Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Sommige Volvo mensen lopen met het idee om een modernere motor te plaatsen.
De à à n om milieu redenen de ander om beter met het verkeer mee te komen.
Ikzelf behoor tot beide.
Waarom zou je als je handig bent met een oud blok blijven rijden?
Originaliteit onder de motorkap gaat verloren, is dat belangrijk?
Aan de buitenkant zie je er zo op het oog toch niets van, is dat wat hier boven staat dan belangrijk?
Voordelen: brandstof verbruik, minder onderhoud, onderdelen gemakkelijk verkrijgbaar, meer vermogen,soepeler lopend blok, LPI installatie, goede emissie eisen haalbaar, meer pk= meer fun.
Nadelen: originaliteit, veel uitzoek en aanpassingswerkzaamheden, maximaal 40% meer pk ivm rdw keuring.
Ikzelf loop met de gedachte om een 960 6 cilinder 24v met bak te monteren..update: is een 230ft geworden : 
Kan niet echt veel technische info over de ombouw vinden.
Als je nog mooie foto's hebt plaats ze gerust , kan inspiratie zijn voor ons (toekomstige) Volvo swappers. ;D
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
De 6-cilinderblokken staat niet echt bekend om hun zuinigheid. (ja ik bedoel de 6-in-lijn).
Misschien kan je er beter een zuinige TDI of een kleine turbo motor inhangen. (maar dan ga je wel erg ver met non-original)
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
vlgs mij is het blok dat hier wordt aangehaald het laatste blok uit de 960/S90, dwz het 850 blok maar dan met 1 cylinder meer? In dat geval echt prima blok!! En nee, niet superzuinig, maar dan neem dan een Corolla 1,4 oid en geen 3.0 V6 24V ;D
Het is nu trouwens een stuk makkelijker geworden om je auto met andere motor te laten keuren als ik me niet vergis. Als eea deugdelijk is gemonteerd en de remmen ed zijn aangepast op het vermogen, dan is een goedkeuring niet al te moeilijk.
Ik heb geen plaatjes bijdehand, maar deze 'swap' is meerdere keren uitgevoerd in Zweden en daar kun je zeker wat topics en foto's vinden.
Overigens zou ik mezelf liever 'swapper' dan 'swaper' noemen
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Qua techniek perfect blokje.
Qua zuinigheid zou je wellicht een andere keuze maken :  .
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
tsja, zuinigheid en 3.0 6 cilinder is altijd relatief. de basis van de 6 cilinder moet op zich wel zuinig kunnen zijn (hoge compressie etc).
De RDW heeft de regels weer aangepast, nadat er een aantal idioten zijn geweest die V8 conversies deden in auto's met standaard trommelremmen rondom etc. Die hebben het dus voor ons verpest, met een 240 heb je degelijke remmen.
Maarja, met een goede B230F is 1:10-1:12 ook geen enkel probleem.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 726
Topics: 9
Lid sinds: Jul 2009
Ga maar is zoeken op http://www.garaget.org en dan op 240,242,244,245 T6 dan kom je al genoeg voorbeelden tegen.
Alleen vraag ik me soms wel af hoe streng die keuringen in Zweden eigenlijk zijn, het lijkt wel een soort Engeland
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Ticcie schreef:vlgs mij is het blok dat hier wordt aangehaald het laatste blok uit de 960/S90, dwz het 850 blok maar dan met 1 cylinder meer? In dat geval echt prima blok!! En nee, niet superzuinig, maar dan neem dan een Corolla 1,4 oid en geen 3.0 V6 24V ;D
Het is nu trouwens een stuk makkelijker geworden om je auto met andere motor te laten keuren als ik me niet vergis. Als eea deugdelijk is gemonteerd en de remmen ed zijn aangepast op het vermogen, dan is een goedkeuring niet al te moeilijk.
Ik heb geen plaatjes bijdehand, maar deze 'swap' is meerdere keren uitgevoerd in Zweden en daar kun je zeker wat topics en foto's vinden.
Overigens zou ik mezelf liever 'swapper' dan 'swaper' noemen  Dat blok bedoel ik!, loopt echt als een speer en ziet er strak uit.
Maar wat voor automaatbakken zijn er in omloop voor dat blok? of beter welk blok past er zo achter en waarbij ik mijn wagen niet al te veel hoef om te bouwen.
Wat de bedrading betreft, zal ook wel weer een feestje worden 
Uitlaat spruitstuk tot eerste demper zal denk ik ook zelf gemaakt moeten worden.
Welke moderne remklauwen passen op mijn 264 om hem met meer pk's te stoppen?
Kort gezegd, veel vragen nu de praktische oplossingen in begrijpelijke en duidelijke taal nog ;D
Als de upload map weer leeg is zal ik wat voorbeeld foto's plaatsen.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
DopdeDouwer schreef:Jullie hebben beide hetzelfde idee:
http://volvolvo.nl/smf/index.php/topic,7624.0.html Zag het net ook! en heb ook al ge antwoord, leuk toch!
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
Zuurstar schreef:DopdeDouwer schreef:Jullie hebben beide hetzelfde idee:
http://volvolvo.nl/smf/index.php/topic,7624.0.html Zag het net ook! en heb ook al ge antwoord, leuk toch! 
ik dacht dat jij tijd tekort had voor zo'n project....
|