Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor te warm. Nogmaals Advies gevraagd. RUILEN OF REPAREREN???
Dat is hier net zo.. Voordat de thermostaat opengaat, gaatie iets boven het midden en zodra de thermostaat opengaat, staat de naald op 9 uur.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
Toch nog een vraag over het patroon van de temperatuurmeter.
Zoals eerder gemeld, de thermostaat is vervangen, de temperatuur blijft mooi op 9 uur bij het rijden maar in de opwarmfase loopt ie toch eerst behoorlijk op. Nu niet meer tot in het rood maar wel tot net daaronder. Het lijkt dat er eerst druk opgebouwd wordt om daarna weer af te nemen en tot normale waarden te komen. Dit gebeurt in de eerste 5 km na de koude start en alleen als de motor volledig is afgekoeld.

Motor heeft GEEN koelvloeitstoflekkage

Zou het kunnen dat de waterpomp wat mankeert. Schoepen beschadigd?????
Koppakking lek?. Geen olie in watertank en geen drap in de vuldop olie. ???
Verstopping of gedeeltelijke verstopping in koelsysteem. ?
Iets met de verdamper. ?

Graag nog wat advies vanuit vergelijkbare ervaringen.
[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Antwoord
Jongens, jongens, jongens toch!
Klacht duid 100% op een haperende thermostaat en niets
Keep them old tanks rollin'
Antwoord
twaintje schreef:Jongens, jongens, jongens toch!

Is vervangen, zit een nieuwe in. Patroon blijft het zelfde alleen minder extreem als met de oude thermostaat.
[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Antwoord
Ik heb ongeveer het zelfde probleem gehad. Mijn radiateur was lek. Het was een piepklein lekje dat alleen zichtbaar was bij hoge toerentallen. Dan druppelde ie iets. Als ik rustig reed bleef zelfs het koelwaterniveau goed op pijl. Het liep alleen vrij snel het expansievat uit als de motor uit was.
Ik heb sinds het vervangen van de radiateur geen problemen meer. De temperatuur schommelt veel minder en slaat minder uit.
Antwoord
MichielMaas schreef:

Is vervangen, zit een nieuwe in. Patroon blijft het zelfde alleen minder extreem als met de oude thermostaat.

Kun je het patroon wat gedetailleerder beschrijven? Het klinkt nog steeds alsof de thermostaat te laat of te traag opent maar met een nieuwe thermostaat is dat bijna uitgesloten. Het enige wat nog zou kunnen is dat de thermostaat wel opent maar er in eerste instantie geen koud water uit de radiateur in het blok terecht komt. Dat kan komen door een (forse) versperring in de radiateur of een van de slangen (als de thermostaat begint te openen, is de doorstroming laag, en wordt door de versperring geblokkeerd, als de thermostaat later helemaal open gaat is er meer doorstroming en kun je de stromingsweerstand overwinnen. Of je hebt te weinig koelvloeistof, en de retourslang van de radiateur bevat alleen maar lucht in eerste instantie, maar dat ze je moeten merken aan andere dingen. Het laatste wat ik me voor kan stellen is dat er rond de thermostaat wat verkalking zit, en dat de thermostaat wordt afgeschermd van warm water. Dan reageert de thermostaat pas als er een flink temperatuursverschil ontstaat.
Antwoord
WvR schreef:
MichielMaas schreef:

Kun je het patroon wat gedetailleerder beschrijven? Het klinkt nog steeds alsof de thermostaat te laat of te traag opent maar met een nieuwe thermostaat is dat bijna uitgesloten. Het enige wat nog zou kunnen is dat de thermostaat wel opent maar er in eerste instantie geen koud water uit de radiateur in het blok terecht komt. Dat kan komen door een (forse) versperring in de radiateur of een van de slangen (als de thermostaat begint te openen, is de doorstroming laag, en wordt door de versperring geblokkeerd, als de thermostaat later helemaal open gaat is er meer doorstroming en kun je de stromingsweerstand overwinnen. Of je hebt te weinig koelvloeistof, en de retourslang van de radiateur bevat alleen maar lucht in eerste instantie, maar dat ze je moeten merken aan andere dingen. Het laatste wat ik me voor kan stellen is dat er rond de thermostaat wat verkalking zit, en dat de thermostaat wordt afgeschermd van warm water. Dan reageert de thermostaat pas als er een flink temperatuursverschil ontstaat.

Het speelt ALLEEN in de opwarmfase. Rijdend begint de temperatuur langzaam op te lopen maar gaat door tot net onder het rood om kort daarna te zakken tot 9 uur. daarna is de naald stabiel en is er nagenoeg geen beweging waarneembaar. Het gebeurt daarna niet meer tenzij de motor volledig is afgekoeld.
Aan een verstopping heb ik ook aan gedacht. Wat zijn de bekende plekken in het systeem waar verkalking of verstopping voorkomt?
Antwoord
Tòch gwoon de thermostaat blijven verdenken.
In m'n vorige mail. waar overigens een stuk text weggevallen was, had ik al aangegeven dat ik hetzelfde probleem had en dat pas bij de 3e thermostaat alles naar behoren functioneerde.
Verder geen van al de veronderstelde problemen, gewoon 2x een rotthermostaat (weldegelijk nieuwe dingen) toegestuurd gekregen.
Er is nogal wat NOS (new old stock) in omloop en blijkbaar doet dat lang liggen de spullen niet altijd goed.
Heb zoiets ook al eens meegemaakt met nieuwe bougies, was er toch mooi eentje kapot, ga maar zoeken want dat verwacht je toch niet!!
Ik heb er nu een thermos in van 88graden van de klassieke mini, moet je alleen de rubber òmzetten want die zit er bij de mini niet bij!
Voor de zomer kun je opteren voor 84 of 82 graden.
Wil je helemaal zÃker zijn, monteer dan een electrofan van een Peugeot 205 (want die blaast) vóór je radiator, kun je aansturen dmv een klixon van 70 graden in het retourwater (moer op stukje buis lassen en in de retourleiding van de radiator plaatsen).
Als het om een B20 gaat, zit de voeler boven op de cilinderkop aan de kant van het schutbord, kontroleer even of de stekkerverbinding goed contact maakt.

doeiiiii
Keep them old tanks rollin'
Antwoord
Nou een hoop info en tips. dank je wel. Ik check nog even de voeler en anders toch maar even de themostaat controleren in een pannetje kokend water. En anders weer vervangen.
Ik kan weer even vooruit.
Veel dank. Big Grin
Antwoord
Omdat ik een vergelijkbaar probleempje heb gehad (weliswaar minder heftig als het jouwe) even mijn 2 centjes en wat bij mij heeft gewerkt: De thermostaat zit bovenin het blok. Zit er nu wat lucht in het systeem, dan blijft dat bovenin hangen (m.a.w. onder je thermostaat). Hij reageert dan minder direct (op warme lucht opent hij minder snel dan op koelvloeistof) en gaat dus later open. Je temp.zender zit daar niet en geeft de motortemperatuur goed weer. Als de thermostaat dan wel opent, wordt de luchtbel "doorgespoeld" en hangt de thermostaat in de waterstroom. Geen problemen meer.
Bij motor uit en afkoelen krijgt de nog aanwezige lucht weer alle gelegenheid zich onder de thermostaat te verzamelen en begint het verhaal opnieuw. Nu zou normaal gesproken de doorgespoelde lucht naar het expansievat afgevoerd moeten worden, maar je gaf al aan (en dat was bij mij ook zo) dat het systeem niet (lekker) op druk kwam. Ik denk dat het daar mis gaat. Tot zover de theorie (en niet meer dan dat.... Wink ).

Ik heb een stuk met de auto gereden en eenmaal op temperatuur de auto draaiend voor de deur gezet. Even de bovenste slang van de thermostaat naar de radiator in de gaten gehouden en toen de thermostaat opende (De slang wordt ineens fors heter) de slag eens lekker gemasseerd (i.e. flink knijpen en lossen) Ik hoorde de lucht door de slang en radiator borrelen.

Mijn meter doet het nog iets (hij loopt zo'n 2 mm hoger dan halverwege) en blijft daarna keurig op de helft hangen. De kachel doet het ook beter. Die werkte wel, maar wordt nu een stuk heter. (Daar zat ik echt op te wachten....... De kachelthermostaat heeft het bij mij nooit goed gedaan) Ik zal het trucje dus nog eens proberen. De motor komt sindsdien wel sneller op temperatuur.

Deze auto's zouden zelfontluchtend moeten zijn, maar ik heb er geen 100% vertrouwen meer in.
`88 245, B230K, M47
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 314 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 511 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.049 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 950 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.476 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.139 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.496 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.527 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 5.980 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.552 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)