Berichten: 493
Topics: 51
Lid sinds: Mar 2006
RING GEAR Volvo 140 1967-1974
http://www.swedishautoparts.com/140/volv...skets.html
van die site van marc, v50 is geen 140!
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nee een V50 is geen 140, is zelfs geen Volvo.
Maar het ging me erom dat ik een hele poos terug had geschreven dat je een flexplaat niet aan de starterkrans kan lassen, en dat ik vlak daarna een plaat zag die wel degelijk gelast was.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 493
Topics: 51
Lid sinds: Mar 2006
ik dacht eerst dat het om een gewoon vliegwiel ging, even in de haynes gekeken , er staat wel een plaatje van.
ik dacht dat zo te zien op die plaat de starterkrans op dezelfde wijze was bevestigd, dat staat niet echt precies in de haynes.
lijkt me wel eigenlijk..
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
[img width=800 height=600]http://img504.imageshack.us/img504/3953/flexplaat.jpg[/img]
Dit is de flexplaat van een B20, de starterkrans zit met een paar flinke klinknagels aan een ronde plaat vast. In dit geval zijn de gaten van die klinknagels uitgelubberd, kan gebeuren.
De dikke ring bij de N is de adapter, die in het gat van de krukas gaat waar normaal het toplager zit. De schijven met zes gaten zitten voor en achter de flexplaat.
De koppelomvormer zit met vier bouten hieraan vast, deze bouten kan (moet) je losdraaien om bak en blok te scheiden. Verwijder hiervoor het aluminium verbindsstuk tussen blok en bak, dan zie je de bouten langskomen als je de krukas verdraait.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 493
Topics: 51
Lid sinds: Mar 2006
kijk, dat is duidelijk anders dan bij een vliegwiel, plaatjes doen het goed,
tja, als de krans eraan vastgeklonken is dan zal het wel een andere flexplaat worden, een nieuwe krans krijg je er zelf vast niet opgemonteerd.. :-\
Gilles
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Berichten: 160
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2008
Marc1970 schreef:[img width=800 height=600]http://img504.imageshack.us/img504/3953/flexplaat.jpg[/img]
Dit is de flexplaat van een B20, de starterkrans zit met een paar flinke klinknagels aan een ronde plaat vast. In dit geval zijn de gaten van die klinknagels uitgelubberd, kan gebeuren.
De dikke ring bij de N is de adapter, die in het gat van de krukas gaat waar normaal het toplager zit. De schijven met zes gaten zitten voor en achter de flexplaat.
De koppelomvormer zit met vier bouten hieraan vast, deze bouten kan (moet) je losdraaien om bak en blok te scheiden. Verwijder hiervoor het aluminium verbindsstuk tussen blok en bak, dan zie je de bouten langskomen als je de krukas verdraait.
Carlo is voor mij bezig met het ombouwen van m'n 244 van handbak naar automaat en (ik heb het zelf nog niet gezien) volgens alle informatie die ik nu heb mis ik "de dikke ring bij de N op deze foto"...
Heeft iemand deze ring liggen, of een sloper met een automaat waar de ring uitgehaald kan worden?
Helaas geen Volvo meer..
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zoals je ziet heb ik die adapterring voor een B20-BW35 flexplaat, die zou zo maar hetzelfde kunnen zijn. Helaas zit-ie onderop de stapel met loodzware kisten en kan ik er nu even niet bij om te meten
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
even de afmetingen: 35mm buitendiameter, 11mm dik, 19mm binnendiameter
origineel toplager is 35mm buitendiameter, 11mm dik, 16mm binnendiameter
iemand ervaring met het uitboren van het toplager?
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Uitboren niet maar je kan hem er met nat WC papier hydraulisch uitdrukken. Prop in olie gedrenkt WC papier in het gat, en blijven aandrukken met een ongeveer passende drevel, als het vol zit sla je de drevel in het gat en pers je het toplager eruit.
De binnendiameter van de adapter is groter want de ingaande as vd automaat is dikker. ALs ik zo eens naar mijn foto's kijk is de ring 7-8 mm dik en het gat 19-20 mm groot.
De buitendiameter is net als het toplager 35 mm, maar omdat de flexplaat er klem op moet zit er een verkleining op het ene uiteinde naar ca. 30 mm.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
nee nee, ik bedoel met uitboren het gat van 16mm naar 19mm maken
probleem lijkt opgelost, misschien lag het antwoord de hele week al voor mij neus... :-X :-X :-X morgen daarover meer