Berichten: 23
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Hoi Allemaal,
In de afgelopen koude periode was het voor mij noodzakelijk om mijn accu te vervangen voor een nieuwe.
Tot mijn stomme verbazing blijkt dat sinds dien het verbuik op lpg iets gezakt is van ongeveer een op zeven naar een ruime een op acht.
Nu is dit mischien niet heel veel verschil maar bijzonder vind ik het wel.
Is er iemand die dit kan verklaren??
Groetjes,Archer
Berichten: 1.724
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Archer,
geen idee hoe het komt.
Maar van 1:7 naar 1: 8 is wel een aanzienlijke verbetering: je doet dan ruim 14% meer kms per liter!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Leuk resultaat, maar dat een accu zoveel verschil maakt is onwaarschijnlijk.
Eerst had je voor 1 km 0,143 L gas nodig nu nog maar 0,125, als de accu verantwoordelijk was voor het verschil consumeerde deze maar liefst 0,018 L gas per km, dat is 500 kJ energie (26 MJ/L LPG). Stel dat je 42 seconde deed over die km (90 km/h), dan gaf je accu een vermogenverlies van 500/42= 11,9 kW continu. Dat is een lekkere verwarming voor je hele huis.
Een 55 Ah accu bevat 2400 kJ aan energie, je accu zou in 2400/11,9= 200 seconde leeglopen, da's 3 minuten. De accu zou ter plekke in rook opgaan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 23
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Hoi
Ik begrijp het ook niet,het enige wat ik mij kan indenken is dat de accu zoveel stroom vroeg dat er een te lage boordspanning als gevolg was waardoor de gascomputer en daarmee dan ook de stappenmotor op de verdamper minder functioneerde.
En mijn rekenmachine liegt niet ;D
Groetjes,Archer
Berichten: 23
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Hoi Funsdaf,
Ja dat is mogelijk ware het niet dat in de week ervoor de accu er al eerder een keer uitgeweest is en dit toen niet een lager verbruik gaf.
Ik heb ook al allerlei opties zitten bedenken en afgestreept maar begrijpen doe ik het niet.
Vervelend vind ik het trouwens niet ;D
Groetjes,Archer.
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Marc1970 schreef:Leuk resultaat, maar dat een accu zoveel verschil maakt is onwaarschijnlijk.
Eerst had je voor 1 km 0,143 L gas nodig nu nog maar 0,125, als de accu verantwoordelijk was voor het verschil consumeerde deze maar liefst 0,018 L gas per km, dat is 500 kJ energie (26 MJ/L LPG). Stel dat je 42 seconde deed over die km (90 km/h), dan gaf je accu een vermogenverlies van 500/42= 11,9 kW continu. Dat is een lekkere verwarming voor je hele huis.
Een 55 Ah accu bevat 2400 kJ aan energie, je accu zou in 2400/11,9= 200 seconde leeglopen, da's 3 minuten. De accu zou ter plekke in rook opgaan.
met alle respect maar jij hebt veel tijd over ;D ;D ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Tijd zat, en ik zoek graag wat uit af en toe.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 23
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Aan de accu zal het niet liggen want die is van VARTA  .Het resetten heb ik al wel eens eerder gedaan maar dat maakte geen verschil.
Nogmaals ik begrijp het ook niet maar het is toch echt zo,vanavond weer getankt en weer uitgerekent omdat ik aan mijzelf begon te twijfelen en kwam weer op een keurige 1:8 uit.
Het enige verschil wat er is is dat de nieuwe accu van een wat zwaarder type is.
Groetjes,Archer
Berichten: 1.724
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Levert deze een beteer vonk of zo?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
accu's leveren alleen startspanning, de rest wordt door je dynamo geregeld, je vonk komt uit je bobine...
|