Berichten: 9
Topics: 3
Lid sinds: May 2010
Beste allen,
Ik ben nieuw hier en wil graag mijn probleem introduceren. Ik heb een Volvo 245 ('79) met een B21A motor inclusief LPG. Het motorgedeelte is niet fijn. Bijvoorbeeld: lage compressie op 1 cilinder (lektest zegt: onderblok en niet de kleppen). Op zich kun je daar mee rijden.
Echter, sinds kort doet de motor raar. Als ik vaart maak om de snelweg op te gaan of wanneer ik op de snelweg rijd, gaat de motor hakkelen in de overdrive. Terugschakelen naar 4 (ff meer toeren) bracht een week of wat geleden weer even rust. Echter, nu begint de vier ook onrustig te doen. Laatst moest ik stoppen en liet de motor stationair draaien voor een poosje en olie gecontroleerd. Daarna ging het weer een beetje. Het probleem doet zich ook voor op benzine. Grote beurt is net geweest (nieuwe olie; schone filters etc). Ook is de carburateur eind 2009 nagekeken.
Wie heeft een idee? Toch de carburateur? Valse lucht?
Heel graag jullie reactie, want eigenlijk weet ik even niet wat ik moet doen.
Groet, Erik
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Meeste carburateurproblemen zijn ontstekingsproblemen. Deze carburateurs zijn erg simpel en zeker op gas maakt het allemaal geen jota uit hoe ze er aan toe zijn.
Zeker omdat het probleem op LPG en benzine zich voordoet.
Wat voor ontsteking heb je?
Is bij deze grote beurt ook gekeken naar de klepspeling?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9
Topics: 3
Lid sinds: May 2010
Marc1970 schreef:Meeste carburateurproblemen zijn ontstekingsproblemen. Deze carburateurs zijn erg simpel en zeker op gas maakt het allemaal geen jota uit hoe ze er aan toe zijn.
Zeker omdat het probleem op LPG en benzine zich voordoet.
Wat voor ontsteking heb je?
Is bij deze grote beurt ook gekeken naar de klepspeling?
Hi Marc,
Dank voor je reactie.
Ja, dat punt van LPG en carburateur: mee eens.
Ontsteking is mbv bougies. Deze zijn recent vervangen (behalve kabels). Rotor en condensator zijn ook nieuw.
Klepspeling bij grote beurt was minimaal, dus daar lijkt ook niet iets aan de hand te zijn.
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
_Erik schreef:Marc1970 schreef:Meeste carburateurproblemen zijn ontstekingsproblemen. Deze carburateurs zijn erg simpel en zeker op gas maakt het allemaal geen jota uit hoe ze er aan toe zijn.
Zeker omdat het probleem op LPG en benzine zich voordoet.
Wat voor ontsteking heb je?
Is bij deze grote beurt ook gekeken naar de klepspeling?
Hi Marc,
Dank voor je reactie.
Ja, dat punt van LPG en carburateur: mee eens.
Ontsteking is mbv bougies. Deze zijn recent vervangen (behalve kabels). Rotor en condensator zijn ook nieuw.
Klepspeling bij grote beurt was minimaal, dus daar lijkt ook niet iets aan de hand te zijn.
bougiekabels zijn het belangrijkste, lekken deze heb je een slappe vonk.
hoe heb je de klepspeling opgemeten? welke waardes heb je bij inlaat en uitlaat?
Berichten: 9
Topics: 3
Lid sinds: May 2010
Even een kleine update:
Vanmorgen de auto naar een garage gebracht met de vraag of ze een analyse kunnen maken. Garageman vroeg gelijk over uitlaatsysteem. Blijkbaar kan dat ook nog een rol spelen?? Vanmorgen ook even doorgetrokken in de 3. Ook dan merk je inhouden.
@242-Turbo: kabels vervangen is dus belangrijk? Zou dat kabellekken ook kunnen spelen bij droog weer (zoals nu?). Ik heb niet zelf de speling gemeten; heb de getallen niet bij de hand...
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Had je nou al naar de contactpunten gekeken?
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
_Erik schreef:Even een kleine update:
Vanmorgen de auto naar een garage gebracht met de vraag of ze een analyse kunnen maken. Garageman vroeg gelijk over uitlaatsysteem. Blijkbaar kan dat ook nog een rol spelen?? Vanmorgen ook even doorgetrokken in de 3. Ook dan merk je inhouden.
@242-Turbo: kabels vervangen is dus belangrijk? Zou dat kabellekken ook kunnen spelen bij droog weer (zoals nu?). Ik heb niet zelf de speling gemeten; heb de getallen niet bij de hand...
breng je auto niet naar een algemene garage maar naar een volvo specialist of iemand die er verstand van heeft. voor jou uitlaat geldt dicht is goed.
als je oude kabels hebt kunnen ze lekken, ongeacht weertype. inhouden kan ook betekenen brandstoftekort. contactpunten ook belangrijk, zitten onder je rotor.
Berichten: 9
Topics: 3
Lid sinds: May 2010
242-turbo schreef:_Erik schreef:Even een kleine update:
Vanmorgen de auto naar een garage gebracht met de vraag of ze een analyse kunnen maken. Garageman vroeg gelijk over uitlaatsysteem. Blijkbaar kan dat ook nog een rol spelen?? Vanmorgen ook even doorgetrokken in de 3. Ook dan merk je inhouden.
@242-Turbo: kabels vervangen is dus belangrijk? Zou dat kabellekken ook kunnen spelen bij droog weer (zoals nu?). Ik heb niet zelf de speling gemeten; heb de getallen niet bij de hand...
breng je auto niet naar een algemene garage maar naar een volvo specialist of iemand die er verstand van heeft. voor jou uitlaat geldt dicht is goed.
als je oude kabels hebt kunnen ze lekken, ongeacht weertype. inhouden kan ook betekenen brandstoftekort. contactpunten ook belangrijk, zitten onder je rotor.
@242-Turbo: dank voor reactie. Even een reactie:
- Wel een algemene garage; wel monteur die veel ervaring heeft met 'oude' Volvo's.
- Hmm, dus kabels vervangen zou sowieso goed zijn! Dank voor benadrukken.
- Brandstoftekort: dit kan ik niet rijmen met mijn snelwegprobleem --> 100 km/uur en zonder veel extra vermogen te vragen (cruisen en beetje versnellen) begint ie te hakkelen.
- Contactpunten ga ik checken.
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
krijg ze morgen binnen:
KLIK
vraag ook even de klepspelingwaardes, zijn zeer belangrijk voor het goed lopen van je blok
Berichten: 116
Topics: 28
Lid sinds: May 2009
Ben wel benieuwd naar de voortgang! Sinds een tijdje lijkt onze Volvo dezelfde problemen te vertonen. Hakkelen doet ie een beetje, maar wat vooral opvalt is het verdwijnen van alle vermogen voorbij "halverwege het gaspedaal".
Hou ons op de hoogte!
Volvo V70 (2001)
Volvo 940 (1997) Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986) Porsche 924 (1983)