Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Schuddende motor, auto schudt mee
#1
De motor van de 240 van mijn ouders schudt stationair nogal. Het is een 1993 B230FD met ongeveer 3 ton op de klok.
Pas vervangen; d-riem, spanrol, waterpomp, bougies, bougiekabels, rotor, verdeelkap, olie+filter, luchtfilter. EGR leidingen zijn gereinigd. Nu schudt de motor zodanig veel, dat de hele auto meeschudt, en dit is erg irritant als je bijvoorbeeld voor het verkeerslicht staat. De pook schudt ook behoorlijk.

Om e.e.a. te verduidelijken heb ik een filmpje gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=ufzxrLMcu0U

Wie weet waar ik moet zoeken? De motorsteunen 'hangen' al wel een beetje; is het opgelost door deze te vervangen? Ik vermoed van niet, er moet een oorzaak zijn dat het blok wiebelt.

Ohja, filmpje is gemaakt met warme motor en nee, de motor heeft tijdens stationair nooit de neiging om uit te vallen. Prestaties lijken ook in orde, geen foutcodes en keurige CO enzo.

Uiteraard heb ik de zoekfunctie al geprobeerd, maar daar komen zoveel verschillende oorzaken naar boven, dat ik er niet echt veel wijzer van wordt.
Antwoord
#2
Met de motorsteunen vervangen los je het niet op denk ik .
In het filmpje kun je horen dat de motor stationair wat hapert.
Antwoord
#3
Wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld? Uit eigen ervaring gebleken dat "verlopen" klepspeling dit beeld geeft. (bedoel dus na stellen schudden over Smile)

http://volvolvo.nl/smf/index.php/topic,7...#msg117497
245DL 1980 USA
Antwoord
#4
Ben erg benieuwd wat de oplossing wordt ..Die van mijn loopt precies het zelfde. "Injector rubbers "heb ik al vaak voorbij horen komen. Ik blijf je volgen ! suc6
Volvo 240 GLE 1983 -121.000 KM<br />http://www.mijnalbum.nl/Album=YNI4JZ4D
Antwoord
#5
lars1979 schreef:Ben erg benieuwd wat de oplossing wordt ..Die van mijn loopt precies het zelfde. "Injector rubbers "heb ik al vaak voorbij horen komen. Ik blijf je volgen ! suc6


Da's waar ook, die injector rubbertjes doen ook veel. Voor een paar euro en een uurtje doe het zelf sleutelen deze mogelijke mede oorzaak ook geëlimineerd.
245DL 1980 USA
Antwoord
#6
Dat is nog niet eens heel erg schudden. Kleppen stellen is belangrijk, per 'reeks' (in/uit) mag er hooguit 0,10 mm verschil inzitten.
Meten is weten in deze. Dat hoeft helemaal niks te kosten, als je rustig aan doet komt de klepdekselpakking heel mee met het deksel.

Deze LH rubbertjes zijn niet zo kritisch als de K-jet rubbertjes.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Marc1970 schreef:Deze LH rubbertjes zijn niet zo kritisch als de K-jet rubbertjes.

Scherp opgemerkt Marc1970 dat van de K-jet, want daar heb ik inderdaad mijn ervaring opgedaan.
245DL 1980 USA
Antwoord
#8
Marc1970 schreef:Kleppen stellen is belangrijk, per 'reeks' (in/uit) mag er hooguit 0,10 mm verschil inzitten.

Gisteravond de klepspeling opgemeten. Denk dat het wel goed is, want gemiddeld zaten ze zo tussen de 0.35 en 0.40mm. Uitersten waren 0.30 en 0.45mm. Per reeks zat er nergens meer dan 0.10mm verschil in. Reden om te stellen, of is dit nog goed genoeg?

Verder heb ik de vacuumslangen tussen carterontluchting en vlamdover en van vlamdover naar inlaatspruitstuk vervangen. De eerste had een scheur en de 2e was helemaal hard geworden. Andere slangen zijn nog redelijk soepel en/of zitten vast met kabelklemmen.
Ook brandstoffilter vervangen. Injectoren schoongemaakt en rubber ringen ingevet, niet vervangen door nieuw. Stationaire hulpluchtregelaar gereinigd, slang tussen LMM en inl.spruitstuk schoongemaakt.

Hij loopt op het gehoor wel aardig stationair nu, maar je ziet het blok nog wel onregelmatig wiebelen. Waar kan ik verder nog kijken?
Toch kleppen stellen? Injectoren vernieuwen? Of alleen de ringetjes?
Antwoord
#9
Heb je het gasklephuis al eens afgesteld? Een deel van het stat. komt van de minimale opening vd gasklep, de rest wordt bijgeregeld door de ECU: http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/En...Adjustment

Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Eventueel kun je denken aan de bougiekabels. Even meten of de weerstand van de kabels hetzelfde zijn.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 315 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 511 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.050 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 951 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.478 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  schuddende b23e pepijnwk 33 10.200 17 March 2023, 21:05
Laatste bericht: pepijnwk
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.139 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.497 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.552 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.294 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)