Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn amazons
In dat geval zou ik zeker met edwin gaan babbelen Wink
Veel mooier dan hoe hij het gemaakt heeft kan haast niet.
Antwoord
Het el. schema voor een B21ET is hetzelfde als voor een B21E .
Ik heb daarom een "Haynes"gekocht voor een 240 .Hierin wordt niet de turbo beschreven maar het boek geeft zeer nuttige info.
Behandelt ook het K-jet injectiesysteem.

ÉÃÂn nuttig detail is deze:In de Amazon loopt een kabelboom vanaf het dashboard naar de kofferruimte.
Hierin zit een extra lose draad (ik meen bruin of grijs).Deze komt uit bij de linkerachterlichten.
Die heb ik gebruikt voor de voeding van de benzinepomp(en).

Radiator: Ik heb mijn oude 2 rij's radiator gebruikt .Aan-en afvoer zijn uiteraard wel aangepast.
Hou ook rekening met de oliekoeler.Moet ook een plekje krijgen.

Citaat:En wat zit er precies allemaal tussen de tank en de injectie unit? Alleen een pomp of nog veel meer. Ik zag ergens een foto waar een soort van tussen buffertje was gemaakt? Is dat sowieso nodig?

Vanaf de tank: opvoerpomp (ook wel intankpomp genoemd) , hogedrukpomp . pulsatiedemper,filter.
Eerst heb ik alleen met de hogedrukpomp gereden .Gaat wel ,maar bij een halve tank al last van caviteren en stotteren in lange bochten.
Daarom heb ik de intankpomp ook maar toegepast.Hiervoor is dat buffertje gemaakt.Hierin zit nu die intankpomp.
Is niets anders dan een communicerend vat met de tank.Onderkant is verbonden met het aftappunt van de benzinetank .De bovenkant van het comm.vat staat in verbinding met een beluchtingslangetje welke een doorvoer heeft op de tanknivozender.

Voor schema's, tekeningen enz. flink googlen op kjet ==>afbeeldingen

Later meer....

Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
tijdje niks gebeurd, maar toch ook weer veel.
De blauwe amazon is inmiddels verkocht, ik was hier teveel mee aan het sleutelen. Daarom kwam ik niet aan het inbouwen van het turboblok toe, en het opknappen van de rode. De blauwe amazon heeft een nieuw plekje gekregen bij een volvo fanaat. Hiervoor in de plaats is een modern klein autotje gekomen, een 106 :Smile

Deze week ben ik weer fanatiek bezig geweest met het inbouwen van het turboblok. De oude motor eruit, en het motorruim leegmaken. Ook heb ik het turboblok kaal gemaakt, zodat die erin kan worden gehangen om te kijken hoe alles komt.

fototjes:
[img width=800 height=600]http://i862.photobucket.com/albums/ab187/riemerfs1/P5052272.jpg[/img]
Lege motorruimte, plek zat zou je zeggen

[img width=800 height=600]http://i862.photobucket.com/albums/ab187/riemerfs1/P5052274.jpg[/img]
Het turboblok in de takel, let niet op de touwtjes, ik weet dat dat niet zo hoort, maar ik was mijn ketting kwijt.

[img width=800 height=600]http://i862.photobucket.com/albums/ab187/riemerfs1/P5052279.jpg[/img]
Het turboblok voor het eerst in de auto, hij hangt aan de versnellingsbak en staat voor op een balkje, tot ik mijn motorsteunen af heb.

Tot zover, ik hoop er nu eindelijk eens flink wat tijd in te kunnen steken.
Antwoord
Dejavu,dejavu!!!
Nu een B23 A kleppendeksel erop met een rechte olievuldop.
Achter het scharnierpunt van je kopp.hefboom 4 sluitringen M8 plaatsen anders ontkoppelt ie niet.
De drukgroep staat namelijk wat meer naar voren.

Antwoord
Wat ziet jou amazon er trouwens nog goed uit onder de kap!

Ben benieuwd naar het eindresultaat!

Groeten, Boele
Antwoord
...kom een keer langs...
effe een vissie halen in IJmuie...
Antwoord
Ik ben ook zelf benieuwd naar het eind resultaat, en ik ben ook benieuwd wanneer het klaar is.

Edwin bedankt voor de tips, het kleppendeksel had ik al eens gezien dat die er ook in de juiste vorm waren. Maar dat het van een b23a komt wist ik niet, dan kan ik daar mooi naar opzoek. Smile

De boot van mijn vader ligt nu op het droge, die moet opnieuw in de verf, dus ik heb verder van de week niks aan de auto gedaan.
Antwoord
Een tijd lang niks gedaan aan de volvo, ik ben intussen afgestudeerd en de boot van mijn vader is vooreerst weer vaar klaar.
Ik snapte nooit waarom projecten altijd zo lang duren, maar dat begin ik steeds meer te snappen. Er komt zoveel tussendoor.
De laatste maand ben ik weer druk bezig geweest, ik zal het maar in delen op het forum zetten, anders wordt het zo'n lang verhaal.
Het blok stond steeds op blokjes om te kijken wat past en wat niet, pas als ik weet dat alles past maak ik motorsteunen.
ÃÃn van de dingen die niet paste was de radiator. Om deze te laten passen moest het blok naar achter.
Dit heb ik gedaan door de versnellingsbak naar achter te plaatsen en hiervoor de baksteun aan te passen.
De motor kan 50mm naar achteren, maar ik had maar 20mm nodig. Er blijft dus nog 25mm speling tussen de motor en het differentieel.
Dit lijkt mij voldoende om de bewegingen op te vangen. Ik heb de bak verplaatst door een dik stuk strip over de gaten heen van de baksteun.

Daarna wist ik waar het blok kwam te staan en heb ik de motorsteunen gemaakt. Ze zijn niet moeders mooisten maar ze zijn wel sterk zat.
Stap 1, malletjes maken
[Afbeelding: IMG_0034.jpg]
Stap 2 van metaal maken en inelkaar lassen.
[Afbeelding: IMG_0025.jpg]
Antwoord
Als volgende heb ik de luchtmassameter geplaatst. Hieraan zit het onderste deel van een b21e motor.
Ik kon de orgenele grote bak met luchtfilter niet kwijt en snapte niet hoe Edwin dit had gedaan.
Tot ik nog eens een foto goed bekeek en het haynes manual van de 200 serie nog eens goed bekeek,kwam ik erachter dat Edwin het onderste gedeelte van de luchtmassa meter van de b21e had gebruikt zodat het luchtfilter op een andere plaats kon komen.
Van een rvs plaat heb ik wat beugeltjes gemaakt en zo het geheel geplaatst op de plek van de accu.
Kleine rubber dempertjes zullen straks zorgen voor wat bescherming van de luchtmassameter.

Ik heb bij de sloop een aantal rubberen slangen gehaald van volvo met de juiste diameter.
Een beetje aanpassen en dan is dat ook klaar, maar eerst wacht ik nog even tot ik een luchtfilter heb, dan weet ik helemaal hoe het komt.
[Afbeelding: IMG_0029.jpg]

Samen met mijn vader zijn we een spruitstuk gaan maken. Een spruitstuk als Edwin zag ik eerst niet zitten.
Het is gemakkelijk te maken maar het leek mij niet goed voor de prestaties.
In het boek van A. Graham Bell, Performance tuning in theorie and practice en internet las ik dat het toch een goede oplossing was als er wat globale regles werden gevolgd. De kleine pijpjes kunnen in lengte variëren, lange pijpjes is veel power bovenin, korte pijpjes veel power onderin.
De grote koker is voor weggebruik het beste tussen de 40 en 60 procent van de motorinhoud.

Dus toen maar gaan meten en tekenen in de computer. Het spruitstuk is gemaakt van allerlei overgebleven rvs van mijn vader zijn werk. Ik heb tussendoor ook wat foto's gemaakt maar die staan op de camera van mijn ouders, en die zijn op vakantie.
Het zal nog gebeitst worden en gepoetst, maar ik laat tijdens het bouwen eerst zo, dan hoef ik niet 2x.
Het maken van het spruitstuk was veel werk, om de maten te bepalen, kijken of het gaat passen met alle onderdelen, om de onderdelen te maken, het inelkaar lassen met de goede hoeken en als laatste het geheel goed aan te laten sluiten op de kop.
Hieronder is het resultaat:
[Afbeelding: spruitstuksolidwoks.jpg]
[Afbeelding: IMG_0028.jpg]
[Afbeelding: IMG_0027.jpg]
Antwoord
In dit stadium kan je nog overwegen om een intercooler te gebruiken.
Leuk om te zien dat mijn "lay out" ook bij jouw toegepast wordt (en misschien nog wel wordt verbeterd)
Mijn spruitstuk is niet berekent. Heb puur naar de beschikbare ruimte gekeken.
De theorie over de lange en korte aanzuigbuizen is mij bekend.Dat verhaal over de inhoud van de "box" nog niet.
Zal 's een keer berekenen of dat een beetje (toevallig) klopt.

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 230.952 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.696 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 16.844 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 197.317 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 113.482 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  ik en mijn 244 koert4 76 63.701 15 April 2019, 02:24
Laatste bericht: Marc1970
  Mijn witte 240 Bostel 10 10.974 26 July 2018, 08:40
Laatste bericht: Bostel
  Mijn eerste (Update 16-01-11) Martin245 60 45.992 1 April 2018, 21:31
Laatste bericht: Martin245
  mijn prachtige 240 GL is verongelukt. Een andere of toch maar niet? Job 14 16.079 20 February 2017, 23:53
Laatste bericht: Martinus
  Rustig op zoek naar "mijn" volvo jopie95 38 28.629 30 January 2017, 21:04
Laatste bericht: jopie95

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)