Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olielekkage nokkenaskeerring?
Beste mede-Volvo liefhebbers,

Mijn ouders hebben 3 weken terug een 240 uit 1994 gekocht. In 2004 geimporteerd uit Duitsland, B230FD blok met handbak. Geen historie, was niet in het bezit van liefhebber, achterstallig onderhoud etc. Hij koste dan ook erg weinig.

Al toen we gingen kijken bij de verkoper viel me op dat de waterpomp lekte en dat de voorzijde van het blok enorm smerig was.
Vanwege het ontbreken van de historie en de lekkende waterpomp zijn we direct aan de slag gegaan met het vervangen van de distrbutieriem, de spanrol, de 3 afdekkappen van de riem (die waren helemaal naar de Filistijnen) en de waterpomp.
Eerst heb ik alles van de voorzijde van het blok verwijderd en de boel maar eens goed schoongemaakt, o.a. met remmenreiniger. Dat werkt heel goed maar is achteraf misschien niet zo verstandig geweest ivm rubbers.

Na alles weer gemonteerd te hebben zag het er dus weer glanzend schoon uit. Het blok draait weer heerlijk. Na een kort testritje viel me op dat er een vloeistof lekt. Dit zag ik bovenop de waterpomp lekken, het kwam dus van boven de waterpomp. Het was vettig en had de kleur van nieuwe motorolie, wat kan kloppen want dat is ververst. Aangezien de klepdekselpakking mooi dicht is, lijkt het me het meest aannemelijk dat het de voorste nokkenaskeerring is.

Vraag: Is dat zelf te vervangen, hoe doe je dat, wat kosten de onderdelen precies?
Ik heb ik de vraagbaak gekeken, maar daar werd ik niet echt wijzer van...
Antwoord
Tandwiel vd nokkenas halen, de eerste houder vd nokkenas eraf halen, nieuwe keerring erop, alles weer terug. Die nokkenashouders zitten niet te strak vast.
Het boutje wat het tandwiel op de nokkenas houdt zit wel vrij vast, je moet het tandwiel tegenhouden met iets. Markeer de riem en het tandwiel en verdraai niks, anders gaat je timing naar de filistijnen.

Heeft de FD een distributieriem met ronde tanden?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc, bedankt voor je reactie. Van de ronde tanden, dat weet ik niet. In mijn beleven was deze riem gelijk aan de riem van een B200EA, zoals die in mijn ex-360 zat. Als ik moet kiezen tussen 'afgerond' of 'hoekig' dan zou ik afgerond zeggen.

de eerste houder vd nokkenas, zit deze aan de buitenzijde van het blok? Moet het kleppendeksel eraf? En dan dus houder verwijderen, oude keerring eruit pulken en nieuwe erin drukken en houder weer vastzetten? Is dat alles?

Nokkenastandriemwiel heb ik al losgehad, bij het schoonmaken van de voorkant van het blok. Heb hem toen tegengehouden met die Timen Tool, ideaal. Geleend, dus nu is ie weer weg. Misschien toch maar zelf aanschaffen.
Antwoord
De voorste houder, deze is ook de bovenste helft van het keerringhuis. Het deksel moet eraf, dan zie je het vanzelf.
Je kan er ook voor kiezen de nokkenas wat omhoog te laten komen (dan zit de keerring minder klem) of helemaal eruit te halen, haal houders 1 3 en 5 weg, en los houder 2 en 4 stapje voor stapje (dit om te voorkomen dat de nokkenas de houders beschadigd).

Als je toch zover bent kan je ook de klepspeling meten (eerst) en klepstelplaatjes meten (die liggen dan voor het oprapen), en zo nodig vervangen.
Antwoord
Ok, bedankt. Ik zal er binnenkort eens naar kijken.
Antwoord
Hoe ver/diep moet je de keerring eigenlijk doen?
Ik heb de mijne vorig jaar (of 2 jaar terug) vervangen bij de kopwissel maar droog. Dus na een tijdje begon hij te lekken. Aangezien de bodem nu vet genoeg is wil ik 'm maar vervangen en in 1 keer goed.
Mocht een as ingesleten zijn kan je de keerring dan ongestraft een stukje naar voor of achter doen?
Antwoord
Je kan de meest verse plek op de nokkenas uitzoeken (zolang je hem niet tegen het oliedraingat duwt natuurlijk). Er is ruimte voor wel twee keerringen, maar dat mag dan weer niet.
Antwoord
Dank je. Destijds was het er een uit een scandix koppakking set. Is een originele aan te raden boven scandix?
Antwoord
Ik heb er twee liggen, 1 originele van Goetze uit een afgereden B21 en 1 van Scantech. Die van Goetze is dikker, zwaarder en veerkrachtiger, ws. gemaakt om 30 jaar dienst te doen in een boortoren op de Noordzee, maar die zijn nu niet meer te koop (heet tegenwoordig Federal Mogul).
Die van Scantech en alle andere aftermarket doedah's zijn gemaakt om geld te verdienen en zullen het 10 jaar doen, moet ook genoeg zijn toch?

Volvo haalt ze nu bij Corteco CFW/Simmerring zo te zien, navenant duurder: http://www.fcpeuro.com/products/volvo-fr...-6842273-1
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielekkage peilstokhouder B200f. polestar-volvo 5 3.790 20 May 2019, 10:19
Laatste bericht: polestar-volvo
  Olielekkage, maar waar? Grey240Polar 22 13.645 18 May 2019, 09:33
Laatste bericht: Grey240Polar
  Olielekkage klepdeksel Volvo For Life 9 8.521 29 July 2016, 20:06
Laatste bericht: skidje
  Olielekkage Volvo 240, maar waar? Erikvolvolvo 1 3.301 28 May 2016, 16:55
Laatste bericht: Dopski
  olielekkage DanielR 4 3.646 31 August 2015, 14:45
Laatste bericht: Marc1970
  Olielekkage Rob 14 8.787 14 September 2014, 23:51
Laatste bericht: A_A
  Problemen met olielekkage Nicolaas H 5 3.448 18 April 2013, 12:08
Laatste bericht: Potvisboer
  olielekkage deel 4 (PCV?) Jeroen V 0 1.551 10 March 2012, 16:29
Laatste bericht: Jeroen V
  olielekkage, oorzaak brandstofpomp? Jeroen V 17 12.097 5 May 2011, 19:07
Laatste bericht: Jeroen V
  Olielekkage erger na vervangen klepdeksel pakking Jeroen V 14 9.022 4 March 2011, 20:03
Laatste bericht: 345GLS

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)