Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Zit met een probleem waar ik zo 1-2-3 niet uitkom. Vorige week is mijn b200 voorzien van een stromberg ipv de cisac. Ging hele week prima en was er zeer tevreden mee. Maar vanmiddag liep de motor even op drie cilinders (beetje boxer geluid) en houdt de auto erg in. Tevens knalt er bij een beetje gasgeven iets (backfires). Ook is ÃÃn keer het gas blijven hangen waardoor de motor het uitgilde van plezier. Gelijk gestopt en de motorkap opgemaakt maar de gaskabel zat gewoon in de ruststand.
Iemand een idee wat dit veroorzaakt???
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Als het machien op benzine goed draait, lijkt me de afstelling van de lpg-verdamper niet in orde. Staan de ontsteking en kleppen goed?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Benzine niet geprobeerd, wordt ook moeilijk want ik heb de auto bij mijn schoonouders geparkeerd en met hun auto verder gereden.
Kleppen en ontsteking zijn pas (vorige maand) gesteld en gezet.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Dat gas blijven hangen heb ik wel eens gehad met mijn Volvo 66's, rijdend met vaste snelheid op de snelweg, in een beetje vochtig weer, boven het vriespunt, op benzine. Dan vroor de gasklep vast en kon ik vol in de remmen (ook een automaat, maar dan eentje die je beter niet tijdens het rijden in N kon zetten) ri. een parkeerplaats. Alwaar de boel rap ontdooide en ik weer verder kon Daffen.
De 66 heeft wel een verwarmd spruitstuk om dit te voorkomen, maar dat slibte achter mekaar dicht. Jouw spruitstuk heeft dat ook, maar is het ook aangesloten?
Behalve dat zou ik de gasstangen en veren smeren. En de inlaatpakking nalopen en alle boutjes en moertjes die los geweest zijn, misschien is er eentje losgetrild.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Bedankt voor je reaktie, kan het ook te maken hebben met de cilinder welke in de carb zit. (weet niet hoe dit ding heet maar hier zit de naald aan vast) en met het olienivo? Heb het zwarte dopje wel losgemaakt en hoorde een soppend geluid maar zag niet echt vloeistof zitten.
Waar is deze vloeistof eigenlijk voor? En zou een stroeflopende "cilinder" de problemen kunnen veroorzaken?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die cilinder (zuiger, ik kan er ook geen goeie naam aanplakken) is niet de gasklep, beweegt vrij op en neer met motorvacuum mee. Onder het zwarte dopje zit lichte olie, om de zuiger te dempen. Soort mengselverrijking/acceleratiepomp voor benzinegebeuren. Niet nodig op gas.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Vanmorgen even met de volvo aan de slag geweest. Alle bouten en moeren naglopen en idd zaten er wat niet zo vast als ze hoorden te zitten. Hij lekte ook wat koelvloeistof bij de aansluiting van het spruitstuk.
Alles vastgezet en toen starten, eerst weer het bekende boxermotor geluid. Op drie benen dus naar mijn idee, maar na even warmgelopen te hebben was dit over. Testrit ging minder lekker. Bij een snelheid van ongeveer 40km/u begint hij weer te boxeren (drie benen syndroom). Backfire heb ik niet meer gehad.
Bij terugkomst bougies bekeken en deze waren niet nat (van eventueel koelvloeistof).
Op benzine niet geprobeerd want hierop loopt hij zowiezo niet ok.
Graag hoor ik nog tips en tricks. Het ging zo goed wat kan er zo plotseling mis mee zijn.......
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Op 3 cylinders lopen en dergelijke storingen hebben toch meestal met de ontsteking te maken. Zijn de rotor en verdelerkap ok?
Verlies je koelvloeistof? Dan zou de koppakking of scheur in kop de oorzaak kunnen zijn.
Snel stationair lopen deed de mijne door een versleten membraan in de lpg-verdamper. Ook sloeg hij soms af. Allemaal voorbij toen ik de membranen had vervangen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Rotor en verdelerkap zijn in december vervangen en heb er sindsdien ongeveer een 10.000km mee gereden. Gasinstallatie was nieuw ingebouwd toen ik hem kocht tevens december 2009 geweest.
Koelvloeistof lekkage is gekomen doordat het spruitstuk vervangen is door een exemplaar van een b21a blok. Nieuwe pakking tussen gestoken maar ik denk niet strak genoeg aangedraaid, na proefritje geen vloeistof meer gezien aan de buitenkant en ook waren de bougies droog.
Gekke van de drie cilinders is dat als ik de auto in P of N zet en dan flink gas geef er niets aan de hand is. Alleen als ik daadwerkelijk rij en de 40 nader begint het boxeren (ga patent aanvragen op dit woord

) weer.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Jeroen V schreef:Gekke van de drie cilinders is dat als ik de auto in P of N zet en dan flink gas geef er niets aan de hand is.
dan vraag je geen vermogen..