Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hakkelen B21A motor bij snelwegrijden
#1
Beste allen,

Ik ben nieuw hier en wil graag mijn probleem introduceren. Ik heb een Volvo 245 ('79) met een B21A motor inclusief LPG. Het motorgedeelte is niet fijn. Bijvoorbeeld: lage compressie op 1 cilinder (lektest zegt: onderblok en niet de kleppen). Op zich kun je daar mee rijden.

Echter, sinds kort doet de motor raar. Als ik vaart maak om de snelweg op te gaan of wanneer ik op de snelweg rijd, gaat de motor hakkelen in de overdrive. Terugschakelen naar 4 (ff meer toeren) bracht een week of wat geleden weer even rust. Echter, nu begint de vier ook onrustig te doen. Laatst moest ik stoppen en liet de motor stationair draaien voor een poosje en olie gecontroleerd. Daarna ging het weer een beetje. Het probleem doet zich ook voor op benzine. Grote beurt is net geweest (nieuwe olie; schone filters etc). Ook is de carburateur eind 2009 nagekeken.

Wie heeft een idee? Toch de carburateur? Valse lucht?

Heel graag jullie reactie, want eigenlijk weet ik even niet wat ik moet doen.

Groet, Erik
Antwoord
#2
Meeste carburateurproblemen zijn ontstekingsproblemen. Deze carburateurs zijn erg simpel en zeker op gas maakt het allemaal geen jota uit hoe ze er aan toe zijn.
Zeker omdat het probleem op LPG en benzine zich voordoet.

Wat voor ontsteking heb je?

Is bij deze grote beurt ook gekeken naar de klepspeling?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Marc1970 schreef:Meeste carburateurproblemen zijn ontstekingsproblemen. Deze carburateurs zijn erg simpel en zeker op gas maakt het allemaal geen jota uit hoe ze er aan toe zijn.
Zeker omdat het probleem op LPG en benzine zich voordoet.

Wat voor ontsteking heb je?

Is bij deze grote beurt ook gekeken naar de klepspeling?

Hi Marc,

Dank voor je reactie.
Ja, dat punt van LPG en carburateur: mee eens.
Ontsteking is mbv bougies. Deze zijn recent vervangen (behalve kabels). Rotor en condensator zijn ook nieuw.
Klepspeling bij grote beurt was minimaal, dus daar lijkt ook niet iets aan de hand te zijn.
Antwoord
#4
_Erik schreef:
Marc1970 schreef:Meeste carburateurproblemen zijn ontstekingsproblemen. Deze carburateurs zijn erg simpel en zeker op gas maakt het allemaal geen jota uit hoe ze er aan toe zijn.
Zeker omdat het probleem op LPG en benzine zich voordoet.

Wat voor ontsteking heb je?

Is bij deze grote beurt ook gekeken naar de klepspeling?

Hi Marc,

Dank voor je reactie.
Ja, dat punt van LPG en carburateur: mee eens.
Ontsteking is mbv bougies. Deze zijn recent vervangen (behalve kabels). Rotor en condensator zijn ook nieuw.
Klepspeling bij grote beurt was minimaal, dus daar lijkt ook niet iets aan de hand te zijn.

bougiekabels zijn het belangrijkste, lekken deze heb je een slappe vonk.

hoe heb je de klepspeling opgemeten? welke waardes heb je bij inlaat en uitlaat?
Antwoord
#5
Even een kleine update:

Vanmorgen de auto naar een garage gebracht met de vraag of ze een analyse kunnen maken. Garageman vroeg gelijk over uitlaatsysteem. Blijkbaar kan dat ook nog een rol spelen?? Vanmorgen ook even doorgetrokken in de 3. Ook dan merk je inhouden.

@242-Turbo: kabels vervangen is dus belangrijk? Zou dat kabellekken ook kunnen spelen bij droog weer (zoals nu?). Ik heb niet zelf de speling gemeten; heb de getallen niet bij de hand...
Antwoord
#6
Had je nou al naar de contactpunten gekeken?
Antwoord
#7
_Erik schreef:Even een kleine update:

Vanmorgen de auto naar een garage gebracht met de vraag of ze een analyse kunnen maken. Garageman vroeg gelijk over uitlaatsysteem. Blijkbaar kan dat ook nog een rol spelen?? Vanmorgen ook even doorgetrokken in de 3. Ook dan merk je inhouden.

@242-Turbo: kabels vervangen is dus belangrijk? Zou dat kabellekken ook kunnen spelen bij droog weer (zoals nu?). Ik heb niet zelf de speling gemeten; heb de getallen niet bij de hand...

breng je auto niet naar een algemene garage maar naar een volvo specialist of iemand die er verstand van heeft. voor jou uitlaat geldt dicht is goed.

als je oude kabels hebt kunnen ze lekken, ongeacht weertype. inhouden kan ook betekenen brandstoftekort. contactpunten ook belangrijk, zitten onder je rotor.
Antwoord
#8
242-turbo schreef:
_Erik schreef:Even een kleine update:

Vanmorgen de auto naar een garage gebracht met de vraag of ze een analyse kunnen maken. Garageman vroeg gelijk over uitlaatsysteem. Blijkbaar kan dat ook nog een rol spelen?? Vanmorgen ook even doorgetrokken in de 3. Ook dan merk je inhouden.

@242-Turbo: kabels vervangen is dus belangrijk? Zou dat kabellekken ook kunnen spelen bij droog weer (zoals nu?). Ik heb niet zelf de speling gemeten; heb de getallen niet bij de hand...

breng je auto niet naar een algemene garage maar naar een volvo specialist of iemand die er verstand van heeft. voor jou uitlaat geldt dicht is goed.

als je oude kabels hebt kunnen ze lekken, ongeacht weertype. inhouden kan ook betekenen brandstoftekort. contactpunten ook belangrijk, zitten onder je rotor.

@242-Turbo: dank voor reactie. Even een reactie:
- Wel een algemene garage; wel monteur die veel ervaring heeft met 'oude' Volvo's.
- Hmm, dus kabels vervangen zou sowieso goed zijn! Dank voor benadrukken.
- Brandstoftekort: dit kan ik niet rijmen met mijn snelwegprobleem --> 100 km/uur en zonder veel extra vermogen te vragen (cruisen en beetje versnellen) begint ie te hakkelen.
- Contactpunten ga ik checken.
Antwoord
#9
krijg ze morgen binnen: KLIK

vraag ook even de klepspelingwaardes, zijn zeer belangrijk voor het goed lopen van je blok
Antwoord
#10
Ben wel benieuwd naar de voortgang! Sinds een tijdje lijkt onze Volvo dezelfde problemen te vertonen. Hakkelen doet ie een beetje, maar wat vooral opvalt is het verdwijnen van alle vermogen voorbij "halverwege het gaspedaal".
Hou ons op de hoogte!
Volvo V70 (2001) 
Volvo 940 (1997)  Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986)  Porsche 924 (1983)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Tongue 2.3l motor in Super Polar 1993 Boet 4 172 27 August 2025, 10:35
Laatste bericht: skidje
  Motor nummer D24 edantonissen 0 99 24 July 2025, 21:05
Laatste bericht: edantonissen
  Motor blijft koud? Boet 4 531 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 886 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.330 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.109 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.772 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.733 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.778 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)