8 March 2010, 21:57
Beste mede-Volvo liefhebbers,
Mijn ouders hebben 3 weken terug een 240 uit 1994 gekocht. In 2004 geimporteerd uit Duitsland, B230FD blok met handbak. Geen historie, was niet in het bezit van liefhebber, achterstallig onderhoud etc. Hij koste dan ook erg weinig.
Al toen we gingen kijken bij de verkoper viel me op dat de waterpomp lekte en dat de voorzijde van het blok enorm smerig was.
Vanwege het ontbreken van de historie en de lekkende waterpomp zijn we direct aan de slag gegaan met het vervangen van de distrbutieriem, de spanrol, de 3 afdekkappen van de riem (die waren helemaal naar de Filistijnen) en de waterpomp.
Eerst heb ik alles van de voorzijde van het blok verwijderd en de boel maar eens goed schoongemaakt, o.a. met remmenreiniger. Dat werkt heel goed maar is achteraf misschien niet zo verstandig geweest ivm rubbers.
Na alles weer gemonteerd te hebben zag het er dus weer glanzend schoon uit. Het blok draait weer heerlijk. Na een kort testritje viel me op dat er een vloeistof lekt. Dit zag ik bovenop de waterpomp lekken, het kwam dus van boven de waterpomp. Het was vettig en had de kleur van nieuwe motorolie, wat kan kloppen want dat is ververst. Aangezien de klepdekselpakking mooi dicht is, lijkt het me het meest aannemelijk dat het de voorste nokkenaskeerring is.
Vraag: Is dat zelf te vervangen, hoe doe je dat, wat kosten de onderdelen precies?
Ik heb ik de vraagbaak gekeken, maar daar werd ik niet echt wijzer van...
Mijn ouders hebben 3 weken terug een 240 uit 1994 gekocht. In 2004 geimporteerd uit Duitsland, B230FD blok met handbak. Geen historie, was niet in het bezit van liefhebber, achterstallig onderhoud etc. Hij koste dan ook erg weinig.
Al toen we gingen kijken bij de verkoper viel me op dat de waterpomp lekte en dat de voorzijde van het blok enorm smerig was.
Vanwege het ontbreken van de historie en de lekkende waterpomp zijn we direct aan de slag gegaan met het vervangen van de distrbutieriem, de spanrol, de 3 afdekkappen van de riem (die waren helemaal naar de Filistijnen) en de waterpomp.
Eerst heb ik alles van de voorzijde van het blok verwijderd en de boel maar eens goed schoongemaakt, o.a. met remmenreiniger. Dat werkt heel goed maar is achteraf misschien niet zo verstandig geweest ivm rubbers.
Na alles weer gemonteerd te hebben zag het er dus weer glanzend schoon uit. Het blok draait weer heerlijk. Na een kort testritje viel me op dat er een vloeistof lekt. Dit zag ik bovenop de waterpomp lekken, het kwam dus van boven de waterpomp. Het was vettig en had de kleur van nieuwe motorolie, wat kan kloppen want dat is ververst. Aangezien de klepdekselpakking mooi dicht is, lijkt het me het meest aannemelijk dat het de voorste nokkenaskeerring is.
Vraag: Is dat zelf te vervangen, hoe doe je dat, wat kosten de onderdelen precies?
Ik heb ik de vraagbaak gekeken, maar daar werd ik niet echt wijzer van...