Berichten: 263
Topics: 40
Lid sinds: Feb 2009
Goedenavond,
Ik weet dat er al veel over geschreven is in het verleden maar wil toch de kwestie even voorleggen.
Ik heb een pas aangeschafte 244 B23A uit 1982 met 3 traps automaat.
De wagen heeft slechts 89000 gereden en de laatse drie jaar nauwelijks.
Het probleem is dat de motor bij stationair toerental behoorlijk staat te schudden.
Ik heb de ontsteking (tijdstip) gecheckt, de contactpunten vervangen.
In de D stand is het erger dan in N, in N valt het wel mee eigenlijk,
Kanhet zo zijn dat ik de kleppen moet stellen ondanks de lage km stand.
Kan de lage KM stand sowieso er mee te maken hebben??
Eenmaal rijdend en op toeren rijdt de wagen perfect en trekt als een lier. .....
Als jullie wat weten hoor ik het graag.
BVD.
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Misschien moet je eens beginnen met de olie in de bak te verversen. Lekker knoeien met ATF.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
hallo William,
Geslaagd in je zoektocht zie ik? Gefeliciteerd! ;D
Kleppen stellen is geen slechte optie, toen ik de mijne kocht met 68.000km (ook volledig aantoonbaar) liep hij ook erg beroerd. Hij had ook vanaf 1998, 10 jaar dus, in een garage gestaan. De auto heeft een B21A Motor, eigenlijk hetzelfde blok als de B23.
Eerst even de ontstekingsonderdelen (verdeelkap, bougies(kabels), rotor, contactpuntjes etc....) vernieuwd, toen de motor nog steeds schudde maar meteen de kleppen laten stellen, met groot succes: hij loopt sindsdien alsof hij net uit de fabriek is komen rijden :  .
Dus zeker even kijken! Automaatolie weet ik niet, geen ervaring mee.
Succes en veel plezier ermee!
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 263
Topics: 40
Lid sinds: Feb 2009
Hoi Vincent,
De contactpunten zijn vervangen, de vedelerkap, rotor zagen er zo schoon uit dat ik ze heb laten zitten.
Woensdag ga ik de kleppen stellen, ik ben benieuwd.
Je hoort het wel.
Olie vervangen wacht ik nog even mee dus.
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Olie zou ik ook verversen, dat kan zeker nooit kwaad (zeker als de automaat de afgelopen 3 jaar nauwelijks gedraaid heeft, het blijft natuurlijk belangrijk goede ATF olie in de bak te hebben).
Succes ;D
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 263
Topics: 40
Lid sinds: Feb 2009
Ja ik denk dat ik de bougies en kabels ook meepak.
Hmmm genoeg te doen weer komende week ;D
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Misschien moet je ook eens naar de motorrubbers kijken! :-\
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 47
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2007
Ik heb dezelfde motor als jou, en die van mij heeft ook af en toe kuren. Schudden deed hij ook, al was het niet echt storend. Afgelopen week auto weggebracht voor kleine beurt, en meteen even meegekeken. De monteur ontdekte dat het slangetje wat van het inlaatspruitstuk naar het luchtfilter loopt niet echt vers meer was. Die brak namelijk gewoon af toen hij 'm alleen maar even aanstootte... Toen ik zelf nog eens keek ontdekte ik dat er een van de twee slangen die op het plastieken aansluitstuk vlak voor de carburateur zit gewoon los erbij hing. Meteen alle andere slangen nagekeken, maar voor de rest lijkt alles nu luchtdicht. Vorig jaar had ik ook al zo'n gevalletje toen diezelfde garage ontdekte dat de slang naar de rembekrachtiger lekte. Ik deed op LPG altijd ÃÂÃÂn op 6, en daarna plotseling ÃÂÃÂn op acht, scheelt toch behoorlijk, + dat hij niet meer inhield als die koud was. Na de ontdekking van de poureuze slangen vorige week lijkt mn volvo nu nog veel beter te lopen, en ook nog eens zuiniger te zijn. Jij schrijft dat jouw volvo drie jaar bijna niet gereden heeft, dus misschien dat er hier en daar een slangetje uitgedroogd of gescheurd is?
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
er schiet mij ineens ook iets te binnen: een beginnende lek bij de vacuum-terugslagklep van de rembekrachtiger.
Dat is het witte / zwarte plastic nippeltje op je rembekrachtiger, dat verbonden is met de laatste 2 cilinders. Hoor je iets sissen? Vervangen voordat het te laat is: lees het volgende maar:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=5265.0
Ik had het in extreme mate (het was eraf gesprongen) en kon geen meter meer rijden, maar voordat het gebeurde hield de motor ook in stationair. Het kan natuurlijk een beginnend haarscheurtje zijn in 25 jaar oud PVC... Kost 20 euro oid.
Succes
PS: rubber slangen zijn inderdaad vaak problematisch als ze uitgedroogd zijn. Kijk ook de rem- en benzineslangen goed na!
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
|