Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
22 October 2018, 20:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 December 2018, 09:06 door Grey240Polar.)
Edit: probleem
opgelost.
Sinds enige tijd hoor ik vanaf de achterkant tot snelheden van ca. 50 km/u een of ander geluid alsof er iets een korte afstand heen en weer beweegt.
Vandaag heb ik de achterkant op assteunen gezet en e.e.a. geïnspecteerd. De rubberen bussen zien er goed uit, en er is geen overmatige speling te voelen.
Als ik de achterwielen beet pak en kruiselings probeer te bewegen is er geen speling. Maar als ik het wiel met beide handen tegelijk recht naar achteren trek en weer terug duw voel ik een duidelijke speling op het linker achterwiel.
Hoewel de speling goed te voelen en ook wel te zien is, is het niet echt veel, ik schat < 0,5 mm. Je kunt t.h.v. de keerring een klein glimmend randje zien a.g.v. de speling.
Kan deze kleine maar voelbare speling de veroorzaker zijn van het geluid bij lage snelheden?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
TP30039-2 Rear axle repairs zegt: Measure end float, the end float should be 0.01- 0.35m = 0.004-0.014". Dus teveel speling. Speling is niet instelbaar, tijd om het wiellager te vervangen (of een betere steekas ergens vandaan halen natuurlijk).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
23 October 2018, 06:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 October 2018, 06:48 door Grey240Polar.)
Bedankt voor je antwoord, ik neem dan ook aan dat het geluid daar inderdaad vanaf komt.
Ik had gisteren even de schijf eraf, maar niet gemeten. Lijkt me echter toch wel meer te zijn dan de max. 0,35 mm.
Ik zie in TP30039-2 een paar speciale tools, waarvan eentje me wel misbaar lijkt. Maar kan het lager ook (veilig) vervangen worden zonder die tools of is dat de reden van je opmerking om een andere steekas te vinden?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Met die tools is het zo gedaan gok ik, maar met een beitel & boor om de circlip te doorboren en eraf te breken, en stukken pijp om de nieuwe circlip erop te tikken, krijg je alles ook uiteindelijk wel op z'n plek.
Hier wat Dremel ideetjes van Art:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=333920
Een andere steekas scheelt dus zeker weten een hoop gedoe.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 137
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010
Neem aan dat jij met de circlip de krimpring bedoelt waarmee het lager vast gezet wordt op de aandrijfas?
Zoja zou ik mijzelf eerst eens afvragen waarom het een krimpring heet.
Deze moet je met een brander kersenrood stoken en dan in 1 keer op de juiste plek op de aandrijfas krijgen en meteen afkoelen met water. Ga je dit persen of slaan oid dan beschadig je de passing en kan de complete aandrijfas uit de achteras lopen omdat de krimpring niet goed vast zit.
Al met al een klusje voor iemand die precies weet wat hij doet.
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
26 October 2018, 05:23
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 October 2018, 05:40 door Grey240Polar.)
Wellicht dat de krimpring zo in de assenfabriek werd geïnstalleerd, maar de repair manual waar Marc1970 aan refereerde heeft het toch wel degelijk over persen:
Bron.
Wat ik me afvraag: hoe groot is het risico als ik nog enkele honderden km's blijf doorrijden voor reparatie? Afgezien van de kleine maar voelbare speling zijn er nog helemaal geen tekenen van een versleten lager.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
Even een updeetje:
Gisteren voor het eerst weg geweest sinds de inspectie van de achteras, en tot mijn verbazing hoorde ik het geluid niet meer.
Op de weg terug vlak bij huis getankt, en plots was het geluid er weer. Bij het parkeren stopte ik wat abrupt en toen hoorde het geluid ook in stilstand... samen met het klotsen van de benzine.
Zou het de vlotter kunnen zijn?
Ff in de gaten houden... Het wiellager krijgt iig tzt de aandacht die het verdient...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Het pompje in de tank? Schijnt dat je die kan horen als je de tankdop losdraait.
De vlotter kan je niet horen, dat is een minimaal contactje wat over een weerstanddraad schuift.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
8 November 2018, 19:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 November 2018, 19:41 door Grey240Polar.)
Inmiddels ruim 600 km verder. Uiteraard is de speling op het LA-wiel er niet minder op geworden, dus dat aandachtspunt blijft, maar het lijkt mij niet de oorzaak van het geluid. Er zijn ook geen rommelende lager geluiden o.i.d.
Het geluid dat ik hoor treedt altijd op in beweging maar is niet echt afhankelijk van de snelheid. Boven de 50 km/u is het geluid er vermoedelijk ook maar verdrinkt het in de andere geluiden van het rijden.
Daarnaast ben ik pas op vakantie geweest en had ik een behoorlijke lading bij me. Dat heeft geen enkele invloed op het geluid.
Bochten naar links of rechts: geen invloed op het geluid. Meestal is dat bij een lager wel zo.
Het geluid lijkt op een gedempt metaal op metaal geluid, dus wsl. niet het pompje in de tank.
Vandaag nog eens de tank vol gegooid en het geluid is daarna toch wel het meest prominent aanwezig. Ik ben eens onder de auto gaan liggen bij de achteras en de carrosserie eens wat heen en weer geduwd, maar het komt toch echt wel uit de tank. Ik heb bij mijn vorige 245 de sender unit en intank-pomp vervangen, dus ik weet hoe e.e.a. daarbinnen uit ziet, maar eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen wat het zou moeten zijn, temeer omdat de benzinemeter geloofwaardige niveau's weergeeft.
Ik zou hooguit (bijna) denken dat er een anti-klots-schot los zit... Ik denk dat ik binnenkort toch eens het afdekplaatje in de vloer van de laadruimte licht om de bovenkant van de sender unit te inspecteren.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
24 November 2018, 10:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 November 2018, 10:48 door Grey240Polar.)
Getik uit een (volle) tank is één ding, maar de oorzaak heeft er toch niet mee te maken.
Ik heb inmiddels wat meer aandacht besteed, maar het gedempte metaal-op-metaal geluid lijkt van de bovenste bevestigingspunten van de schokdempers te komen.
Het begon me op te vallen dat het geluid hoorbaar wordt vanaf het moment dat de auto in beweging komt, ongeacht op welk wegdek.
Het geluid kan ik opwekken door simpelweg de wielkuiprand te pakken en de auto op te tillen. Bij de minste beweging hoor je het geluidje die door de wielkuip als een klankkast versterkt wordt. Het gebeurt ook als ik de as op steunen heb staan, en de wielen dus van de grond zijn. Dat sluit de lagers uit.
Het gebeurt niet meer als ik de schokbrekers van de bovenste bevestiging haal en terug duw (het zijn geen gasdempers), dan kan de auto vrij op zijn achterveren bewegen zonder geluid.
In eerste instantie dacht ik dat het de speling van de bovenste bout in het oog van de demper is. Deze kan ik wat heen en weer zien bewegen.
Als ik een schroevendraaier op de bout zet en met mijn oor tegen het handvat luister hoor ik een duidelijke en scherpe tik als ik de auto optil. Deze tik is aan de andere kant van het rubber (de demperzijde dus) lang niet zo duidelijk.
Maar wat me met stomheid geslagen heeft is dat het me niet lukt om het geluid weg te krijgen. Zodra de demper op de bout zit is het geluid er als ik de auto met weinig kracht uit zijn veren til. Ik heb er een tyrap tussen geschoven en de demper op de bout getikt om de speling op te heffen. Dat maakt GEEN verschil...
Wat o wat zou dit toch kunnen zijn?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47