Berichten: 40
Topics: 13
Lid sinds: Mar 2008
Sinds afgelopen weekend loopt de auto niet meer zo lekker op LPG.
Begon nadat de auto was afgeslagen en de accu leeggestart is. Wilde de auto op LPG starten met de choke uitgetrokken en dan start ie moeilijk. Ook met de hulpaccu van een andere draaiende auto wilde ie niet op LPG starten. Op benzine was geen probleem. Het betreft een B21A. Alle bekabeling/rotor/verdelerkap/bougies zijn recent vervangen. Wel is er wat koelvloeistof over de verdelerkap gelopen bij het verwisselen van de thermostaat. Daarna echter nog ruim 200km probleemloos gereden.
Sindsdien een klein stukje gereden. Kan dit probleem worden veroorzaakt door een slechte/bijna lege accu?
Ik kan het niet erg goed plaatsen. Wat kan ik checken?
Bedankt voor de reacties!
gr.,
Eric
244 GL | B21A | '79 / 945 Turbo | B230FT | '92 / Range Rover | 200Tdi | '85
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Als je eenmaal gestart bent doet de accu weinig meer, daar loopt-ie niet slechter van.
Ik heb zoiets laatst gehad met de Volvo 66, werd erg snel (binnen een week) slechter te starten tot helemaal niks meer. Na vervangen van bobine weer probleemloos.
Op benzine werkt alles altijd makkelijk dan op LPG, ook met een matig vonkje ontbrand dat nog wel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
slechte massa wordt ook nogwel eens onderschat
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Loopt ie wel goed op lpg als je rijdend van B naar G overschakelt?
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
Ik ben het met Mark eens, vervang eerst de bobine maar.
Ik had hetzelfde, ook 21A, een heleboel afstelprobeersels, maar er veranderde weinig :'(.
Toen bobine aangepakt en alles was weer goed . ;D
D.w.z. nadat ik de oude afstelling weer had teruggevonden, want een beetje draaien aan die paar schroefjes van de LPG installatie kan toch een heleboel verzieken. :

:
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Het kan (als het het bovenstaande niet is) ook het kraantje van je LPG / Benzine toevoer zijn, dat per ongeluk dicht of opengeschoven is. Had dat ook laatst.
Ja, en die onaangename verrassing had ik ook met die koelvloeisof uit het Thermostaat-gat. Toen heb ik wel de verdelerkap moeten vervangen. Die vloeistof corrodeert ernorm.
Heb je een reserve kap? Kun je altijd even proberen erop te zetten, weinig werk.
Succes!
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 40
Topics: 13
Lid sinds: Mar 2008
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Vandaag 70km gereden en het is over...
Ik verdenk de kracht van de vonk en daarmee ook de bobine zoals zwarte flirt hierboven al schrijft. De accu is niet zo best meer.
Preventief onderhoud van accu en bobine is de eerste stap. Heeft iemand ervaring met de 123 ignition. Zover ik weet is die (nog) niet beschikbaar voor de b21A. Dat lijkt me een mooie bedrijfszekere oplossing. Misschien een idee om hier colleftief met de b21 bezitters wat op te tuigen?
gr.,
Eric
244 GL | B21A | '79 / 945 Turbo | B230FT | '92 / Range Rover | 200Tdi | '85
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Wat is bedrijfszeker? Volgens mij moet de eerste 123 ingnition nog 25 jaar worden, die van de B21A draaien met minimaal onderhoud al miljoenen kilometers.
Voor wat betreft de vonk: kijk eens of de binnenkant vd stroomverdeler nog fris is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Rij al een jaar naar volle tevredenheid met een kitje van Velleman de K2543. Kost niet veel en verder geen echte (definitieve) ingrepen nodig aan de auto.
http://www.eijlander.nl/article.php?grou...&id=110162
Berichten: 40
Topics: 13
Lid sinds: Mar 2008
Wat is dat voor een kit van Velleman? Hoe sluit je dat aan? Ik ben niet zo onderlegd met die elektrische dingen.
gr.,
Eric
244 GL | B21A | '79 / 945 Turbo | B230FT | '92 / Range Rover | 200Tdi | '85