Berichten: 909
Topics: 51
Lid sinds: Mar 2005
ja hOOR! vanochtend had ik het.
Verzopen motor.
gisteren 98 excellium getankt en Loodvervanger er in gegooid
vanochtend slecht starten. En dus helemaal verkeerd (pompen)
ongeveer 200 m gereden
en nu ben ik op de fiets op mijn werk..
of zou het aan de brandstof liggen?
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Als je 200 m gereden hebt ben je toch gestart lijkt me. Zodra de motor loopt kan je met dit warme weer de choke na gebruik meteen weer terugduwen. Die dingen zijn gemaakt om te starten bij -20.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.304
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
Ik denk dat het 200 mtr fietsen is naar z'n werk.
Groeten van Frans
Berichten: 909
Topics: 51
Lid sinds: Mar 2005
Maar nu:
gewoon laten staan en straks weer proberen of moet ik nog handelingen uitvoeren om m op gang te krijgen?
Zoals bougies er uit etc.
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die benzine is nu allang verdampt/opgelost in je motorolie. Uithuilen en opnieuw beginnen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
inderdaad pedal to the metal!
Dus niks boegies/vlotterkamer schoonmaken.
Heb hem vandaag zelfs nog een paar keer express laten verzuipen om het te testen.
Alleen die uitlaatgassen, alsof je tijdens benzine overhevelen per ongeluk een slok binnen hebt gekregen.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Diep inhaleren, je hebt er voor betaald tenslotte.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 909
Topics: 51
Lid sinds: Mar 2005
En geeft hele fijne neveneffecten.
Anyway, starten ging goed natuurlijk.
Toch maar het boekje bij gepakt :
Boven +10 °C choke ¾ uittrekken
Onder +10 °C choke helemaal uittrekken.
in beide gevallen:
Geen gas geven. Starten en pedaal langzaam intrappen totdat hij pakt.
nooit pompen met het gaspedaal.
En daarna langzaam choke terugduwen totdat de motor mooi loopt.
Nooit een koude motor laten razen.
En de choke nooit langer gebruiken dan noodzakelijk.
Zo staat het er ongeveer.
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
Berichten: 92
Topics: 15
Lid sinds: Jun 2009
Ik moet de motor laten 'razen' 's ochtends, anders pruttelt 'ie een paar keer en valt 'ie uit. Als 'ie nog niet uitvalt als ie nog stil staat, valt 'ie wel uit als ik weg rij... enig idee waar dat dan aan ligt?
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Als je de choke HELEMAAL uittrekt moet ie in principe blijven lopen,ook als je wegrijdt.
Anders moet je even kijken of de afstelling van de chokekabel aan de carburateur goed is.