Berichten: 2.454
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Heeft dat zin?????
Verschillende verhalen gehoord over voordelen van de IC met een turbo met +15 pk (B21ET) vanwege de koudere lucht.
Maar zou het zonder turbo ook een voordeel geven. Koude lucht zou het verbrandingsproces toch positief beinvloeden of sla ik iets van het Turbo effect over??
Ik hoor graag en vooraf van ervaringen.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 11.645
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
feit is wel dat een verbrandingsmotor s'morgens vroeg lekkerder loopt vanwege de inlaatluchttemperatuur en liefst nog wat vocht, dan zou je dat proces dus moeten kunnen nabootsen..
toevallig gisteren m'n stationair wat opgedraaid omdat ie vanwege de warmte op 150 tpm gaat staan pruttelen..
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
1 July 2012, 14:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 July 2012, 14:59 door boedr.)
Kosten wegen niet op tegen de baten, als je een paar pk meer wilt kan je beter een andere nokkenas ofzo monteren dan wat koudere lucht.
Denk niet dat je er 15 pk extra mee haalt, met een andere nokkenas wel.
Op mijn 164(standaard slechte nokkenas dat wel) moet er+- 25-30pk erbij komen met de andere nokkenas.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Een intercooler is bedoeld omdat de lucht uit een turbo heet word tijdens het comprimeren. Verder afkoelen dan buitenluchttemperatuur gaat niet lukken met een ic en heeft dus geen winst voor wat betreft inlaat lucht temp. Sterker nog, het word een restrictie in je inlaattraject...
Berichten: 184
Topics: 12
Lid sinds: Oct 2011
Bij een injectie motor kan me de gedachte nog wel eenigszins voorstellen maar als het al zou gaan werken gaat de mengselverhouding kompleet mank.Bij een carburateur auto loop je zelfs de kans dat de carburateur bevriest door de te koude inlaatlucht!
En toch is het wel een goeie vraag.Ik durf er wat op te verwedden dat er meer mensen met dezelfde vraag zitten maar m niet durven te stellen.Wel stellen dit soort vragen,daar wordt altyd wel iemand wijzer van en het dwingt diegenen die het wel weten,of denken te weten,om eens vanuit een andere hoek op de zaak te kijken.Soms komen daar hele verrassende dingen uit!
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Stel het is 20 graden buiten, de lucht die je motor aanzuigt gaat door de intercooler, die is daarna nog steeds twintig graden. Het koelende medium van de intercooler is tenslotte diezelfde lucht van twintig graden. Er is geen temperatuurverschil.
Als je lucht comprimeert word ie warm, dat is een natuurkundig verschijnsel. Als je lucht expandeert word ie ook koud. Ook natuurkunde. Bij een turbomotor word de lucht gecomprimeerd en is dus warmer dan de buitenlucht. Daarom kun je die koelen met diezelfde buitenlucht.
Waarom dan? Niet voor een 'betere loop'. Maar vanwege de hoeveelheid lucht in kilo's die een liter lucht bevat. Op 14,7 kilo lucht kun je een kilo brandstof verbranden. Nu is het zo dat warme lucht bij x mbar minder kilo's bevat dan een liter koude lucht bij x mbar. Door de lucht te koelen is een liter lucht dus meer kilo's. Zo krijgen we bij gelijkblijvende turbodruk meer kilo's lucht de motor in. Dat staat weer gelijk aan meer benzine. En meer benzine en lucht is meer vermogen.
Berichten: 2.454
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Gezien de reakties is de vraag niet voor niks gesteld. Waarvoor dank.
Maar in de winter spreekt men altijd van een koudere gevoelstemperatuur bij hevige wind. Lijkt me dat daarom de lucht kouder is met een rijdende auto. (stilstand zal de lucht inderdaad die van de omgeving behouden) Dus als we aannemen dat er sprake is van verkoeling bij rijdende auto's moeten we ons slechts afvragen of tevens de gecreeerde (extra) onderdruk vanwege de verkoeling leidt tot een grotere zuurstofhoeveelheid.
Maar gezien de restrictie in de lucht-toevoer en een paar natuurkundige wetten is het twijfelachtig. Misschien een kwestie van trial en error!!??!?!?!?!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
gevoelstemperatuur of wind chill factor telt niet voor machines.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 2.454
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Jw240 schreef:gevoelstemperatuur of wind chill factor telt niet voor machines.
JW ik stel je mening zeer op prijs en je technische bagage is uitzonderlijk goed. Maarruh.... Ik stap wel eens in een geparkeerde auto die aangeeft dat het 30 grd is en als je dan een tijdje rijdt wordt het altijd minder....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Nee is geen kwestie van trial en error. Het lukt gewoon niet ;-). En gevoelstemperaturen hebben te maken met luchtvochtigheid. Vochtige lucht heeft een grotere capaciteit om warmte op te slaan. Dus in vochtige lucht koel je sneller af. Daardoor lijkt het kouder. Maar dan moet er nog steeds temperatuurverschil zijn.