Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Intercooler zonder Turbo
#1
Heeft dat zin?????

Verschillende verhalen gehoord over voordelen van de IC met een turbo met +15 pk (B21ET) vanwege de koudere lucht.
Maar zou het zonder turbo ook een voordeel geven. Koude lucht zou het verbrandingsproces toch positief beinvloeden of sla ik iets van het Turbo effect over??

Ik hoor graag en vooraf van ervaringen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#2
feit is wel dat een verbrandingsmotor s'morgens vroeg lekkerder loopt vanwege de inlaatluchttemperatuur en liefst nog wat vocht, dan zou je dat proces dus moeten kunnen nabootsen..

toevallig gisteren m'n stationair wat opgedraaid omdat ie vanwege de warmte op 150 tpm gaat staan pruttelen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Kosten wegen niet op tegen de baten, als je een paar pk meer wilt kan je beter een andere nokkenas ofzo monteren dan wat koudere lucht.
Denk niet dat je er 15 pk extra mee haalt, met een andere nokkenas wel.
Op mijn 164(standaard slechte nokkenas dat wel) moet er+- 25-30pk erbij komen met de andere nokkenas.
Antwoord
#4
Een intercooler is bedoeld omdat de lucht uit een turbo heet word tijdens het comprimeren. Verder afkoelen dan buitenluchttemperatuur gaat niet lukken met een ic en heeft dus geen winst voor wat betreft inlaat lucht temp. Sterker nog, het word een restrictie in je inlaattraject...
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#5
Bij een injectie motor kan me de gedachte nog wel eenigszins voorstellen maar als het al zou gaan werken gaat de mengselverhouding kompleet mank.Bij een carburateur auto loop je zelfs de kans dat de carburateur bevriest door de te koude inlaatlucht!

En toch is het wel een goeie vraag.Ik durf er wat op te verwedden dat er meer mensen met dezelfde vraag zitten maar m niet durven te stellen.Wel stellen dit soort vragen,daar wordt altyd wel iemand wijzer van en het dwingt diegenen die het wel weten,of denken te weten,om eens vanuit een andere hoek op de zaak te kijken.Soms komen daar hele verrassende dingen uit!
Impossible.........is a challenge!

[Afbeelding: GeboreninBorn.jpg]

https://www.facebook.com/Volvo360TURBO
Antwoord
#6
Stel het is 20 graden buiten, de lucht die je motor aanzuigt gaat door de intercooler, die is daarna nog steeds twintig graden. Het koelende medium van de intercooler is tenslotte diezelfde lucht van twintig graden. Er is geen temperatuurverschil.
Als je lucht comprimeert word ie warm, dat is een natuurkundig verschijnsel. Als je lucht expandeert word ie ook koud. Ook natuurkunde. Bij een turbomotor word de lucht gecomprimeerd en is dus warmer dan de buitenlucht. Daarom kun je die koelen met diezelfde buitenlucht.
Waarom dan? Niet voor een 'betere loop'. Maar vanwege de hoeveelheid lucht in kilo's die een liter lucht bevat. Op 14,7 kilo lucht kun je een kilo brandstof verbranden. Nu is het zo dat warme lucht bij x mbar minder kilo's bevat dan een liter koude lucht bij x mbar. Door de lucht te koelen is een liter lucht dus meer kilo's. Zo krijgen we bij gelijkblijvende turbodruk meer kilo's lucht de motor in. Dat staat weer gelijk aan meer benzine. En meer benzine en lucht is meer vermogen.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#7
Gezien de reakties is de vraag niet voor niks gesteld. Waarvoor dank.

Maar in de winter spreekt men altijd van een koudere gevoelstemperatuur bij hevige wind. Lijkt me dat daarom de lucht kouder is met een rijdende auto. (stilstand zal de lucht inderdaad die van de omgeving behouden) Dus als we aannemen dat er sprake is van verkoeling bij rijdende auto's moeten we ons slechts afvragen of tevens de gecreeerde (extra) onderdruk vanwege de verkoeling leidt tot een grotere zuurstofhoeveelheid.

Maar gezien de restrictie in de lucht-toevoer en een paar natuurkundige wetten is het twijfelachtig. Misschien een kwestie van trial en error!!??!?!?!?!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#8
gevoelstemperatuur of wind chill factor telt niet voor machines.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#9
Jw240 schreef:gevoelstemperatuur of wind chill factor telt niet voor machines.

JW ik stel je mening zeer op prijs en je technische bagage is uitzonderlijk goed. Maarruh.... Ik stap wel eens in een geparkeerde auto die aangeeft dat het 30 grd is en als je dan een tijdje rijdt wordt het altijd minder....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#10
Nee is geen kwestie van trial en error. Het lukt gewoon niet ;-). En gevoelstemperaturen hebben te maken met luchtvochtigheid. Vochtige lucht heeft een grotere capaciteit om warmte op te slaan. Dus in vochtige lucht koel je sneller af. Daardoor lijkt het kouder. Maar dan moet er nog steeds temperatuurverschil zijn.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 17.517 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  245 turbo loopt niet stationair Gus 8 6.184 31 August 2018, 09:40
Laatste bericht: Gus
Star Begin van het einde? (turbo?) Hansepans 4 3.994 12 April 2018, 22:29
Laatste bericht: Hansepans
  volvo 940 2.3 turbo probleem xseto 6 8.568 25 May 2017, 22:32
Laatste bericht: xseto
  tuningspotentie 6 cilinder turbo jopie95 1 2.877 11 December 2016, 17:26
Laatste bericht: Marc1970
  kaal B21ET blok zonder K jet onderdelen paulusb 22 18.175 30 August 2016, 19:31
Laatste bericht: Marc1970
  Zonder olie gereden, wat checken (!?) Yezzz 8 10.468 28 July 2016, 12:45
Laatste bericht: KennOne
  Turbo op B21A sam244 2 3.597 20 June 2016, 22:01
Laatste bericht: Marc1970
  afslaan stationair Volvo 240 turbo b.b. 12 10.444 25 February 2016, 09:08
Laatste bericht: HansDAF
  B200ET naar B200FT (zonder motor swap) Dopski 2 2.550 22 November 2015, 16:11
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: