Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aftapplug koelvloeistof / Oliefilter
#1
Dames en heren,

Haynes en en de handleiding spreken elkaar tegen omtrent het aftappen van de koelvloeistof. Je hebt natuurlijk de slang onderaan de radiator die je los moet halen. Maar dan moet ook het blok nog leeg (B230F uit 1991).

Nu zegt Haynes dat er onder het uitlaatspruitstuk een bout in het blok zit die losgehaald moet worden waarna het blok ook zijn koelvloeistof vrijgeeft.

De handleiding geeft aan dat er een kraan zit achter het uitlaatspruitstuk (dus nog voorbij de 4e cylinder) die dezelfde functie heeft als bovengenoemde bout.

Mijn verdamper van de lpg installatie zit ook rechts van het blok en verhindert goede toegankelijkheid. Ik kan het dus niet goed zien.

Het enige wat ik kan zien is een verchroomde imbus achter de 1e cylinder (fijn boven de dynamo). Dat zou de bewuste bout kunnen zijn. Er is echter geen beweging in te krijgen en ik sta op het punt hem kapot te draaien.

Mijn vragen:
* zit er nou een kraan of zit er nou een bout in het blok ?
* zou ik meer kans hebben tot het losdraaien van die bout (vooropgesteld dat het "de" bout is) als het blok warm is ?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Volvo 240 Van, B230F, 1991, 420Kkm<br />Moto Guzzi V65, 1985, 100Kkm<br />Citroen Xantia 2.0i, 1998, 250Kkm, automaat<br />Gazelle Populair, 20Kkm, 1975
Antwoord
#2
bij mijn 240 is het een bout. gaat makkelijk los. In het midden ervan zit een gat waar de koelvloeistif uit komt gelopen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#3
Jw240 schreef:bij mijn 240 is het een bout. gaat makkelijk los. In het midden ervan zit een gat waar de koelvloeistif uit komt gelopen.

en is het een imbus ? En zittie op dezelfde plek (onder de uitlaat van de eerste cylinder)?
Volvo 240 Van, B230F, 1991, 420Kkm<br />Moto Guzzi V65, 1985, 100Kkm<br />Citroen Xantia 2.0i, 1998, 250Kkm, automaat<br />Gazelle Populair, 20Kkm, 1975
Antwoord
#4
bij mij gewoon een plug of zo die met een sleutel is los te draaien waarna de koelvloeistof eruit loopt. Er zit een soort kraantje aan waar je een slang op kan monteren.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#5
henqui schreef:bij mij gewoon een plug of zo die met een sleutel is los te draaien waarna de koelvloeistof eruit loopt. Er zit een soort kraantje aan waar je een slang op kan monteren.

En waar zit die bout ???
Volvo 240 Van, B230F, 1991, 420Kkm<br />Moto Guzzi V65, 1985, 100Kkm<br />Citroen Xantia 2.0i, 1998, 250Kkm, automaat<br />Gazelle Populair, 20Kkm, 1975
Antwoord
#6
Volvovan schreef:
Jw240 schreef:bij mijn 240 is het een bout. gaat makkelijk los. In het midden ervan zit een gat waar de koelvloeistif uit komt gelopen.

en is het een imbus ? En zittie op dezelfde plek (onder de uitlaat van de eerste cylinder)?
sleutel maat 15 ofzo was het...
De inbus is de olie-leiding! alleen open maken als je een turbo gaat monteren of een oliedrukmeter :wink:
ik zal ff een foto'tje zoeken...
DE aftap bout zit aan het eind van het blok, ongeveer onder cylinder 4
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#7
[Afbeelding: 91740turbo_187.jpg]
let niet op de vreemde plaatsing van het oliefilter enzo want dit is een turbo blok. De aftap plug zit waar de rode buis (voor koelwater voor de verwarming) een knik maakt in het blok.

bij het aftappen even de dop van het expansie vaatje open zetten, dan gaat het sneller/beter.
succes!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#8
Jw240 schreef:De inbus is de olie-leiding! alleen open maken als je een turbo gaat monteren of een oliedrukmeter :wink:
ik zal ff een foto'tje zoeken...
DE aftap bout zit aan het eind van het blok, ongeveer onder cylinder 4

Oei, da's fijn dattie niet losging.
Bedankt voor de foto.
Dat maakt het heel duidelijk.

Morgen op zoek.
Volvo 240 Van, B230F, 1991, 420Kkm<br />Moto Guzzi V65, 1985, 100Kkm<br />Citroen Xantia 2.0i, 1998, 250Kkm, automaat<br />Gazelle Populair, 20Kkm, 1975
Antwoord
#9
Volvovan schreef:
Jw240 schreef:De inbus is de olie-leiding! alleen open maken als je een turbo gaat monteren of een oliedrukmeter :wink:
ik zal ff een foto'tje zoeken...
DE aftap bout zit aan het eind van het blok, ongeveer onder cylinder 4

Oei, da's fijn dattie niet losging. Als je een foto hebt zou dat geweldig zijn.

^^^^^u vraagt wij draaien Smile
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#10
imbus onder de uitlaat van de 1e cil.??????????????????????????

waar dan :roll:

wel een 6 kant plug deze komt in het koelsysteem uit.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 565 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Bruine prut in koelvloeistof Grey240Polar 4 4.126 10 April 2020, 14:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 22.136 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Koelvloeistof vervangen B20B Rob 10 10.126 17 May 2016, 23:46
Laatste bericht: Jambon
  aftapplug moervast henqui 6 3.670 9 March 2013, 20:35
Laatste bericht: henqui
  Waar zit de koelvloeistof temperatuur sensor? B19et Basta 9 6.011 16 October 2012, 19:24
Laatste bericht: Basta
  Draad maat olie aftapplug Ben940 2 2.444 27 June 2012, 13:21
Laatste bericht: Rob
  koelvloeistof druppels uit expansievat Kogelman 0 2.129 17 May 2012, 22:41
Laatste bericht: Kogelman
  lekkage koelvloeistof wakka 6 4.261 15 March 2012, 22:45
Laatste bericht: wakka
  koelvloeistof verlies SamP 11 7.022 10 March 2011, 21:07
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)