Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
welke motor kan en mag in een 264 GLE
#1
Welk blok past en mag van een ander merk buiten het blok van de 760 (v6 of v8) in een 264, en vanaf welk bouwjaar tot welk bouwjaar kan dat zonder een al te grote verbouwing?
Past er bijvoorbeeld een amerikaans blok in ( V6 of V8), en kan hij dan makkelijk op LPG?
M.vr.gr. Paul
Antwoord
#2
Het makkelijkst is om een B27, B28 of B280 te zoeken. Dat zijn eigenlijk de zelfde motoren (V6) als die er nu in liggen.
Het moeilijkste zit 'm in de electische aansluiting.

Voor het plaatsen van een V8 moet je heel wat wieltjes zelf uitvinden en het vervolgens ook nog laten keuren door de RDW.
Antwoord
#3
Geachte heer

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw personenauto. Hierop geef ik u graag een antwoord.


Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).


In gebruik genomen voor 1 januari 1998:
Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.


In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.
Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is dat er testen moeten worden uitgevoerd.


In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt



Kosten:

De kosten voor een wijziging van de constructie van een voertuig bedragen De kosten kunnen varieren van ? 25,- t/m ? 75,-. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#4
Dank u !

M.vr.gr. Paul
Antwoord
#5
Er is tenminste een Volvo 284 op de planeet, en wel in Nieuw-Zeeland (denk ik aan de site te zien):

http://www.volvoadventures.com/284V8spec.html

Overigens kom je op de Amerikaanse eBay ook af en toe 240s tegen met een V8 blok, maar dat is altijd huisvlijt. In de VS is het van staat tot staat verschillend wat je wel en niet mag modificeren aan een auto.
Antwoord
#6
Er zijn waarschijnlijk meerdere mensen die je straffeloos zijn voorgegaan met een b280e. GÃÃn idee of het moeilijk is maar het feit dat er voorbeelden zijn helpt je zeker, enne.... de RDW ziet geen verschil.
960 3.0 '95<br />265 1980<br />262c`80....(castraat)
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 169 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 417 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 556 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 960 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 825 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.390 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 949 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.077 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.469 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.537 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)