Berichten: 9
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2012
Ik heb sinds een kleine 3mnd een 244gl van 1979 op lpg.
Laatst wilde hij al niet goed starten en sinds kort loopt ie als ie warm is rond de 16oo toeren wat niet echt lekker rustig is en ook niet zuinig.
Nu wilde ik op benzine gaan rijden afgelopen week, maar dat deed hij al bijna helemaal niet (de vorige eigenaar heeft bijna 2 jaar alleen maar op lpg gereden).
Is er iemand in limburg die me kan helpen/ raad geven over hoe en wat...of iemand die veel van het onderhoud aan de 240 weet?
Ik hoor graag van jullie.
Groeten pascal
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Met carburateur? Kijk een paar dingen na: de gasklep, die moet sluiten bij gas los maar net niet helemaal, de gasstang, die moet losjes liggen tegen de gasklep,de chokehevel, die moet los zijn vd gasklep, pakkingen rond de carb, en de stationair regelschroef in het spruitstuk, of die nog draaibaar is. Stat. regelschroef helemaal indraaien en 4 slagen uitdraaien, dat is een aardige beginsetting.
Dan zoek je een schroef op de LPG verdamper die de gastoevoer bij stationair regelt, probeer alle schroeven 2 slagen in en uit te draaien en kijk of het toerental erop reageert. Met de door jezelf gevonden stat. reglschroef ga je de LPG stat. afstellen. De schroef regelt van te arm (toerental daalt, motor protesteert) tot veel te rijk (motor blijft lopen) Vanaf veel te rijk ga je de schroef indraaien tot je merkt dat het toerental begint te dalen, dan draai je hem weer een halve slag uit.
Als je zo niet op 750 rpm kan komen, draai je de stelschroef in het spruitstuk wat in en begint de LPG instelling opnieuw.
Rijden op benzine zou ik bewaren voor absolute noodgevallen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2012
klinkt goed en redelijk te doen marc, maar zoek net nog iemand die hem helemaal eens na kan kijken.....rubbers versleten, kruiskoppelingen nog in orde of niet, motor nog redelijk of op zijn einde......wil hem het liefst eens helemaal gecheckt hebben.
Mijn vermoeden is dat de vorige eigenaar er gewoon 2 jaar in gereden heeft en dacht...als ie loopt is het goed.
Iemand anders vertelde me dat ik eigenlijk elke 15000km de kleppen moet laten stellen bij rijden op gas....weet ook niet of dat al eens gebeurd is.
Weet je niemand hier in het zuiden binnen het forum?
Bedankt alvast voor de info in ieder geval.
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Meng me maar even met mijn sores in dit topic. Heb onlangs de verdamper vervangen door een identiek 2ehands exemplaar. De vorige was niet meer af te stellen, nauwelijkse een koude start mogelijk. Sterke gaslucht. Hij scheen altijd de maximale hoeveelheid gas af te geven.
De nieuwe gaf al minder gaslucht, behoorlijk stationair, goed starten. Wel een probleem met het koppel onder 2000 toeren, waardoor de auto daar begon te bokken op het moment dat er vermogen gevraagd werd.
Volgens het bovenstaande aan de verdamper geschroeft. Nadat ik stelschroef naar mengstuk open had gezet, de schroef bij de afsluiter dichtgedraaid tot toerental Ã
cht begon terug te lopen, daarna halve slag open. Stationair was daarmee met een goed warme motor op iets meer dan 1200 toeren, dit teruggebracht tot 1000 toeren met de stelschroef naar het mengstuk.
Nu nog minder gaslucht, en al vermogen bij 1800 toeren. Bokt nog wel wat als gas bij lage toeren volledig wordt ingetrapt. Verder goed stationair (soms een hik) en voldoende vermogen. Vermoed dat verder afstellen aan carburateur of spruitstuk moet gebeuren (hoewel ik daar zo snel geen stationairschroef op zag). Klinkt het bokken bij lage toeren en volledig ingetrapt gas misschien nog bekend bij iemand of moet er iemand met een lambda-meter naar kijken?
244 DL '76
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
28 October 2012, 21:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 October 2012, 21:57 door Marc1970.)
Ja de stelschroef naar het mengstuk was ik nog vergeten. Deze zit in de drooggasslang neem ik aan, vrij dikke schroef met een veer eronder. Deze dient om de gastoevoer bij vol gas te knijpen, in mijn 144's heb ik deze schroef helemaal weggehaald omdat ik zoveel mogelijk gas wil als ik volgas geef (het ding is al langzaam genoeg). Normaal zou je deze schroef afstellen bij 2500+ rpm, je kan hem niet gebruiken om het stationair af te stellen.
De stelschroef in het spruitstuk is vrij klein en verzonken, ik denk 1 cm diep minstens. Heb je wel nodig om het stat. verder naar beneden te krijgen. HIer een perfect plaatje, schroef A moet je hebben:
http://volvolvo.nl/threads/6330-Carburat...s-gevraagd
Schroef B hoort er eigenlijk niet op, en schroef C is voor de choke.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
ter verduidelijking van wat ik gerommeld heb:
1. 'schroef bij afsluiter'
2. 'stelschroef naar mengstuk'
Hierbij nog een afbeelding van de carburateur, anders dan uit de link (waarvoor dank). Morgen denk ik even langs bij een deskundige. Ik laat weten hoe het afloopt.
244 DL '76
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ah, OK, dan is schroef 2 de vollastschroef. Als je die al gaat gebruiken om stationair te regelen, knijp je de doorvoer voor het hele verdere toerenbereik van je motor af.
Jouw carb heeft een vaste boring voor stationair bovenin waar dat tonnetje zit (ws. dicht omdat het tonnetje maar half aangesloten is) en nog de oude stationairafstelschroef bij de gasklep. Deze laatste ziet er enorm ver ingedraaid uit, haal het luchtfilterhuis er maar eens af. Je moet de gasklep zo afstellen dat er maar een kiertje overblijft.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 9
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2012
Ik kan bij mijn 244 pas weer over een kleine maand gaan knutselen, tot die tijd is t even zoals het is.
Zal kijken of ik zondag eens foto's kan maken van mijn blok...ps hoe zet ik hier foto's erbij?
Berichten: 121
Topics: 22
Lid sinds: Sep 2008
Korte reactie; ben bij gasspecialist geweest en heeft 'm uitgemeten en afgesteld. Stond nog veel te onzuinig. Heb er nog geen echt koude start mee gehad sindsdien. Auto heeft nog steeds pas bij relatief veel toeren weer goed vermogen, suggestie was dat het met de ontsteking te maken zou kunnen hebben. Laat weten hoe het verder loopt. Marc dank nogmaals voor alle reacties weer.
244 DL '76