Topics: 11
Goed, even een nieuwe topic in dit subforum  Na de olielekken en radiatorlekken gerepareert te hebben drupt er nogsteeds vloeistof onder m'n auto weg. De Stuurbekrachtiging
3-4 dagen geleden bijgevult maar hij is nu weer bijna leeg. Even langs een Volvo klusser geweest in Hoogeveen, stonden veel mooie oude en ook veel verrotte Volvo's. Hij heeft even gekeken en zei dat er een of andere ringen vervangen moesten en dat dit 500 (!) euro zal kosten. Iemand enig idee wat voor ringen (hij noemde ze manchette's) het zijn en of dit een redelijke prijs is om ze te laten vervangen?
Als iemand me dmv foto's/tekeningen kan laten zien hoe het systeem werkt zou ik dat erg op prijs stellen. (Ik ben nog niet zo handig met auto's, k'heb zelfs m'n rijbewijs nog niet  )
Bedankt!
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Topics: 22
Volvo in Hoogeveen, is dat die vlak bij een tankstation waar er een hele rij occasions langs de weg staat? Die lui moet je voor oppassen!
M'n broer is daar een keer geweest met z'n 340. Ze maakten hem wijs dat de radiator en de koppakking lekte en het zou 1200 euro ofzo gaan kosten (ongeveer 3x zo veel als die auto waard was). De radiator bleek helemaal niet te lekken, en de koppakking heeft ie door onze pa laten vervangen. Uiteindelijk was hij geloof ik 80 euro aan materiaal kwijt, dat voelde een stuk beter dan 1200 euro in de sloot smijten. Hij komt er in ieder geval niet meer!
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
nico_v schreef:Volvo in Hoogeveen, is dat die vlak bij een tankstation waar er een hele rij occasions langs de weg staat? Die lui moet je voor oppassen!
M'n broer is daar een keer geweest met z'n 340. Ze maakten hem wijs dat de radiator en de koppakking lekte en het zou 1200 euro ofzo gaan kosten (ongeveer 3x zo veel als die auto waard was). De radiator bleek helemaal niet te lekken, en de koppakking heeft ie door onze pa laten vervangen. Uiteindelijk was hij geloof ik 80 euro aan materiaal kwijt, dat voelde een stuk beter dan 1200 euro in de sloot smijten. Hij komt er in ieder geval niet meer!
Ja het is daar, voor de zekerheid toch maar even langs een andere garage gereden, en die stelden voor een nieuw stuurhuis (?) van de sloop te halen, en dat hij dat voor ons in 2 uurtjes kon maken. In plaats van de 8 (!) uur bij die meneer in Hoogeveen.
Bedankt voor het advies :!:
Trouwens enig idee waarom een stuurhuis kan gaan lekken? Moet er per see een hele andere in?
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.
Topics: 22
Mastertje schreef:Ja het is daar, voor de zekerheid toch maar even langs een andere garage gereden, en die stelden voor een nieuw stuurhuis (?) van de sloop te halen, en dat hij dat voor ons in 2 uurtjes kon maken. In plaats van de 8 (!) uur bij die meneer in Hoogeveen.
Bedankt voor het advies :!:
Trouwens enig idee waarom een stuurhuis kan gaan lekken? Moet er per see een hele andere in? 2 Uur klinkt een stuk redelijker. Ik heb afgelopen zomer zelf voor het eerst een stuurhuis verwisseld en het is echt niet zo veel werk, vooral niet als het precies het zelfde model is. Paar uurtjes inderdaad. Waar je wel aan moet denken is dat je in dat geval een voorwielinstelling moet laten doen, dat kost normaal gesproken rond de 40-50 euro (hier in ieder geval).
Is een beetje moeilijk te zeggen of het stuurhuis wel of niet vervangen moet worden, hangt er vanaf waar hij ergens lekt. Het kan net zo goed 1 van de slangen naar de pomp zijn. heb je al gezien waar het precies lekt? Foto?
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
Topics: 20
nico_v schreef:Is een beetje moeilijk te zeggen of het stuurhuis wel of niet vervangen moet worden, hangt er vanaf waar hij ergens lekt. Het kan net zo goed 1 van de slangen naar de pomp zijn. heb je al gezien waar het precies lekt? Foto?  Mee eens  , bij een aansluiting kan het ook weleens een vergeten koperring zijn...
[img][/img]
nico_v schreef:2 Uur klinkt een stuk redelijker. Ik heb afgelopen zomer zelf voor het eerst een stuurhuis verwisseld en het is echt niet zo veel werk, vooral niet als het precies het zelfde model is. Paar uurtjes inderdaad. Waar je wel aan moet denken is dat je in dat geval een voorwielinstelling moet laten doen, dat kost normaal gesproken rond de 40-50 euro (hier in ieder geval).
Is een beetje moeilijk te zeggen of het stuurhuis wel of niet vervangen moet worden, hangt er vanaf waar hij ergens lekt. Het kan net zo goed 1 van de slangen naar de pomp zijn. heb je al gezien waar het precies lekt? Foto? 
Mooi! Ik heb geen idee waar het precies lekt, ik heb geen brug dus zal er morgen wel eens onder gaan liggen (hij is nu van huis). Intussen even ingelezen hoe het werkt;
Als ik dat zo zie lijkt het me veel logischer dat een van de leidingen is gaan lekken, dan dat dat ding zelf is gaan scheuren! :o Dus zal morgen zeker even kijken en wat foto's schieten.
Het is wel zo dat zo'n beetje alles in die regio onder de motorkop onder een laag olie zit, want er heeft me toch wat gelekt de laatste tijd! :roll:
Er zijn trouwens 2 soorten racks heb ik gezien;
Cam Gear Rack en ZF brand rack. Ik weet waar ik dit kan aflezen, maar zit er (veel) verschil tussen? Inmiddels gevonden Bij ZF-type suurbehuizingen zijn de uitenden van de steeringrods male, en bij CAM-type zijn ze female
Hier nog een foto van vorige week, je ziet't wel  dikke natte boel daar :lol:
Nog een note: De meneer van de garage in Hoogeveen heeft alleen van boven even gekenen, dan zie je die leidingfittings niet eens!?
Topics: 14
Ik heb laatst in Obdam mijn stuurhuis laten vervangen (moest nog wel uitlijnen) en was ongeveer 225 EURO kwijt (inclusief stuurhuis). Ongeveer zeg ik omdat er nog veel meer aan de auto moest gebeuren voor de APK.
Daar hebben ze in ieder geval revisie huizen (of zelfs gebruikte huizen).
informeer maar eens bij estateservices (ze sturen ook op).
Marc
Volvo 245 GL estate 613.000 and stopt counting (and owning)<br />Volvo 945 2.3 I.C. (LPT/LPI) 269000 and started counting
mfellman schreef:Ik heb laatst in Obdam mijn stuurhuis laten vervangen (moest nog wel uitlijnen) en was ongeveer 225 EURO kwijt (inclusief stuurhuis). Ongeveer zeg ik omdat er nog veel meer aan de auto moest gebeuren voor de APK.
Daar hebben ze in ieder geval revisie huizen (of zelfs gebruikte huizen).
informeer maar eens bij estateservices (ze sturen ook op).
Marc
Goede tip bedankt, als ik even gekeken heb waar het precies lekt, zal ik het zeker in overweging nemen :!:
Topics: 84
Al die meuk rondom de slangen en aansluitingen heb ik ook en ik lig er niet wakker van. De nattigheid rond de rechterhoes ziet er echt niet fijn uit, dat zou best ATF (dit wordt gebruikt in de stuurbekrachtiging) kunnen zijn die langs de oliekeerringen lekt.
Om te beginnen kan je de tiewraps die de hoes op zijn plek houden eens lossnijden en nagaan waar de nattigheid vandaan komt, als de ATF zo hard verdwijnt als je zegt moet je het eruit zien lopen als je stuurt (met draaiende motor, pas op V snaren en ronddraaiende fans). Daarna kan je gewoon nieuwe tiewraps bij de fietsemaker halen om alles weer vast te maken.
Nog een verschil: vlgs Haynes handboek is ZF gesmeerd met vet en de Cam Gear met olie.
En als de stuurbekrachtiging uitvalt kun je nog prima sturen, het kost alleen wat meer moeite.
Marc
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|