20 December 2005, 17:42
Dames en heren,
Haynes en en de handleiding spreken elkaar tegen omtrent het aftappen van de koelvloeistof. Je hebt natuurlijk de slang onderaan de radiator die je los moet halen. Maar dan moet ook het blok nog leeg (B230F uit 1991).
Nu zegt Haynes dat er onder het uitlaatspruitstuk een bout in het blok zit die losgehaald moet worden waarna het blok ook zijn koelvloeistof vrijgeeft.
De handleiding geeft aan dat er een kraan zit achter het uitlaatspruitstuk (dus nog voorbij de 4e cylinder) die dezelfde functie heeft als bovengenoemde bout.
Mijn verdamper van de lpg installatie zit ook rechts van het blok en verhindert goede toegankelijkheid. Ik kan het dus niet goed zien.
Het enige wat ik kan zien is een verchroomde imbus achter de 1e cylinder (fijn boven de dynamo). Dat zou de bewuste bout kunnen zijn. Er is echter geen beweging in te krijgen en ik sta op het punt hem kapot te draaien.
Mijn vragen:
* zit er nou een kraan of zit er nou een bout in het blok ?
* zou ik meer kans hebben tot het losdraaien van die bout (vooropgesteld dat het "de" bout is) als het blok warm is ?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Haynes en en de handleiding spreken elkaar tegen omtrent het aftappen van de koelvloeistof. Je hebt natuurlijk de slang onderaan de radiator die je los moet halen. Maar dan moet ook het blok nog leeg (B230F uit 1991).
Nu zegt Haynes dat er onder het uitlaatspruitstuk een bout in het blok zit die losgehaald moet worden waarna het blok ook zijn koelvloeistof vrijgeeft.
De handleiding geeft aan dat er een kraan zit achter het uitlaatspruitstuk (dus nog voorbij de 4e cylinder) die dezelfde functie heeft als bovengenoemde bout.
Mijn verdamper van de lpg installatie zit ook rechts van het blok en verhindert goede toegankelijkheid. Ik kan het dus niet goed zien.
Het enige wat ik kan zien is een verchroomde imbus achter de 1e cylinder (fijn boven de dynamo). Dat zou de bewuste bout kunnen zijn. Er is echter geen beweging in te krijgen en ik sta op het punt hem kapot te draaien.
Mijn vragen:
* zit er nou een kraan of zit er nou een bout in het blok ?
* zou ik meer kans hebben tot het losdraaien van die bout (vooropgesteld dat het "de" bout is) als het blok warm is ?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Volvo 240 Van, B230F, 1991, 420Kkm<br />Moto Guzzi V65, 1985, 100Kkm<br />Citroen Xantia 2.0i, 1998, 250Kkm, automaat<br />Gazelle Populair, 20Kkm, 1975