Matti:biggrin: