Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Start-/rijprobleem
#1
Ik heb gisteren het volgende probleem gehad.

Tijdens het rijden begint de auto opeens te horten en te stoten, en slaat de motor af.
Bij herhaald starten blijft de motor alleen lopen zolang ik het gas er stevig ophoud (motor blijft dan nÃt lopen, maar maakt niet genoeg toeren in verhouding tot de mate van gas geven).
Na de auto op een veilige plek gezet te hebben kwam ik na een een uur of vier op het lumineuze idee dat ik lid ben van de ANWB.

Deze (zeer chagrijnige man) is gekomen en zegt dat de brandstofpomp kapot is, en niet voldoende benzine door laat stromen naar de motor.
Nu zou dit natuurlijk kunnen maar ik twijfel omdat dit volgens mij geen bekend 240-euvel is.
Ik verdenk de luchtmassameter ervan.
De auto is geen lpg-auto (geweest).

Iemand enig idee?

gr
Sander
Volvo 240 2.3 GLE estate 1992 - Trabant cabriolet 1981 - Saab 900 1983 voormalige Saab-servicewagen - Saab 9-5 2.3t sedan 2006 stage1 235pk/380Nm -
Antwoord
#2
welk jaar is deze 240?

luchtmassameter? dan zal het wel een latere 240 zijn met jetronic, klopt dat?

als de pomp kapot is en echt geen benzine meer geeft dan zal de motor ook niet lopen met meer gasgeven. Hoor je de pomp lopen? Hoe vol zit de tank?

Enige bekende euvel met brandstofpomp is het relais van de pomp (witte relais bij voeten passagier).

240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#3
Hij zal bedoeld hebben dat er te weinig benzinedruk is. Dat kan aan de pomp, het benzinefilter (dan maakt de pomp een hoop herrie!), de retourleiding en de drukregelaar liggen.
Op zich als je met jetronic meer gas geeft gaan de injectoren langer open, dan zou er bij minder druk nog net genoeg benzine geleverd kunnen worden.

Om de LMM te testen kan je de stekker loshalen (contact uit) en nog een keer starten, als-ie dan beter loopt is de LMM kapot maar dat gebeurd ook zelden naar het schijnt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Bedankt voor jullie reacties.

Het gaat om een 92-er.

Het is wel zo dat er nog wel benzine doorkomt want vanmorgen was starten geen probleem, alleen de motor stationair laten lopen is moeizaam.

Benzinefilter klinkt ook aannemelijk.

Ik zal eens wat gaan testen...
Volvo 240 2.3 GLE estate 1992 - Trabant cabriolet 1981 - Saab 900 1983 voormalige Saab-servicewagen - Saab 9-5 2.3t sedan 2006 stage1 235pk/380Nm -
Antwoord
#5
tijdje geleden alweer maar het was idd de luchtmassameter.

grtz
Volvo 240 2.3 GLE estate 1992 - Trabant cabriolet 1981 - Saab 900 1983 voormalige Saab-servicewagen - Saab 9-5 2.3t sedan 2006 stage1 235pk/380Nm -
Antwoord
#6
Ik heb een gelijkaardig probleem mat de 240 hier. Het is een B200F uit 1991.
Ik vroeg me af waar die luchtmassameter precies zit om dat te kunnen testen. Ik denk dat ik hem gevonden heb, en als ik de stekker daarvan losmaak draait hij weer constanter stationair. Op de foto heb ik de stekker aangeduid die ik uitgetrokken heb, is dat die van de LMM? (Het is wel een foto van google, niet van de mijne)
Of heeft iemand andere ideën eventueel? Hij staat ook op gas, mocht dat essentieel zijn.
[img width=800 height=600]http://i41.tinypic.com/s3fq0j.jpg[/img]
Antwoord
#7
Dat is idd je luchtmassameter.

Op gas doet je LMM niks. Wink
Antwoord
#8
Dan zal het wel die zijn die stuk is, want op gas doet hij ook niet vervelend.
Enkel als ik op benzine rij, dus bij het starten.
Is het ook normaal dat als je die stekker uittrekt dat hij dan constanter draait maar wel iets trager?

Bedankt in ieder geval voor de vlugge reply!
Antwoord
#9
Het is niet de bedoeling dat je die stekker lostrekt terwijl de motor draait. Maar goed. Vlgs. mij gebruikt de ECU dan het toerental om de benodigde hoeveelheid benzine te berekenen, een soort noodloop.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Dat heb ik niet gedaan hoor, gewoon stekker uitgehaald en even gestart, dat was hetgeen ik overal hoorde om de LMM te testen.

In ieder geval, bedankt voor de info, ik ben nu zo goed als zeker dat de LMM de boosdoener is en ik zal ze vervangen.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 627 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 1.134 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.978 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.109 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  V164 start niet na installeren 123 IGN Veenstra01 5 2.607 14 May 2023, 11:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 6.094 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Volvo 240 GLE 1993 start niet Lucca076 5 3.168 17 February 2021, 23:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo V60 2013: Kloppend/bonkend geluid bij koude start Romrom 2 2.679 14 February 2021, 18:13
Laatste bericht: Romrom
  B200 k jettronic start probleem Ruben240 4 3.459 7 October 2020, 20:46
Laatste bericht: Werkhovense
  auto start slecht andreolie 8 6.923 30 June 2020, 10:31
Laatste bericht: 245GLE1981

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: