Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
In een ander topic
http://volvolvo.nl/forum//topic,7596.msg...#msg123684 heb ik al wel wat gelezen, toch maar een nieuwe gemaakt. Ik snap het nl. nnog niet:
Nu het warm is het volgende probleem op gas (B21A):
In zijn vrij laten uitrollen voor bv. stoplicht: motor slaat af --> stilstaan --> starten geen probleem
Sloom overschakelen/terugschakelen: motor slaat af
Stilstaan: motor slaat niet af, loopt wel hortend.
Hou ik mijn hand op de luchtaanvoerbuis achter de gril naar luchtfilterhuis: motor loopt mooier.
Tijdens rijden met constante snelheid: motor loopt wat hortend
Tijdens accelereren: motor loopt goed
Aan de luchtaanvoer naar luchtfilterhuis is bij mijn weten niets veranderd
's Morgens als het buiten nog kouder is: geen probleem.
Wat te doen?
245 DL 1983
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
LPG is wat gevoeliger voor warm en koud, en zeker voor tegendruk in de inlaat. Tijdens het rijden ontstaat overdruk voor de auto (door de rijwind), die is lekker koel en bevat (iets) meer zuurstof. Daarom heeft Volvo die snorkel daar achter de gril neer gezet.
Beter lucht pakken uit de motorruimte voor LPG. Die is wel wat warmer, maar stabieler.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
Dus die snorkel dan maar dichtproppen, zodat via dat kanaal geen lucht meer toegelaten wordt?
245 DL 1983
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Eerder de snorkel en/of het flex verbindingsstuk naar luchtfilterhuis weghalen, en evt. het gat waar-ie door de voorkant gaat afdichten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
Opnieuw bedankt voor je info

.............heb het inmiddels veranderd. Gat nog niet afgedicht, eerst es kijken.
245 DL 1983
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
In mijn 240 op lpg heeft het luchtfilterhuis twee open gaten, 1 voor, 1 opzij, zonder de slangen. Ik heb wel eens de snorkel aangesloten maar daardoor begon onmiddelijk het uitwaai-probleem op te spelen, en verder had ik ook weinig lol van behalve het idee dat ik door 60 cm water zou kunnen rijden.
In mijn lpg 144's houdt de luchtinlaat-traject ook op bij het luchtfilterhuis.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
De mijnes (240) heeft 1 opzij (koude lucht) en 1 onder (warme lucht). Die van opzij is nu niet meer aangesloten.
In mijn vorige (145) had ik het luchtfilterhuis (ronde) direct op de carburateur en een plastic buis van luchtfilterhuis tot vlakbij de gril. Ging altijd goed en zorgde voor wat minder inlaatgeruis. Was dus wat stiller daardoor.
245 DL 1983
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die voor warme lucht kan je ook gerust weghalen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
Zomer en winter allebei weglaten is geen probleem? Merk ik natuurlijk ook zelf wel, maar je rijdt er goed mee?
245 DL 1983
Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
Probleem is weg. Bedankt Marc!
245 DL 1983