Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor blijft bokkig rijden!
Zit met een probleem waar ik zo 1-2-3 niet uitkom. Vorige week is mijn b200 voorzien van een stromberg ipv de cisac. Ging hele week prima en was er zeer tevreden mee. Maar vanmiddag liep de motor even op drie cilinders (beetje boxer geluid) en houdt de auto erg in. Tevens knalt er bij een beetje gasgeven iets (backfires). Ook is ÃÃn keer het gas blijven hangen waardoor de motor het uitgilde van plezier. Gelijk gestopt en de motorkap opgemaakt maar de gaskabel zat gewoon in de ruststand.

Iemand een idee wat dit veroorzaakt???

Antwoord
Als het machien op benzine goed draait, lijkt me de afstelling van de lpg-verdamper niet in orde. Staan de ontsteking en kleppen goed?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
Benzine niet geprobeerd, wordt ook moeilijk want ik heb de auto bij mijn schoonouders geparkeerd en met hun auto verder gereden.

Kleppen en ontsteking zijn pas (vorige maand) gesteld en gezet.

Antwoord
Dat gas blijven hangen heb ik wel eens gehad met mijn Volvo 66's, rijdend met vaste snelheid op de snelweg, in een beetje vochtig weer, boven het vriespunt, op benzine. Dan vroor de gasklep vast en kon ik vol in de remmen (ook een automaat, maar dan eentje die je beter niet tijdens het rijden in N kon zetten) ri. een parkeerplaats. Alwaar de boel rap ontdooide en ik weer verder kon Daffen.

De 66 heeft wel een verwarmd spruitstuk om dit te voorkomen, maar dat slibte achter mekaar dicht. Jouw spruitstuk heeft dat ook, maar is het ook aangesloten?

Behalve dat zou ik de gasstangen en veren smeren. En de inlaatpakking nalopen en alle boutjes en moertjes die los geweest zijn, misschien is er eentje losgetrild.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bedankt voor je reaktie, kan het ook te maken hebben met de cilinder welke in de carb zit. (weet niet hoe dit ding heet maar hier zit de naald aan vast) en met het olienivo? Heb het zwarte dopje wel losgemaakt en hoorde een soppend geluid maar zag niet echt vloeistof zitten.

Waar is deze vloeistof eigenlijk voor? En zou een stroeflopende "cilinder" de problemen kunnen veroorzaken?

Antwoord
Die cilinder (zuiger, ik kan er ook geen goeie naam aanplakken) is niet de gasklep, beweegt vrij op en neer met motorvacuum mee. Onder het zwarte dopje zit lichte olie, om de zuiger te dempen. Soort mengselverrijking/acceleratiepomp voor benzinegebeuren. Niet nodig op gas.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Vanmorgen even met de volvo aan de slag geweest. Alle bouten en moeren naglopen en idd zaten er wat niet zo vast als ze hoorden te zitten. Hij lekte ook wat koelvloeistof bij de aansluiting van het spruitstuk.

Alles vastgezet en toen starten, eerst weer het bekende boxermotor geluid. Op drie benen dus naar mijn idee, maar na even warmgelopen te hebben was dit over. Testrit ging minder lekker. Bij een snelheid van ongeveer 40km/u begint hij weer te boxeren (drie benen syndroom). Backfire heb ik niet meer gehad.

Bij terugkomst bougies bekeken en deze waren niet nat (van eventueel koelvloeistof).

Op benzine niet geprobeerd want hierop loopt hij zowiezo niet ok.

Graag hoor ik nog tips en tricks. Het ging zo goed wat kan er zo plotseling mis mee zijn.......
Antwoord
Op 3 cylinders lopen en dergelijke storingen hebben toch meestal met de ontsteking te maken. Zijn de rotor en verdelerkap ok?

Verlies je koelvloeistof? Dan zou de koppakking of scheur in kop de oorzaak kunnen zijn.

Snel stationair lopen deed de mijne door een versleten membraan in de lpg-verdamper. Ook sloeg hij soms af. Allemaal voorbij toen ik de membranen had vervangen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
Rotor en verdelerkap zijn in december vervangen en heb er sindsdien ongeveer een 10.000km mee gereden. Gasinstallatie was nieuw ingebouwd toen ik hem kocht tevens december 2009 geweest.

Koelvloeistof lekkage is gekomen doordat het spruitstuk vervangen is door een exemplaar van een b21a blok. Nieuwe pakking tussen gestoken maar ik denk niet strak genoeg aangedraaid, na proefritje geen vloeistof meer gezien aan de buitenkant en ook waren de bougies droog.

Gekke van de drie cilinders is dat als ik de auto in P of N zet en dan flink gas geef er niets aan de hand is. Alleen als ik daadwerkelijk rij en de 40 nader begint het boxeren (ga patent aanvragen op dit woord Wink ) weer.
Antwoord
Jeroen V schreef:Gekke van de drie cilinders is dat als ik de auto in P of N zet en dan flink gas geef er niets aan de hand is.

dan vraag je geen vermogen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 169 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 416 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 960 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 825 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.389 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.077 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.469 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Rijden op waterstof rijschooljeroen 40 20.983 27 June 2022, 19:30
Laatste bericht: BartJu
  Rijden met lekke koppakking, kan dat? marc-f 6 5.140 10 January 2022, 19:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.537 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)