Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Mensen,
Meteen al een vraag, ik heb een 531 kop liggen met vx3 nokkenas.
Bij een F geeft dat 15 pk winst, iemand idee wat dat met een b230a doet?
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Niet wat je zou willen. De VX3 is een best nukkige nokkenas, pk's ver bovenin. Ik weet niet wat je rijstijl is maar je verliest er wel een hoop koppel mee op lage toeren. 531 kop merk je ook bijna niet, totdat je de in en uitlaatkleppen gaat vergroten, kop laat flowen en goede in- en uitlaatspruitstuk erop. Maar dat kost enorm veel geld.
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Volgens mij had BlackMoose ook een 531 kop op zijn B230A gezet, maar daardoor had hij minder vermogen. Vermoeden was dat de compressiekamers net iets groter waren waardoor er minder compressie was.
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Ik rij naast de 245 een 940 sedan met een b230fb, dus die 531 met vx3 en life starts @ 4000 rpm. Als ie warm is zit ik daar vaak boven. Kickdown bij 160 komt ook wel wekelijks voor moet ik zeggen. Afgelopen jaar 40000 km gereden en ben wat ongeduldig van nature soms

dus vermogen boven in, past mij wel.
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
25 February 2014, 13:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 February 2014, 13:53 door Marc1970.)
Die 15 pk komt omdat de as in de B230F nogal lam is. De nokkenas in de B230A is qua duratie het gemiddelde van de in- en uitlaatnokken van de VX3 en qua overlap nog 2x zo ruig. Dus je gaat er zo op papier weinig op vooruit. Gewoon gassen met die B230A.
Ik denk dat bij de B230A vooral het inlaattraject wat hoekig wordt en de carb te klein om echt power te maken op toeren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Ok, dan gewoon het complete b230fb blok er maar in
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 658
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2008
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
PB240 schreef:Voor die 15pk extra??
Verkeerde benadering. Het gaat om percentages vermogenswinst.

Toch al gauw 15% of meer.
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Tja, b230fk is leuker, maar die heb ik niet liggen, die fb wel.
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Tussen stand, soort van:
Er zit een 1000405 kop nu op.
1000405: This is a so called "big" head. Has usually big coolant passages, but some are made with small coolant passages. Usually comes with k-jet injector holes, but some are without. The older type of cam cover fits to this, the newer does not. Used with some b23 engines. In euro version the H cam was used with this head on the volvo 242 GT with the b23e engine.
De injector gaten zijn afgedopt.
Eerst dat maar eens werkend krijgen.
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km