Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Na lange tijd weer terug...... Motor oververhit en nu?
Hallo allen,

Even kort mijn naam is Marc en ik heb lang geleden enige activiteit getoond op dit forum. Door drukte, kinderen, een camper en wat al niet meer heel lang dus niet meer actief geweest. Maar goed dat is niet de reden van het topic. We rijden een 945 LPT LPI uit 1997 met volgens mij het B230FT blok.

Een jaar geleden was de kop volledig gereviseerd maar nu door een haarscheur in de radiator bleek ik koelvloeistof te verliezen. Het was me al wel opgevallen maar had de bron nog niet ontdekt en het leek ook geen grote lekkage te zijn. Uiteindelijk dus laten vervangen en deze lekkage leek dus de oorzaak van het verlies te zijn.
Door een knieblessure heb ik een ander daarna in onze auto laten rijden. De kennis heeft niet echt op de thermometer gelet (bij mij en mijn vrouw intussen een tweede natuur door de vorige volvo ;-) ) en uiteindelijk viel het lambda lampje op (ik ging er ook vanuit dat er geen lekkage meer was). Toen keek ik ook op het dashboard vanuit de bijrijders kant en zag dat de temperatuur heel erg hoog was opgelopen (volgens mij kon de naald niet verder in de hoek :-( ). Enfin snel geparkeerd en ANWB gebeld (had geen water bij me deze keer) en er zat geen druppel meer in het koelsysteem. Deze kwam en vulde het koelsysteem weer, op zich leek er nog geen schade. Gelijk de volgende dag bij de garage geweest en het bleek dat er toch een koppakking schade was. Olie op het koelvloeistof en uiteindelijk bij een beetje gas een verandering in de druk op het koelsysteem. Op advies een radiator pil erin gegooid en die leek de lekkage op te lossen. Een tijdelijke oplossing maar goed ik zit ook niet te wachten op een koppakking na de nodige uitgaven dit jaar aan APK's endergelijke. Mijn vrouw is er nog een paar keer mee wezen rijden en de laatste keer sloeg hij wat moelijk aan. Ook weer ANWB erbij en die dacht aan een te langzaam draaiende starter en mogelijk te weinig benzine (heb LPI dus benzine tanekne doen we niet zo vaak). Enfin thuis gekomen en de volgende dag moesten we weg. Motor starten....... niet starten dus! Een buurman hoorde al wat vreemds (knutsled veel met auto's en is ook monteur). Snel gekeken..... nokkenas draait niet!...... Verder kijken........ distributieriem staat wel strak :o ................... (krachttermen niet uitgesproken).

De beste buurman en ik zijn die zondag maar eens aan het demonteren gegaan. Geen nokjes meer bij de krukas kant op de distributie riem en ook geen beweging in de nokkenas. Deze met pijn en moeite los met bruine koek in de lagerschalen en volgens mij wat schade aan de voor en achterkant van de nokkenas. Wat groefjes. De gehele kop eraf maar niet echt schade gevonden op de koppakking. Mogelijk ook doordat dit nog niet zo lang speelde maar goed. Kop eraf en deze is nu bij een revisie bedrijf. Een klep zat muurvast en de rest leek wel aardig. Geen verkleuringen in de cylinders en ook geen vreemde kleuren op de bovenkant van de zuigers.

Het revisie bedrijf gaat de kop eerst maar eens uit elkaar halen en belt me morgen of overmorgen met de uitslag. Hopelijk te herstellen. Wel is er nog wat onduidelijkheid over het onderblok maar ook de man van het revisie bedrijf was niet echt bezorgd omdat er geen verkleuringen waren.

Wat zijn jullie ervaringen, meningen en adviezen? Moet ik vrezen voor het onderblok? Maar zo snel mogelijk een reinigings toevoeging voor de olie ingooien of misschien tijdelijk met een extra dunne (reinigende) olie rijden? Eigenlijk naar een ander blok omkijken? We reden heel erg rustig al de gehele tijd. Moet ik me nog zorgen gaan maken voor de turbo?

Alles is welkom,

Marc

PS: Ik heb een redelijk groot vertrouwen in de B230 gebaseerde blokken (de vorige volvo, 245 uit 1992, is met 620.000 weg gegaan met een nog nauwelijks olie verbruikend blok, 1 op 10000). Is het dan ook terecht erop te vertrouwen dat met een andere kop deze ook nog wel even mee kan? (Hij was net weer met wat standaard onderhoud door de APK)
Volvo 245 GL estate 613.000 and stopt counting (and owning)<br />Volvo 945 2.3 I.C. (LPT/LPI) 269000 and started counting
Antwoord
Als de pakking lekt van koeling naar cilinder kan de cilinder vol lopen (als de motor uitstaat maar het koelsysteem nog op druk is) en dat geeft vreemde bijverschijnselen van slecht tot en met niet meer starten omdat koelwater niet brandt. Roest in de cilinderkop kende ik nog niet maar dat klinkt niet geheel onlogisch. Verhalen van een vastgelopen nokkenas heb ik wel vaker gelezen.

Water sijpelt ook langs de zuigerveren, komt in de olie, en maakt er overal een zooitje van. Ook in de lagerschalen vd krukas en de drijfstangen bijvoorbeeld. Misschien kan je daar beter even naar (laten) kijken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
onderblok flushen met nieuwe goedkoopste olie, 10w40 dacht ik.

turbo kun je makkelijk controleren, geef hem een spin en kijk of hij soepel gaat. Zit hij nog vast in zijn lager niets aan de hand.
Antwoord
Helaas nog niets gehoord van het revisie bedrijf. Morgen maar eens even bellen....

De turbo zullen we ook maar eens snel controleren.

Marc
Volvo 245 GL estate 613.000 and stopt counting (and owning)<br />Volvo 945 2.3 I.C. (LPT/LPI) 269000 and started counting
Antwoord
OkÃ,

Alles zit weer in elkaar. Starten en lopen binnen 5 seconden. Waarschijnlijk verbrande olie die kleppen minder soepel lieten lopen (want het leek een kromme klep omdat een klep open bleef staan). Kleppen opnieuw ingesleten en ook nieuwe zittingen geplaatst. Nieuwe distributie geplaatst en V-snaren en natuurlijk de nodige pakkingen. Even zweten want de ventilator leek niet aan te springen..... Was echter zonder dop op expansievat en toen deze later wel gesloten was sloeg de ventilator van de radiator wel aan.

We hebben een motor flush erin gegooid voor de motor olie (gelukkig draaide de turbo nog gewoon). Het koelsysteem met een stukje vaatwassertablet gevuld. Nu wachten tot de boel weer wat afgekoeld is en de vloeistoffen vervangen. Nu nog even piekeren welke olie er het beste in kan...

Marc
Antwoord
mfellman schreef:vaatwassertablet

??? ??? ???

dat schuimt toch als de pest?
Antwoord
mfellman schreef:OkÃ,

Alles zit weer in elkaar. Starten en lopen binnen 5 seconden. Waarschijnlijk verbrande olie die kleppen minder soepel lieten lopen (want het leek een kromme klep omdat een klep open bleef staan). Kleppen opnieuw ingesleten en ook nieuwe zittingen geplaatst. Nieuwe distributie geplaatst en V-snaren en natuurlijk de nodige pakkingen. Even zweten want de ventilator leek niet aan te springen..... Was echter zonder dop op expansievat en toen deze later wel gesloten was sloeg de ventilator van de radiator wel aan.

We hebben een motor flush erin gegooid voor de motor olie (gelukkig draaide de turbo nog gewoon). Het koelsysteem met een stukje vaatwassertablet gevuld. Nu wachten tot de boel weer wat afgekoeld is en de vloeistoffen vervangen. Nu nog even piekeren welke olie er het beste in kan...

Marc

Wow, die kende ik nog niet. Waarom een stukje vaatwastablet en hoe groot is dit stukje, bij warme motor en moet het systeem daarna gespoeld worden??
Veel vragen omdat ik het wellicht ook kan toepassen.
[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Antwoord
MichielMaas schreef:
mfellman schreef:OkÃ,

Marc

Wow, die kende ik nog niet. Waarom een stukje vaatwastablet en hoe groot is dit stukje, bij warme motor en moet het systeem daarna gespoeld worden??
Veel vragen omdat ik het wellicht ook kan toepassen.

beetje zout erbij, krijg je geen vlekken op je glaswerk.. Big Grin
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Ik wist het ook niet maar een zeer ervaren monteur kwam ermee. Eentje die wel meer goedkopere oplossingen weet voor zaken die voor veel geld worden verkocht.

Antwoord
mfellman schreef:Ik wist het ook niet maar een zeer ervaren monteur kwam ermee. Eentje die wel meer goedkopere oplossingen weet voor zaken die voor veel geld worden verkocht.
En hiermee reinig je je hele koelsysteem??? Heb je het al eens geprobeerd en wat zijn je ervaringen?
Moter warm draaien, stukkie tablet in je reservoir en dan.... hoe lang laten draaien? 20min??? en dan schoonspoelen en verse koelvloeistof erin.

Zo???
???
[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? - OPGELOST - Boet 5 750 27 December 2025, 19:31
Laatste bericht: Boet
Tongue 2.3l motor in Super Polar 1993 Boet 5 430 27 December 2025, 19:29
Laatste bericht: Boet
  Motor nummer D24 edantonissen 0 203 24 July 2025, 21:05
Laatste bericht: edantonissen
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 1.113 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.887 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.551 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.939 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 5.246 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.862 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.928 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)