Topics: 38
Net als je denkt dat je helemaal klaar bent met het lezen van alle Volvo-artikelen duikt er een leuk stukje huisvlijt op;
http://www.epatraktor.org/forum/pesons-v...14667.html
Jammer dat de bediening van de bak niet gefotografeerd is.
Zou hij ook 2 versnellingspoken hebben net als een 4x4?
Wie kan in een paar zinnen wat meer zeggen/vertalen over deze versnellingsbak.
Ben benieuwd ;D
Topics: 84
Die truc heb ik wel vaker gezien bij de EPA trekkerbouwers. Bij een bepaald toerental mag zo'n trekker zeg maar 25 km/h rijden dus nemen ze een bak die ze vastzetten in de 1 en die de volgende aandrijft (of andersom).
Extreme underdrive dus. Heel saai eigenlijk.
Ah, hier:
http://legolas.mdh.se/~mas95jed/duett.htm wordt helaas een (de zoveelste) Duett voor opgeofferd.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 38
AHA, ÃÃn bak blijft dus waarschijnlijk in z'n eerste versnelling!
Wat zouden ze dan moeilik doen, waarom moet je die eerste versnelling dan nog 4 keer willen onderverdelen, je kunt dan toch beter de tandwielen van je org. bak verwijderen zodat je alleen nog achteruit en ÃÃn hebt ???
Of zou traktor erg letterlijk genomen worden en er 40TON gier mee uitgereden worden?
Dan is het lekker als je een kruipversnelling hebt ;D
Topics: 4
Als je de volvo F12/F16 had van de jaren 90, die hadden dus ook 16versnellingen en wel:
1-2-3-4laag 1-2-3-4hoog, en dit alles nog'es onderverdeeld in halve versn.
Je had aan je pook 2 schakelaars omhoog-en omlaag, dus 1 voor de hoog/laag en ÃÃn voor de halven.
Ik reed in 1988(dacht ik)op een DAF 3600 Space-cap.
Die had een ZF-bak
Topics: 28
Had die 3600 Space Cab maar bewaard.............
Was ook met fietsbel versnellingsbak te leveren
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Topics: 3
Als ik de tekst op de website goed begrijp, mag de auto niet harder kunnen dan 30 km/u, en maximaal zitplaats bieden aan 2 personen, en dan mag je er vanaf 16 jaar in rijden. De truuc met de versnellingsbakken is inderdaad om 1 bak vast te zetten in de eerste versnelling, zodat je een enorme reductie van de overbrenging krijgt. Dus met de tweede bak in de hoogste versnelling kom je dan op 30 km/u bij een vrij hoog toerental, en je moet dan alleen nog een toerentalbegrenzer hebben.
Als je twee bakken in serie zet, met eentje N versnellingen en de andere M versnellingen, heb je technisch gesproken NxM versnellingen, maar je moet wel verdomd goed oppassen met schakelen want de overbrengingsverhouding lopen niet eenduidig. De overbrengings verhouding 1 - 4 is waarschijnlijk langer dan 2 - 1, dus uit 1 - 4 moet je door naar 2 -3 of 2 - 4.