Wederom een heule domme vraag misschien...
M'n auto staat vaak een week of langer stil en nu het kouder/natter wordt kost het ook steeds meer moeite om te starten. Heb hem sinds juni en ik startte hem altijd met de choke halfopen, dan paar keer een flinke dot gas en dan deed ie het altijd wel.
Echter nu heb ik al een paar keer meegemaakt het niet lukt en dat ie zo te ruiken verzuipt.
Wat is nu een goeie manier?
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Heb je al geprobeerd met de choke helemaal uitgetrokken?
Als je benzine ruikt het gaspedaal op de bodem gedrukt houden tot de auto aan wil slaan en dan loslaten.
Bij welke chokestand de auto het best aanslaat is een kwestie van uitproberen in verschillende standen.
Zijn de bougies en contactpunten ook al vernieuwd tegen de winter?
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Als alles goed is afgesteld en ingespoten tegen vocht, check ook even of de "wieltjes" van de bougies vastzitten, moet ie met uitgetrokken choke altijd starten, als het teveel is gaat ie na enkele seconden al "pruttelen" dan langzaam terugdrukken tot halverwege of op gehoor tot ie weer mooi "rond" loopt, rustig wegrijden en na een paar straten merk je al snel dat ie harder stationair wil lopen, als of je gas blijft hangen, dus weer verder induwen etc.
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Grappig... Zo heeft elke auto z'n eigen gebruiksaanwijzing. Ik start altijd zonder choke en trek die pas uit als de motor aangeslagen is, anders komt'ie niet van z'n plek. Choke ik tijdens het starten, krijgen m'n bougies geheid natte voeten.
[EDIT] Geen LPG. Daarvoor rijft ik te weinig in m'n 88-er. Die overigens een B230K onder de kap heeft en dus een Solex carb. Tot dusver (bijna 4 jaar) nog geen trubbels mee gehad.
`88 245, B230K, M47
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
Ik start mijn 245DL 's winters met de choke geheel uitgetrokken. Zodra die aanslaat, duw ik de choke terug tot halverwege, zodatie mooi stationair loopt en naarmate hij warmer wordt heb ik geen choke meer nodig.
's zomers heb ik de choke bij koude start tot halverwege staan, en dan slaatie met gemak aan
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Nog een aandachtspuntje voor dit topic; start je op gas of benzine?
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
(ik bedoelde met name de tipgevers)
Ik start altijd op LPG, meestal zonder choke, zodra de (start)motor ronddraait, geef ik een beetje gas met het pedaal. Dan loopt hij zo goed als meteen, om hem een beetje op toeren te houden trek ik vervolgens de choke uit. Meestal kan die binnen een minuut weer uit, of eerder zodra ik wegrij.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volgens mij heeft deze 240 een Solex Cisac carburateur met Pulsair buizenstelsel en 200 gekleurde EGR slangetjes, honderden mogelijkheden om kapot te gaan, daar valt helemaal geen peil op te trekken. Ieder voor zich zeg maar.
Je zou hem eens moeten controleren op valse lucht, de voet van de carb wil nog wel eens kromtrekken. En zoveel mogelijk van die emissietoestanden afsluiten. Of beter nog, een Stromberg erop zetten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 909
Topics: 51
Lid sinds: Mar 2005
Grappig..
Ik heb ook een beetje moeite met het op gang helpen van mijn 244DL.
Ik heb gemerkt dat het helemaal uittrekken voor het starten geen zin heeft.
In het instructie boekje staat bij temperaturen on de de 10 graden helemaal uittrekken en dan je gaspedaal langzaam indrukken.
Maar tot op heden was dat niet de oplossing.
Choke een beetje uittrekken en langzaam verder dat was m voor mij. En dan weer langzaam terugduwen.
Wel zit er ter hoogte van de uitlaat een zwarte vlek op de muur van de buren 8)
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004