Topics: 49
Geachte aanwezigen,
Zoals jullie al wel door hadden, ben ik druk doende met allerhande pogingen mijn 740 aan de praat te krijgen.
Op het moment zie ik door de bomen het bos niet meer, en weet ik echt niet meer welke kant ik op moet zoeken.
Is er iemand die verstand van zaken heeft, en mij hierbij wil helpen??? (kosten en onkosten worden uiteraard vergoed, mits redelijk natuurlijk ...)
Gehele gang van zaken:
Ik kocht de auto met het euvel dat hij niet wilde starten. De auto heeft 10 jaar stil gestaan, en werd meerdere malen per jaar gestart, tot de laatste keer in 2008, vermoedelijk de drukpomp onder de auto kapot.
Na meten bleek dit juist.
Nieuwe drukpomp en benzine filter geplaatst.
Motor leek nu te verzuipen, bougies nat, ook een vonk, maar niet starten.
Verstuivers gedemonteerd, in potjes gestoken en brandstof relais bekrachtigd ten einde het sproeibeeld te bepalen.
Maar nu komt er helemaal geen benzine meer uit .....
Afgaande leiding van het benzine filter afgehaald, filter in een maatbeker gestoken, en even gestart: komt benzine uit. Of dit op druk is, weet ik niet.
Wie o wie kan en wil me alsjeblieft helpen????
Ik heb de auto nodig om van de zomer 4000km te rijden om familie te bezoeken die we al 5 jaar niet gezien hebben .....
Aernout
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
UPDATE!
Zojuist heb ik de koude start injector uitgebouwd en aangesloten in een potje gestoken.
Vervolgens heb ik gestart, en er komt brandstof uit.
De koude start injector heb ik terug gebouwd en wederom gestart.
De eerste keer kreeg ik een plof uit de uitlaat, de tweede keer liep hij heel even en sloeg toen weer af.
Conclusie, de gewone injectoren geven geen brandstof.
HISTORIE
Eerder, na montage van de nieuwe brandstof pomp en filter wilde de auto niet starten en waren de bougies bij controle nat.
CONCLUSIE
Eerst waren de bougies nat, nu zijn ze droog en start de wagen op de koude start verstuiver.
Ergens gaat er iets mis met de brandstof toevoer regeling, eerst te veel, nu te weinig/niks.
Blijft de plunjer hangen? iets met de tegendruk op de plunjer????
VRAAG
Wie weet deze verschijnselen logisch te verklaren?
Aernout
nog een update.
Ik werd nieuwsgierig en heb de wagen nogmaals gestart maar deze keer een beetje gas gegeven.
Achterliggende gedachte was dat de auto start op de koude start injector en daarna afsloeg vanwege een brandstof tekort.
Dus ik heb bedacht dat als ik een beetje gas zou geven, dat de wagen dan wellicht zou blijven lopen.
Dat deed hij ook (!!! ;D) , maar het toerental gaat omhoog naar 2500 en zakt weer naar afslaan van de motor.
Als ik een beetje, en voorzichtig, met het pedaal blijf spelen blijft dit verschijnsel.
Dat wil zeggen pendelen tussen 2500 toeren en afslaan.
Nu heb ik ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar, dat de plunjer, bediend door de luchtklep door middel van en arm, een uitgebalanceerde tegendruk moet hebben om netjes op zijn plaats te blijven zodat ie niet beneden blijft hangen bij te weinig tegen druk of direct weer terug schiet bij te veel druk.
Deze druk regelaar verdenk ik er nu van zijn werk niet goed te doen.
Heb ik dit juist???
Aernout
p.s. gezellig zo in mijn eentje een hele topic vol typen! :
Topics: 82
Ja je doet het best aardig zo. Ik zou je graag helpen maar ik heb nul ervaring met K jet.
Wat ik me zo voorstel is dat er basically niks mis is behalve dat alles even los moet komen. Benzine wordt ook oud en verdampt en het laat allerlei plakkerig residu achter.
Hou vol dus.
Alle (heel veel) Volvo werkplaatshandboeken staan hier: http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/
Deze heeft ook een aansprekende titel: http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=2978.0
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 42
ik had continue een CO van meer dan 10%, en niet met imbus naar beneden te krijgen..... ??? ???
uiteindelijk stekkertje op het blok, ter hoogte van inlaatspruitstuk los met draaiende motor, even toeren laten maken en weer vastklikken en het ging uiteindelijk wel omlaag, tot de vereiste 1 1/2 %  , na keuring weer omhoog, nu op 2 %
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Topics: 78
Ga eerst eens een blokje om rijden om tenminste alles "los"te krijgen (met verse benzine !!)
Een K-jet wordt niet vrolijk van 10 jaar stilstaan.
Dat 2x per jaar starten heeft de zaak alleen maar verergerd.Nu zit alles onder de drab.
Pas daarna evt storingen zoeken.
Wil graag helpen maar moet wel eerst een duidelijk beeld krijgen.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Citaat:ik had continue een CO van meer dan 10%, en niet met imbus naar beneden te krijgen..... Huh? Huh?
uiteindelijk stekkertje op het blok, ter hoogte van inlaatspruitstuk los met draaiende motor, even toeren laten maken en weer vastklikken en het ging uiteindelijk wel omlaag, tot de vereiste 1 1/2 % Tong Tong, na keuring weer omhoog, nu op 2 %
Dus een pissende koudstartinjector...
Citaat:Nu heb ik ergens gelezen, maar ik weet niet meer waar, dat de plunjer, bediend door de luchtklep door middel van en arm, een uitgebalanceerde tegendruk moet hebben om netjes op zijn plaats te blijven zodat ie niet beneden blijft hangen bij te weinig tegen druk of direct weer terug schiet bij te veel druk.
Deze druk regelaar verdenk ik er nu van zijn werk niet goed te doen.
Heb ik dit juist???
Dit is correct!
Maar het kunnen ook verdroogde rubbertjes zijnvan de injectors(valse lucht)
Het kan nog zo veel zijn.Daar later meer over .
@marc
ik heb beide links al uitgebreid gelezen, en een hoop info uit gehaald.
op Kjet.org staat ook een verhaal over de druk regelaar.
Het kan goed kloppen dat er basicly niets mis is en dat ie gewoon verstopt zit.
Maar hoe krijg je dat schoon?
@PP
Heel vervelend, maar ik zie even niet wat het met dit topic te maken heeft.
geeft niet, maar volg het niet geheel
@ @win
blokje rijden word het niet! de motor blijft niet goed genoeg lopen om te kunnen rijden.
en verder zitten er op het moment totaal geen remmen onder. Niet dat je die hier echt nodig hebt, maar je zal het maar zien.
Verdroogde rubbertjes! dat zou heel goed kunnen!!! Laat ik die eerst maar eens vervangen!
Waar scoor je die dingen en wat kost dat nou?
@iedereen
Dank voor het lezen van, en reageren op, het zoveelste topic over mijn ovlov.
Ik denk dat ik hem maar Sven ga noemen.
In navolging van vriend Leon, die zijn benz Helga noemt, heb ik mijn benz Ludolf genoemd.
Nu moet de ovlov natuurlijk ook een naam hebben!
Aernout
|