Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kosten vervangen rubbers achteras
Beste mensen,

De 4 rubbers van de draagarm achteras van mijn 245 uit '83 moeten nodig worden vervangen. Ik heb hier op het forum eea gelezen hierover. Ik lees echter weinig over de kosten hiervan, als je het niet zelf doet. Ik ben echt een beginnende klusser en zie mezelf het (laten) persen vd rubbbers niet zelf doen.

Ik zie een oude topic uit 2008 waar gesproken wordt over ongeveer 45 eu per kant. Dit is veeeeeeeele malen minder dan de kosten die ik te horen heb gekregen van de monteur die dit soort dingen soms voor me doet.

Waar moet ik rekening mee houden?

Is er eventueel iemand uit de omgeving van Haarlem/ A'dam die dit met mij kan doen (tegen betaling uiteraard)?
Antwoord
Twee rubbers zitten voorin de draagarm, die slijten nauwelijks. En twee rubbers zitten in de achteras, die willen wel eens doorzakken, zoals op deze site: http://www-ese.fnal.gov/People/wilcer/vo...g_tool.htm

Bedoel je deze 4? Of de vier rubbers die in de twee reactiestangen zitten? Als je originele Volvo rubbers koopt ben al 50-70 euro per kant aan materiaal kwijt (maar het zijn wel absoluut de beste die je kunt vinden).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Het gaat alleen om de rubbers bij de achteras. Naar wat ik heb begrepen gaat het om 4 rubbers. Ik neem aan de rubbers vd reactiestangen en de rubbers die in de as 'geperst' moeten worden..........of praat ik nu poep...
Antwoord
heb je niemand in de buurt met een grote bankschroef die je kan helpen (forumlid..), ik ben zelf bij een Truck service bedrijf binnen gestapt en heb ze samen met een monteur er uit geperst (1tje vast houden, de ander persen), zo gepiept. Er in is uiteraard omgekeerde volgorde..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
nou.....ik ben relatief nieuw op dit forum, heb sinds kort een oudje (die 245) en ken zo 123 niet iemand uit de buurt. Als er iemand in de buurt van haarlem of a'dam woont die me hiermee zou kunnen helpen dan hoor ik dat heel erg graag!!
Antwoord
De omschrijving van het probleem klinkt niet zo overtuigend. Wat is er eigenlijk mis met je achteras?

Op dit plaatje staan alle rubbers: http://www.performance-parts.nl/index.ph...5&Itemid=2

C zijn de reactiestangen, die bonken wat bij bruusk optrekken. Als E kapot is zakt je achterkant 2 cm. A, B en D gaan haast nooit stuk.
Antwoord
Tja Marc, je opmerking is helemaal terecht. Beetje klok en klepel inderdaad. Punt is: ik kan er even niet veel meer van maken. Ik was bij een garage en daar gaven ze aan dat de rubbers bij de achteras draagarmen vervangen moesten worden. Op dit moment krijg ik 'm volgens hen niet door de APK. Als ik naar jouw linkje (afbeelding) kijk dan ga ik ervan uit dat het om C en E gaat. Om weer even terug te komen op het topic onderwerp. Stel dat het om deze rubbers gaat: wat zou me dat dan ongeveer gaan kosten?
Antwoord
Die van C heb ik bij de dealer gehaald á 20 euro stuk (de jouwe zijn misschien een ouder type, ws. niet want die gaan bijna niet stuk). Deze kan je zelf testen door de reactiestangen beet te pakken en te kijken hoever je ze rond kan draaien. Dan kan je ook wel het geluid reproduceren, meest raakt de voorkant van de stang de bodem (en dat klinkt lekker door in een 245). Op zich is dat geen zijwaartse verplaatsing, maar een voorwaartse, dus geen afkeur (APK eisen zijn hartstikke leuk om over de discussieren met keurmeesters).

De rubbers vd achteras (E dus) kan je zelf ook wel zien zitten, als je toch onder de auto ligt. Het gewicht vd achterkant drukt erop dus ze mogen best wel een beetje plat zijn, aan de randen wat loslaten e.d. zolang de flarden gemalen rubber er maar niet uithangen.

APK keurders zijn vaak aan de voorzichtige kant met ouwe auto's. Het is soms de moeite om een ander te zoeken, die wat meer oldtimers gewend zijn.

Stukje van 2.5.4 uit de APK eisen (2006):
De draaipunten in de wielophanging anders dan bedoeld in de artikelen 2.5.2 en 2.5.3, met uitzondering van kogelgewrichten, mogen:

a. in de richting van de belasting door slijtageverschijnselen niet meer speling hebben dan 1,0 mm, waarbij de elasticiteit van het rubber buiten beschouwing wordt gelaten;
b. ten gevolge van de zijdelingse verplaatsing geen contactplekken vertonen.

© RDW (opgemaakt door I. Pantic)
Antwoord
Marc1970 schreef:Twee rubbers zitten voorin de draagarm, die slijten nauwelijks. En twee rubbers zitten in de achteras, die willen wel eens doorzakken, zoals op deze site: http://www-ese.fnal.gov/People/wilcer/vo...g_tool.htm

wat een mooie tool is dat daar ben ik al een tijdje naar op zoek, heb jij toevallig zo'n ding?
ik weet wel dat er een originele volvo tool bestaat maar die ben ik nog niet tegengekomen...
Gilles
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
Nee, heb ik nog niet nodig gehad. Maar het hele verhaal op die site draait erom hoe je het zelf kan maken, die loodgieterspijpen en koppelingen zijn hier in onze grote droogmakerij ook te koop, dus...
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vervangen onderste kruiskoppeling stuurhuis Kogelman 9 754 13 October 2024, 07:28
Laatste bericht: skidje
  Geluid achteras (opgelost) Grey240Polar 28 24.813 13 March 2021, 13:07
Laatste bericht: Grey240Polar
  "bonkige" achteras 245 Arnic 2 2.133 27 January 2021, 20:55
Laatste bericht: Marc1970
  Achteras brom Volvo 245 van 1981 Rin 21 17.141 23 March 2020, 11:09
Laatste bericht: BartJu
Question Achteras lagers Archermusic 8 7.076 1 May 2019, 17:58
Laatste bericht: Marc1970
  240 achteras ratio 3,15 3,31 3,54 onder ? Lemon 4 5.639 5 January 2018, 20:40
Laatste bericht: Jerry
  Wielmoeren/bouten vervangen t.b.v. lichtmetalen velgen UraniumFever 5 5.799 6 August 2017, 21:46
Laatste bericht: RM
  vervangen fuseekogels 144 (1972) Justin 26 27.286 29 July 2017, 15:22
Laatste bericht: Justin
  Vervangen alle wielbouten, hoeveel uur werk? Uberbrick 13 15.089 24 October 2016, 20:30
Laatste bericht: Pedor
  Volvo 245GL 1981 > Stuurhuis vervangen voor jonger model? Brampie 2 4.626 27 September 2016, 19:00
Laatste bericht: Brampie

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)